L'autopista Terrassa-Manresa no té bonificació per a qui surti del Bages

Els descomptes i gratuïtats que s'apliquen des del 4 de gener per alguns usuaris de la C-16 no són una gran mesura d'estalvi com podia semblar en un principi

Pere Fontanals
16 de gener del 2016
Actualitzat el 17 de gener a les 8:34h
La Generalitat ha fet instal·lar sis lectors de matrícules a les carreteres convencionals.
La Generalitat ha fet instal·lar sis lectors de matrícules a les carreteres convencionals. | GdeC

Els descomptes i gratuïtats que s'apliquen des del passat 4 de gener per alguns trajectes de l'autopista de Terrassa a Manresa (C-16) no són una gran mesura d'estalvi com podia semblar en un principi arran de les campanyes informatives que ha portat a terme Territori i Sostenibilitat amb comunicats oficials i campanyes publicitàries.

El departament de la Generalitat ha emmascarat una part del decret 161/2015 aprovat el passat 14 de juliol, fent només referència a que les bonificacions seran únicament aplicables a trajectes interns, però sense especificar que es referia a trajectes interns des d'un punt de vista absolut i no només a l'ús dels enllaços de l'autopista a la comarca.

Així, els descomptes només seran aplicables els dies laborables des de les set del matí a dos quarts d'onze i de cinc de la tarda a nou de la nit en el peatge troncal de Sant Vicenç de Castellet (50%) i el lateral de Sant Vicenç de Castellet (100%), només en el cas que l'usuari no surti o entri al Bages immediatament després encara que sigui per vies convencionals.

Les "excepcions"

Per tenir la gratuïtat en el peatge lateral de Sant Vicenç cal entrar o sortir de l'autopista pels enllaços 49 o 50 (Manresa Sud o Manresa Centre), però no s'aplicarà en cas d'entrar o sortir directament de la C-16 nord o pels enllaços 54 o 56 (Sant Fruitós de Bages).

A més a més, els vehicles que entrin o surtin pel peatge lateral de Sant Vicenç tampoc no es beneficiaran de la gratuïtat si van o venen des de més enllà de Monistrol de Montserrat a la C-55, de més enllà de Vacarisses a la C-58, o fan servir la BV-1123 de Marganell, la C-1411a passat Castellbell i el Vilar, o la B-122 per Rellinars.

A la pràctica això significa que per obtenir la gratuïtat en el tram de l'autopista de Manresa a Sant Vicenç, s'ha de venir o s'ha d'anar, encara que sigui per vies convencionals, com a molt, a Castellbell i el Vilar o a Monistrol de Montserrat, per un extrem del trajecte, o a Manresa per l'altre.

Un usuari que, per exemple, vulgui entrar pel peatge lateral de Sant Vicenç per arribar a Manresa venint des de Terrassa, no se li realitzarà la bonificació del 100% del peatge i l'haurà de pagar sencer. De la mateixa manera, un conductor que hagi sortit per l'enllaç lateral de Sant Vicenç venint des de Manresa, seguint amb els exemples, no podrà anar a Olesa si no vol perdre la bonificació. El nivell de control dels trajectes fora de l'autopista arriba a l'extrem de controlar, fins i tot, vies que no aporten cap benefici en temps al conductor, com la carretera de Marganell, la de Rellinars o l'antiga de Castellbell i el Vilar.

El mateix passa amb el peatge troncal de Sant Vicenç on el descompte del 50% només serà aplicable si el conductor entra o surt per, com a molt lluny, per l'enllaç 54 de Sant Fruitós de Bages. En cas de sortir o entrar només dos quilòmetres més lluny, per l'enllaç 56, o de continuar o venir de la C-16 nord (la recta de Sallent), el descompte no serà aplicable.

D'aquesta manera només tindran l'autopista gratuïta aquells conductors que facin un trajecte total, comptant el tram fora de l'autopista, entre dues poblacions del Bages, i en alguns casos, ni això, ja que les dues sortides de Sant Fruitós tampoc no estan bonificades.

Sis lectors de matrícules per controlar l'usuari

Per portar a terme tots aquests controls, la Generalitat ha instal·lat fins a sis lectors de matrícules en les carreteres convencionals per estudiar el trajecte dels vehicle i aplicar les bonificacions només en el cas que el trajecte total sigui intern dins la comarca. És precisament per la complexitat del càlcul de trajectes que fan els diversos vehicles, que els càrrecs en el teletac es fan sencers i després només s'aplicaran les bonificacions, a final de mes, en cas que no existeixi continuïtat entre el trajecte a l'autopista i a les carreteres convencionals assenyalades.
 

Tram d'Autopista amb les carreteres que fan perdre la bonificació en cas d'usar-les després/abans que l'autopista. Foto: Autema/Manresainfo.cat