13
de gener
del
2016
Actualitzat
a les
14:47h
Jan Freixa amb el disseny que ha realitzat per al concurs de Nissan Foto: UPC
La marca japonesa NISSAN, la revista Autopista i el màster en Styling y Diseño de concepto del automóvil de la Universitat Politècnica de València (UPV) han atorgat el primer premi del concurs de disseny de l'edició de l'any 2015 a Jan Freixa, pel seu prototip anomenat NISSAN Ryonaji. Jan Freixa és estudiant del grau de Disseny Industrial i Desenvolupament del Producte a 'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Freixa ja va guanyar el premi NISSAN a la categoria juvenil quan tenia 17 anys, i el premi de disseny SEAT amb 20 anys.
Al temple Zen Ryojani, de la ciutat de Kyoto (Japó), declarat patrimoni de la humanitat per la UNESCO, es troba el jardí sec més famós del món. Aquest jardí de roca, sorra i molsa, va ser construït a finals del segle XV i ara, Jan Freixa, estudiant del grau de Disseny Industrial i Desenvolupament del Producte a Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ha guanyat un dels premis de disseny d'automòbils més coneguts del món inspirant-se en aquest jardí. El prototip amb que ha guanyat es diu NISSAN Ryojani i segons Freixa "és el record de les formes allargades i de la idea de moviment que transmet el jardí Zen de Ryojani. La bellesa d'aquest jardí rau en la plenitud del no res i la incapacitat humana per contemplar la totalitat del seu conjunt", explica Jan Freixa.
Esbós del Nissan Ryonaji de Freixa Foto: UPC
El drac de la pau
Pel que fa a l'estètica del NISSAN Ryojani guanyador, Jan Freixa diu que ha intentat no caure en una exageració de formes, en un concepte massa barroc. "El meu objectiu és que el cotxe transmeti pau i, al mateix temps, certa complexitat, com el jardí sec de Ryojani, que vol dir 'Drac de la pau', esmenta el guanyador. Freixa ha seguit els patrons d'estil de la marca NISSAN, modificant-ne alguns trets, com ara la calandra o les línies del capó per tal de fer-les més suaus. "Volia aconseguir un volum imponent i musculat però, alhora, que transmetés una gran serenor", conclou Freixa.
El jurat de la XVIII edició del Concurs de disseny Autopista-NISSAN-UPV ha destacat del projecte la seva cura i professionalitat a la presentació. A més, segons el jurat, ha sabut plasmar els trets principals que caracteritzen l'ADN de la nova NISSAN que llueixen models com ara el NISSAN Sway o el recent NISSAN Gripz.
Jan Freixa s'uneix al grup de 17 guanyadors d'aquest concurs, molts dels quals ja treballen als principals centres de disseny de les principals marques europees i, una bona part, dirigint les àrees der disseny de les seves companyies.
Prototip del model Nissan Ryoanji Foto: UPC
Prototip del model Nissan Ryoanji Foto: UPC