El govern de Terrassa veu «inevitable» apujar impostos

L'executiu de PSC i CiU incrementarà la pressió fiscal per tal de fer front a la davallada d'ingressos, poder reduir el deute i mantenir "els serveis a les persones" | L'IBI augmentarà una mitjana d'1,5% mentre que la taxa de residus s'enfilarà fins al 5%

La Torre
21 d'octubre del 2015
Actualitzat el 22 d'octubre a les 8:06h
L'equip de govern de Terrassa, format per PSC i CiU, està treballant en la seva proposta de pressupost de cara al 2016. Aquest dilluns, en comissió informativa de l'Àrea de Serveis Generals i Govern Obert, l'executiu va posar sobre la taula el primer esborrany per tal que la resta de grups polítics tinguessin una informació més acurada de com serà la previsió d'ingressos i despeses previstos per a l'any vinent.

El govern local afirma que, tot i la davallada d'ingressos, mantindrà "els drets socials i els serveis a les persones com a primera prioritat". En l'exposició també va subratllar que hi ha un ferm "compromís" en millorar el manteniment i la neteja de la ciutat, dotant aquest àmbit de més recursos. Així mateix, una de les màximes preocupacions per aquest 2016 serà reduir el deute financer.

Objectius i àmbits d'actuació

En l'exposició d'àmbits d'actuació prioritaris el govern va manifestar que es vol aconseguir "un Ajuntament més transversal i accessible", i se centra en cinc grans apartats on es posaran els majors esforços pressupostaris: 

1. Drets socials i serveis a les persones: Drets civils, cohesió social, dret a l’habitatge i qualitat de vida. Qualitat democràtica.
2. Desenvolupament econòmic, indústria i ocupació: Creació de nous llocs de treball
3. Organització i govern obert: Modernització, transparència, proximitat,
4. Innovació i projecció de la ciutat: Cultura i Esports com a eixos de qualitat de vida i projecció de la ciutat
5. Territori i sostenibilitat: Urbanisme, conservació de la ciutat i l’entorn

I tot això fer-ho amb uns principis generals: mantenir una pressió fiscal molt moderada; equitat i justícia social; i mantenir l'ampli i variat ventall de bonificacions de caràcter social, econòmic i ambiental, així com les facilitats d'ajornament i fraccionament o d'ajut en el pagament d'impostos vigents en les Ordenances Fiscals i Pressupostos del 2015.

Els impostos

En l'apartat d'ingressos, a banda d'ajustar a la baixa altres partides pressupostàries, el govern considera "inevitable" augmentar l'aportació que suposen a les arques municipals els impostos i taxes municipals.

L'increment previst se situarà al voltant de l'1,5% de mitjana en els impostos (un increment que serà superior en plusvàlues i vehicles), essent una repercussió mitjana de deu euros de sobrecost per família. El govern afirma que "mantindrà Terrassa entre les ciutats grans amb menor pressió fiscal del país, de fet, la nostra ciutat seria la catorzena en pressió fiscal entre els 15 municipis amb més habitants de Catalunya". 
 

Model tipus família de 4 membres amb dos vehicles


IBI:
Increment general de l'1,5%. Increment addicional del 3,5% (acumulat 5%) dels tipus diferenciats per usos als immobles amb major valor cadastral (10% de cada ús) Per als usos: Oficina, comercial, espectacles, oci i hostaleria, industrial, magatzem, aparcament i esportiu. Sol·licitada l'aplicació del coeficient d'actualització de valors cadastrals per a 2016. Es preveu un increment del 10% dels valors. Atès que per a 2016 desapareix l'obligació d'aplicar un 10% d'increment sobre els tipus impositiu, l'impacte de l'increment de valor és neutre en relació amb la quota de l'IBI. Així mateix, hi ha una proposta d'adequació del % de bonificació per domiciliació de l’IBI residencial en la modalitat de pagament avançat, del 3% al 2%, atesa la continua baixada dels tipus d'interès.

Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica
Congelació del tipus impositiu.

PlusVàlua
Proposta de precisió en el redactat tècnic de la bonificació a herències prevista en l'ordenança, en el sentit d'exigir l'empadronament del beneficiari en l'habitatge pel període en que no pot transmetre. Aquesta exigència hi és amb caràcter previ o simultani a la sol·licitud de bonificació, però a hores d'ara no està determinat el termini d'empadronament. Proposta d'adequació a la baixa dels tipus i coeficients per tal que l'increment del valor cadastral previst per a 2016 quedi neutralitzat. Congelació pràctica de l'impost respecte 2015.

Les taxes

Entre les propostes hi ha diverses taxes que es veuran subjectes a modificació. Per exemple, el govern contempla la introducció de noves tarifes per l'ús de la pista d'atletisme de Can Jofresa per tal de poder regular millor els nous usuaris de la instal·lació; ajustar la taxa de tinença d'animals de companyiua "a la gestió real"; incorporar una taxa sobre el recinte firal que permeti repercutir la despesa elèctrica i les despeses de vigilància i control que es produeixin; o bé introduir una nova tarifa per la meitat d'una parcel·la d'un hort municipal i adequar la bonificació per la instal·lació de reg eficient.

Destaca, per sobre de totes les modificacions de les taxes, la referent a la gestió de residus, en la qual segons la proposta inicial hi haurà un increment del 5% per "acostar l'import de la taxa al cost del servei, ja que la cobertura actual es troba en el 79,37%). 

Calendari d'aprovació

El document de plantejament del pressupost i ordenances fiscals es tornarà a portar a la Comissió, ja més perfilat, el proper dia 30. El 5 de novembre està previst elevar al Ple les ordenances fiscals per a la seva aprovació inicial. El mateix mes de novembre, en una altra sessió plenària, es debatrà i votarà el pressupost per a la seva aprovació inicial, amb l'objectiu que l'aprovació definitiva es pugui fer efectiva al desembre i entri en vigor l'1 de gener. El procés d'elaboració del pressupost va en paral·lel al del Pla de Mandat, que s'està acabant d'enllestir. Aquest dilluns, el Govern municipal va celebrar una sessió de treball dedicada a tancar les línies estratègiques del document. El pressupost anirà en consonància amb les polítiques marcades pel Pla de Mandat.