20 anys del Gremi de Transports i Logística de Catalunya

És un gremi adherit a la Cecot de Terrassa i compta amb més de 250 empreses associades

La Torre
03 de gener del 2016
El Gremi de Transports i Logística de Catalunya ha celebrat els seus 20 anys d’existència en una trobada que ha reunit l’actual junta directiva amb representants de totes les darreres juntes directives a qui se’ls va lliurar un guardó en reconeixement a la seva tasca i dedicació professional al gremi i a la seva implicació personal. La reunió ha comptat amb la presència de Pere Padrosa, director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya.
 
En els darrers quatre anys el creixement del nombre d’empreses del sector logístic ha estat negatiu, un -4,3% segons alguns indicadors, tot i així aquest sector segueix representant quasi un 5% del PIB estatal i un 3% del català.
 
Aquest any 2015 “hem vist caure a plataforma logístiques senceres que han estat una revelació dels problemes estructurals que pateix el sector i a diferència d’altres, el logístic no ha estat precisament un sector que hagi volgut mantenir viu l’administració”, afirma Jesús Fluriach, vicepresident del Gremi de Transports i Logística de Catalunya. Però, a criteri del gremi, és evident que sota un canvi de forma i de funcionament paga la pena invertir amb estratègia i amb visió no especulativa sinó de negoci real.  “No oblidem mai que el sector logístic dona, en una cadena de valor, el caràcter més important al producte: que el client el tingui i que el pugui gaudir quan el vol gaudir”.
 
I, en aquest sentit, en un ambient totalment distès i de petit format, els representants del gremi van poder expressar a Padrosa la seva preocupació per l’estat de les infraestructures, en especial les relatives a carreteres i autopistes. També van traslladar al responsable de Transports i Mobilitat la necessitat de  treballar conjuntament per un correcte plantejament d’infraestructures, freqüentment plantejat a banda del sector del transport, com per exemple el desdoblament de la NII o l’accés a zones urbanes per mitjans raonablement rendibles.
 
El del transport i la logística és un sector que cada cop està més atomitzat, i el preu és la variable principal per poder mantenir l’activitat per això el finançament esdevé un aspecte clau per al seu manteniment. I aquí inclouen tant la devolució del cèntim sanitari o la morositat, com l’aplicació de conceptes aliens o indirectes a la tarifa, pròpiament dita, com les quotes mediambientals, Eurovinyetes, coeficients d’alteració dels preus del gasoil, gasoil professional, l’obligatorietat de peatges.

Segons Fluriach, el primer repte que té el col·lectiu és consolidar la logística com un aspecte clau a tota la cadena de valor , des de la fabricació fins al lliurament a client: que sigui un element estratègic considerat amb rellevància en tot negoci.  “No podem construir un país industrial si no sabem cóm fer arribar els nostres productes a l’usuari”, ha conclòs.
 
Finalment, durant la trobada també es va fer esment de l’excessiu volum de regulació existent en el marc de la Unió Europea, de normatives que no són d’obligat compliment pels estats membres i que generen diferències que repercuteixen directament en la competitivitat de les empreses catalanes.
 
El Gremi de Transports i Logística de  Catalunya és un gremi adherit a la patronal catalana Cecot i compta amb més de 250 empreses associades.