La Trobada, exemple europeu de bona gestió empresarial

El projecte RESPONS va presentar a Terrassa experiències emblemàtiques de bones pràctiques en el sector de l'hostaleria a Catalunya, França, Itàlia i Bulgària

La Torre
27 d'octubre del 2015
Actualitzat el 31 d'octubre a les 9:54h
Els socis europeus del projecte RESPONS per al desenvolupament i millora d’habilitats directives en el sector de l’hostaleria i la restauració, van celebrar el final del projecte el dia 15 d’octubre en el marc de la Jornada d’Emprenedoria. Després de dos anys d’activitat, els socis europeus impulsors del projecte RESPONS van presentar el conjunt d’accions desenvolupades en el marc d’una Conferència Europea que va culminar amb la presentació d’experiències emblemàtiques de bones pràctiques de gestió responsable i sostenible en el sector de l’hostaleria a Catalunya, França, Itàlia i Bulgària.

La Conferència Europea va ser presidida per German Germanov, secretari general de la Cambra de Comerç i Indústria de Dobrich (Bulgària), entitat que ha liderat el projecte europeu RESPONS. En el transcurs de la reunió, a més a més d’exposar els resultats del projecte per part de Marta Torrents (Cambra de Comerç de Terrassa) i Vesselina Stoyanova (Cambra de Comerç de Dobrich), es va presentar el Marc Europeu de Qualificacions pel que fa a les professions de director de petits hotels i restaurants, per part de Malgorzata Sienna (Foundation for Promotion of Entrepreneurship de Polònia), així com el nou E-Toolkit per a un aprenentatge no-fomal, eina de suport en matèria d’RSE dirigit a directors de petits hotels i restaurants, a càrrec de  Ligia Whyte (EUPROMA, d’Alemanya). 

Experiències d’èxit

En la Conferència Europea es van presentar quatre experiències reals de bones pràctiques empresarials en el sector de l’hostaleria i la restauració. L’experiència catalana va anar a càrrec del restaurant La Trobada, “el restaurant del temps” de Terrassa, que va presentar Marc Serrano, responsable de comunicació i premsa de l’empresa. En el restaurant La Trobada, “el restaurant del temps”,  la meitat dels clients paguen amb diners i l’altra meitat amb temps. Reuneix clients que cerquen un menú de qualitat a bon preu i altres que, afectats per la nova pobresa arran la crisi o per altres menes d’exclusió, es troben en una situació econòmica molt precària. Aquests últims hi arriben a partir d’un protocol de derivació i hi dediquen el seu temps com a resposta a l’ajut rebut fent voluntariat en equip a la sala, a la cuina, en la neteja, etc. Així, reforcen la confiança en ells i en la societat com a alternativa complementària a l’assistencialisme.   
 
L’experiència francesa La charte de la confiance, la italiana The grand tour of  taste of Europe, de la Toscana, i el l’experiència búlgara Hotel i restaurant familiar Villa di Poletta, de Dobrich, van completar el panel d’experiències presentades en la Conferència Europea i que van protagonitzar, al mateix temps, una de les activitats de la 7ª Jornada d’Emprenedoria.

Manual de bones pràctiques

Un dels projectes més emblemàtics desenvolupats en el marc d’aquest projecte europeu ha estat precisament la confecció del manual sectorial de bones pràctiques o e-handbook. El seu principal objectiu és millorar la qualificació dels gerents de petites i mitjanes empreses del sector de l’hostaleria i la restauració. Aquest manual facilita un aprenentatge permanent que es pot integrar fàcilment en la rutina diària i facilitant l'aprenentatge no formal. Tots els temes abordats en aquest manual estan relacionats amb la gestió des de la perspectiva de la Responsabilitat Social Empresarial (RSE) pel que fa als productes i serveis (mercat), aspectes ecològicament pertinents (medi ambient) i relacions amb els empleats  i els interlocutors externs. El manual està dissenyat no solament per assolir un nivell de capacitació orientat a oferir productes i serveis innovadors i de gran qualitat sinó també a assolir competències en la gestió i desenvolupament sostenible dels seus recursos humans, integrar les normes socials en l'estratègia empresarial de l'organització, planificar, organitzar i gestionar estratègicament un ús ecològic dels recursos, reduir l'impacte ambiental i la petjada ecològica del negoci, preservar i promoure el patrimoni cultural local i augmentar la competitivitat del seu propi negoci dins del sector de l’hostaleria i la restauració. El e-hadbook també incorpora exemples de bones practiques europees en l’àmbit de la gestió des de la perspectiva de l’RSE.