La B-40 entre Abrera i Terrassa tindria un impacte de 252 milions d'euros

Un estudi de l'Institut Cerdà calcula que les empreses s'estalviarien sis milions d'euros anuals en costos de transport, i el sistema de mobilitat estalviaria 24 milions anuals | Rull lamenta el retard d'una infraestructura estratègica i ha dit que serà un dels temes que tractarà en la reunió amb la ministra de Foment

E.P.
04 de febrer del 2016
Actualitzat el 05 de febrer a les 17:08h
Alcaldes, Cecot, Diputació i el conseller de Territori en l'acte de presentació de l'informe
Alcaldes, Cecot, Diputació i el conseller de Territori en l'acte de presentació de l'informe | Foto: TES

El tram de la B-40 entre Abrera i Terrassa tindria un impacte econòmic de 252 milions d'euros, dels quals 124 milions s'obtindrien únicament amb la construcció d'aquesta infraestructura i els 128 milions restants resultarien de la seva explotació a mitjà i llarg termini, fet que es tradueix en uns 20 anys. Així ho posa de manifest un estudi que la Diputació de Barcelona i la patronal vallesana Cecot han encarregat a l'Institut Cerdà i que ha presentat aquest dijous el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull.

La B-40, coneguda popularment com el Quart Cinturó o la Ronda del Vallès, és una antiga reivindicació de Catalunya, ja que apareix a tots els plans de carreteres des del 1968 i el Ministeri de Foment es va comprometre a tenir-la operativa el 1996.

L'objectiu d'aquesta infraestructura és unir Abrera (Baix Llobregat) i Granollers (Vallès Oriental) passant per Terrassa i Sabadell (Vallès Occidental), la unió de dues comarques que representen 2,1 milions de persones, el 25% de la població ocupada, el 27% del PIB de Catalunya i el 40% del VAB industrial.

La realitat és que, 20 anys després, les obres entre Abrera i Terrassa estan paralitzades per falta d'inversió, i malgrat que els treballs van començar fa vuit anys només estan operatius els trams Viladecavalls-Terrassa i Abrera-Olesa de Montserrat, uns vuit quilòmetres que no són continus, sinó que hi ha un tram intermedi de 6,5 quilòmetres entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls pendents que es perfori un túnel.

A més, els projectes tècnics de la continuació de la B-40 des de Terrassa a Granollers, on acaba la infraestructura, estan pendents de reiniciar la tramitació.

"Alentiment exasperant"

Mapa del tram de la B-40 Foto: TES

La previsió del Ministeri de Foment és que el tram entre Abrera i Terrassa estigui operatiu el 2019, si bé Rull ha sostingut que la infraestructura podria estar llesta el 2017 o 2018, si són generosos: "Quan toca decidir a l'Estat espanyol, infraestructures amb gran valor estratègic i gran taxa de retorn s'alenteixen de manera exasperant".

Segons l'estudi, es calcula que més de 2.500 vehicles pesants diaris circularien per aquesta via, les empreses s'estalviarien sis milions d'euros anuals en costos de transport, i el sistema de mobilitat estalviaria 24 milions anuals.

La presidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa, ha destacat que si Catalunya tingués les infraestructures de mobilitat resoltes, també tindria assegurades les empreses, i ha lamentat l'"estat de deixadesa" que, segons la seva opinió, es troba la Ronda del Vallès per part de Foment.

Des de Cecot, el seu president, Antoni Abad, ha destacat l'alta taxa de retorn de la infraestructura: "Els empresaris retem la ministra de Foment, Ana Pastor, que trobi una inversió en una infraestructura viària amb més bon retorn que aquesta. El cost del temps ens importa, i el sentit del temps ens accelera".

Informe complet de l’estudi de la Ronda del Vallès