Cambra Terrassa inicia una campanya per facilitar les exportacions

La iniciativa promou l'eficiència de l'ús de la via telemàtica per a l'obtenció de certificats d'origen i la legalització de documents de caràcter comercial

La Torre
16 de febrer del 2016
La Cambra de Comerç, Indústria i Serveis de Terrassa ha iniciat una campanya informativa entre el col·lectiu empresarial per potenciar l’ús del servei online de tramitació de certificats d’origen, documentació legal que declara l’origen de les mercaderies al mercat internacional.

La mitja de la variació interanual en les exportacions, de gener a novembre de 2015, ha estat d’un 5,8%, segons dades recollides per l’Idescat. En aquest context, el percentatge de documents d’exportació que la Cambra de Terrassa ha gestionat via online ha estat del 20%. Aquesta proporció és significativa si es té en compte que el servei online de la Cambra es va posar en marxa a finals de 2013 i que al final de l’any 2014 el nombre d’empreses usuàries va augmentar un 70% i al 2015 va incrementar un 63% més.

Les expectatives d’increment de les exportacions i de l’activitat internacional que es deriven del procés de recuperació de l’activitat econòmica i empresarial comportarà l’increment de les operacions de tramitació de documentació vinculada a expedicions comercials, emissió de certificats d’origen i legalització de documents d’exportació. En aquest context s’emmarca la campanya de la Cambra que promou l’eficiència de l’ús de la via telemàtica per a l’obtenció de certificats d’origen i la legalització de documents de caràcter comercial. En aquest sentit, l’entitat empresarial terrassenca posa especial èmfasi en que, sense cap cost afegit, el servei telemàtic de tramitació de documents per a l’exportació evita desplaçaments, ja que la documentació enviada on-line és legalitzada i retornada a l’empresa per missatgeria i evita haver de presentar document addicional (factures, packing list...).

Certificats d’origen

Els certificats d’origen són documents destinats a acreditar l’origen de la mercaderia –no la procedència-. L’origen ve determinat pel país on s’ha fabricat la mercaderia o on aquesta ha experimentat una transformació substancial. Aquests documents, que han de ser presentats a l’administració duanera dels països de destí, són imprescindibles per determinar l’aranzel aplicable a la importació, al marge del règim preferencial. A Espanya, els certificats d’origen són emesos per les Cambres de Comerç.

El servei està dirigit a tot tipus d’empreses exportadores o amb activitat comercial internacional. A la demarcació de Terrassa, les empreses que utilitzen el servei d’obtenció de certificats d’origen corresponen a un perfil de mitjana i gran empresa dels sectors farmacèutic, alimentació i fragàncies ubicades a Rubí, Sant Cugat del Vallès, Castellbisbal i Terrassa i destinen les seves mercaderies principalment a Algèria, Emirats Àrabs Units, Aràbia Saudita, Índia, Rússia i Egipte. El certificat d’origen no és necessari per a les operacions intracomunitàries.