Un altre pegat matusser del govern de Matadepera

Article de la CUP Matadepera sobre l'increment de freqüències d'autobús entre el municipi i l'estació de FGC Nacions Unides

La Torre
24 de febrer del 2016
L’Ajuntament de Matadepera ha tornat a fer un pegat matusser en comptes d’abordar una demanda històrica del municipi de forma seriosa. A Matadepera el transport públic ha estat sempre una assignatura pendent: amb una freqüència molt baixa, una cobertura horària limitada i uns itineraris que deixen sense cobertura a la major part de l’àrea municipal.

Òbviament, la configuració urbana no ajuda gens, basada en urbanitzacions de baixa densitat i una xarxa de carrers que iguala en quilòmetres a ciutats com Terrassa o Sabadell. Les conseqüències d’aquesta mancança són òbvies: dependència al vehicle privat, augment d’emissions contaminants, encariment del cost de vida, aïllament dels joves, foment de l’individualisme... I un greuge d’oportunitats pels sectors de població que no es poden permetre un vehicle privat. Resumint: que si no ets dels matadeperencs privilegiats (no tothom és ric a Matadepera, ni molt menys!) i no tens cotxe, fes-te fotre!

En aquest sentit, qualsevol petita millora del servei de transport públic és benvinguda. Aquest seria el cas del nou servei de bus llançadora entre Matadepera i la nova estació de FGC Nacions Unides. Tanmateix, des de la CUP Matadepera pensem que aquest nou servei s’ha implantat sense solta ni volta: sense cap mena de visió integral de la mobilitat general del municipi; sense coordinar-se amb la resta de línies; sense connectar amb el centre de Terrassa; i sobretot sense cap mena de procés de participació ciutadana.

Què passa amb la gent que simplement vol anar al centre de Terrassa? Què hagués costat allargar 5 minuts el trajecte i connectar amb l’Estació del Nord, molt més cèntrica i amb connexió amb la RENFE? Potser la gent de Convergència i Unió només vol que els seus fills vagin directes a la universitat, o a Sant Cugat i Sarrià, no sigui cas que posin els peus a Terrassa? I com ho fa la gent per arribar a la Plaça Sant Jordi (d’on surt el bus llançadora) des de altres punts del poble (alguns a més de 5 km o d’una hora caminant)?

Al desembre la CUP Matadepera ens vam reunir amb l’equip de govern per presentar les nostres propostes en matèria de mobilitat: carrils bici per connectar amb Terrassa i Sabadell; el nou bus llançadora que connectés tant amb FGC Nacions Unides com amb l’Estació del Nord. Curiosament aquestes són mesures que han tirat endavant, i tot i que ara es pengin ells les medalles també caldrà reconèixer que gran part del mèrit és de l’Ajuntament de Terrassa i de la Direcció General de Transports i Mobilitat. També els demanàvem més freqüència horària i més parades tant a Terrassa com a Matadepera del bus de sempre; i un servei de taxis col·lectius subvencionats. Pot sonar rocambolesc això dels taxis, però resulta que a Matadepera només hi ha una llicència ocupada, i com es pot donar cobertura a les parts més allunyades del municipi i en qualsevol hora del dia (i sense moure busos buits cada dia)?

I, finalment, la demanda més important que fèiem era la creació d’una comissió o taula de mobilitat amb participació ciutadana i dels agents implicats, amb tècnics i experts en la matèria. Si s’hagués format aquesta Taula de Mobilitat, aquesta línia s’hagués planificat amb molt més de sentit, hagués respost a les necessitats reals dels usuaris, s’hagués plantejat una mobilitat general molt més eficient i útil, i hagués comptat amb el suport de tots els agents. A part s’haguessin pogut tractar altres temes de mobilitat com són la seguretat dels vianants, propostes de trajectes escolars pels infants, solucions per compartir cotxe, etc.

Sabeu quina va ser la resposta cínica de Convergència i Unió de Matadepera? Van dir: “Nosaltres no som assemblearis”. Aquest és un exemple de com funciona la política per l’equip de govern municipal de Matadepera. Anar posant pegats sense solta ni volta, anar administrant sense cap perspectiva a llarg termini, sense voler escoltar a ningú, fent projectes a mitges tintes, sense solucionar mai els problemes... Això sí, penjant-se medalles per omplir el currículum dins del partit.

CUP Matadepera