Demanen l'alliberament definitiu del peatge de la C-16

Els presidents comarcals de Bages, Berguedà i Solsonès es troben al peatge de Sant Vicenç per signar el manifest en que reclamen la gratuïtat de l'autopista, el desdoblament de la C-55 i la finalització la B-40

Els alcaldes bagencs, presidents comarcals i regidors, davant del peatge de Sant Vicenç.
Els alcaldes bagencs, presidents comarcals i regidors, davant del peatge de Sant Vicenç. | Pere Fontanals
Pere Fontanals
24 de desembre del 2015
Actualitzat el 25 de desembre a les 8:25h

Els alcaldes bagencs, presidents comarcals i regidors, davant del peatge de Sant Vicenç. Foto: Pere Fontanals


Els trenta alcaldes del Bages, els presidents dels consells comarcals del Bages, del Berguedà i del Solsonès, diversos regidors i els representants de la FAVM i de la plataforma No més morts a la C-55, s'han aplegat aquest dimecres davant el peatge de Sant Vicenç de Castellet de la C-16 per fer l'acte protocolari de signatura del manifest "N'estem farts!", promogut pel Consell d'Alcaldes del Bages, que com a assenyalat el seu president, Ferran Estruch, es basa en tres pilars: "el desdoblament de la C-55 sud, l'alliberament de la C-16 i la millora de la comunicació ferroviària".

Amb aquesta escenificació, els alcaldes han volgut mostrar la seva unitat davant d'un problema "que afecta a tots els ciutadans de la comarca". El seu president, Ferran Estruch, alcalde de Cardona, ha qualificat la situació d'"insostenible" i ha manifestat que els alcaldes estan decebuts tant amb la gestió de les obres com amb els protocols de resposta quan es produeixen incidents. "A banda dels problemes que hi pugui haver de seguretat, la mala comunicació fa que el nostre teixit empresarial perdi competitivitat a comparació amb el d'altres zones", ha manifestat.

Alliberament definitiu del peatge

El manifest insisteix en la petició d'alliberament definitiu del peatge de la C-16 per tal que les comarques centrals puguin gaudir d'una via ràpida i gratuïta d'accés a l'àrea metropolitana. En aquest sentit, Estruc ha recordat que s'ha encarregat un informe sobre les condicions de la concessió de l'Autopista de Terrassa a Manresa ja que segons diverses la concessionària AUTEMA haurà ingressat més de 4.000 milions d'euros quan acabi la concessió, el 2036, que equival a 32 vegades la inversió inicial, de 126 milions, "un lucre que creiem desorbitat".

Sense concreció

El Consell d'Alcaldes s'ha reunit aquesta mateixa setmana amb el conseller Santi Vila, "però no n'hem tret cap compromís en concret", més enllà de "repassar les accions que es porten a terme a la C-55" i "que són clarament insuficients". El Consell d'Alcaldes reitera la necessitat de fer els enllaços de l'autopista bidireccionals per tal de convertir aquesta carretera en una via al servei del territori i ha exigit al govern de l'Estat espanyol la finalització de les obres de la carretera B-40 que ha de permetre la connexió de la C-16 i l'A2 entre Viladecavalls i Olesa. Per altra banda, els alcaldes també demanen el desdoblament de la C-55, entre Manresa i Castellbell per tal de millorar la mobilitat interior de la comarca. 

Finalment, els alcaldes també exigeixen a l'Estat espanyol la l'execució immediata de les actuacions previstes al Pla d'Infraestructures Ferroviàries de Rodalies de Barcelona 2008-2015 per tal d'aconseguir un servei ferroviari competitiu per a la comarca.

Realitzaran accions reivindicatives

Els alcaldes han traslladat totes aquestes peticions al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, al Ministeri de Foment i als agents polítics i socials del territori. Finalment, s'han compromès a "realitzar accions reivindicatives" per exigir totes aquestes accions.