Les rebaixes, arma de doble tall per als comerços de Terrassa

L'enquesta de l'ESCODI detecta que malgrat que hi ha un bon "estat d'ànim dels clients" i que les vendes són similars a l'any passat, el marge de benefici s'ha reduït | Les ofertes promocionals, com el Black Friday, fan decaure el nivell de ventes durant les rebaixes

Les vendes dels primers dies de Rebaixes de gener són similars als dels dos anys anteriors
Les vendes dels primers dies de Rebaixes de gener són similars als dels dos anys anteriors | Foto: Cristina Moraguez
La Torre
30 de gener del 2016
Actualitzat el 31 de gener a les 8:31h

S'han incrementat les vendes en les rebaixes d'hivern Foto: Cristina Moraguez


L'Enquesta sobre la Salut del Comerç (ESCO) que realitza l'ESCODI (Escola Universitària del Comerç) semestralment confirma que les empreses que gaudeixen de "bona salut" representen al voltant del 40%. Són aquells comerços que durant el 2015 han venut més i també han obtingut més beneficis. La campanya de rebaixes, no ha tingut uns resultats tan positius, ni per aquests comerços. Un altre 40% del comerç català es troba "en recuperació". La universitat ha realitzat l'enquesta entre comerciants de tot Catalunya (1.200 botigues i més de 3.000 treballadors) que ha estat contestada entre els dies 11 i 19 de gener de 2016.

A l'enquesta s'ha vist un clar creixement de comerços que mantenen vendes, marges i beneficis, consolidant la recuperació. No es pot obviar, que al voltant del 20% dels comerços tenen un "estat de salut delicat", ja que veuen caure les seves vendes i els beneficis, perquè se'ls estrenyen els marges. Tot i això, cal destacar que aquest percentatge ha baixat un 10 punts en relació a l'anterior enquesta. Així doncs, Escodi arriba a la conclusió que l'estat de salut general del comerç català mostra una recuperació mantinguda durant dos anys. Per segon any consecutiu, hi ha més comerços que incrementen vendes i beneficis, que no pas els que en perden, "una dada molt positiva".

Rebaixes de gener abans de gener

L'enquesta també explica que durant el 2015, hi va haver més vendes, més obertures, però també menys marges comercials. En la campanya de Nadal de 2015, per exemple, el Black Friday va frenar el creixement de les vendes mentre que a les rebaixes d'Hivern d'aquest 2016 s'ha notat una millora en l'ànim dels clients, però les rebaixes perden força. Cal subratllar també que el 54'24% dels comerços que habitualment fa Rebaixes, les va començar abans de Reis.

L'increment en vendes durant 2015 no s'ha vist reflectit durant l'inici de les Rebaixes d'hivern, tot i que les dades són lleugerament millors a les de l’hivern i estiu passats, o així es reflecteix en l'enquesta de l'ESCODI. Les vendes durant els primers dies de les Rebaixes de gener mostren resultats similars als dels dos anys anteriors i no creixen al mateix ritme que ho han fet les vendes la resta de l'any. Cal destacar que un 35% dels enquestats ha venut menys que en l'inici de les rebaixes del 2015. Això no és degut als ànims dels clients, ja que un 48% dels comerciants percep que els ànims dels clients estan igual que l'any passat, i fins i tot un 24% considera que han millorat. El que ha canviat és que les rebaixes no comencen en una data concreta per tothom, i això dilueix el seu poder d'atracció.

També, s'ha preguntat quan van iniciar-se les Rebaixes i/o promocions especials als clients. Aquestes accions comercials són un indici de la necessitat del sector de dinamitzar les vendes, malgrat que això signifiqui sacrificar el marge i el benefici, tal com s'ha vist reflectit en les dades abans presentades. 

Es manté a un 30% el percentatge de comerciants que afirmen no fer rebaixes. En creuar les dades, l'enquesta destaca que aquests comerciants principalment corresponen al sector de l'alimentació i l'hostaleria, que tradicionalment no realitzen rebaixes, o promocions especials. Tot i la desregularització de les rebaixes implantada per l’Estat Espanyol el 2013, dels comerciants que habitualment participen en la campanya de Rebaixes de gener, el 46% les ha començat el 7 de gener i el 54% va iniciar-les abans de Reis, per tant, les desestacionalitzen vers el que era tradicional.