Tots el secrets del pacte entre PSC i CiU de Terrassa

El document íntegre de l'acord signat per socialistes i convergents per a la legislatura 2015-2019

La Torre
01 d'agost del 2015
Actualitzat el 10 d'agost a les 15:38h
Pacte entre els grups municipals del PSC i CiU de Terrassa per al govern municipal

Els resultats de les eleccions municipals del proppassat diumenge 24 de maig configuren un escenari polític en el que la cultura del pacte ha esdevingut més imprescindible que mai a la nostra ciutat. Això requereix, de les diferents formacions polítiques que han obtingut representació al Ple Municipal un destacat sentit de la responsabilitat per tal de superar els interessos electorals de cada partit o coalició, ben legítims durant la campanya, que faci ara possible la viabilitat d’un nou govern capaç de gestionar l’Ajuntament de Terrassa i poder fer front als reptes i necessitats que la nostra ciutat té plantejats per als propers quatre anys.

Conscient d’aquest moment crucial, la candidatura que, de forma clara i indiscutida, ha obtingut el major nombre de vots i, per tant, el major dipòsit de confiança ciutadana per a liderar aquesta situació, el PSC de Terrassa, ha assolit l’Alcaldia tot assumint la responsabilitat de dialogar, proposar i concitar les complicitats que calguin per a estabilitzar aquesta conjuntura al més aviat possible i poder així formar un nou govern municipal.

La fragmentació sorgida de les eleccions del 24 de maig indica un missatge clar de diàleg amb totes les forces polítiques, però també la voluntat d’assegurar una governabilitat que afronti amb garanties els reptes que la nostra ciutat té plantejats. Per això es necessita un govern, que encara que no sigui majoritari, sigui suficient per abordar i donar les solucions que la ciutadania espera i exigeix, buscant la màxima coincidència programàtica entre els partits i vetllant per aconseguir un govern cohesionat i responsable.

És per això que, després de les moltes, diverses i intenses converses mantingudes, des de l’endemà mateix de les eleccions, entre les diferents forces polítiques que han obtingut regidores i regidors al Ple de la nostra corporació, el grup municipal del PSC ha trobat en el de CiU la receptivitat responsable necessària per fer viable l’objectiu de formar un govern municipal d’àmplia base i més transversal.

Conseqüentment, i en benefici d’un dels postulats que ambdues formacions aprecien com a principal, el de la transparència de totes les qüestions públiques, estableixen formalment i subscriuen el present pacte polític sobre la base dels següents ACORDS

Primer.- Aquest Pacte té per objectiu continuar modernitzant i millorant l’eficàcia i l’eficiència, el funcionament, la transparència i la participació de la ciutadania en l’estructura politicoadministrativa de l’Ajuntament per fer-lo més transversal i accessible a la ciutadania, en definitiva, un Ajuntament al servei de les terrassenques i terrassencs i amb els terrassencs i terrassenques. Tots els acords de Govern es prendran per consens així com els de cadascuna de les regidories i les que afectin a més d’una regidoria. Pel que fa a qüestions que no afectin estrictament la vida municipal hi haurà llibertat de vot sempre que no contradiguin el Pacte de Govern signat. Així mateix, i atès que s’ha establert un Pacte de Govern, s’acorda que les compareixences públiques seran consensuades entre els dos partits, principalment en els actes institucionals d’especial rellevància. En l’àmbit de la comunicació, els dos partits sotasignats acorden consensuar l’estratègia comunicativa de l’acció de Govern. Per tal de mantenir l’esperit d’aquest pacte i el seu compliment, i alhora cercar l’acord i el consens en la solució de problemes i/o nous projectes que en el futur es puguin plantejar, es constituirà una Comissió de Seguiment formada per representants d’ambdós partits i que es reunirà mensualment, de forma habitual, per valorar el grau de compliment del Pla d’Actuació Municipal (PAM). L’objectiu és elaborar, abans de finalitzar l’any, el Pla d’Actuació Municipal que serà publicitat als mitjans de comunicació municipals així com el seu grau d’execució, de forma periòdica, per tal que sigui avaluable per tota la ciutadania i també per l’Ajuntament en Ple.

Segon.- Després de confrontar els respectius programes electorals, totes dues formacions els consideren suficientment compatibles ideològicament com per a donar-se mútuament suport. Alhora, ambdues formacions fan explícits els següents eixos generals com els més significatius d’aquells en els que comparteixen una major coincidència, amb l’objectiu d’aclarir des d’un principi les bases sobre les que s’està desenvolupant la seva ferma voluntat de concertació política:

a) Pels drets civils, la cohesió social, el dret a l’habitatge i la qualitat de vida: Garantir la cobertura dels serveis bàsics i els dispositius d’emergència: habitatge, subministraments i alimentació: en definitiva, garantir el benestar social com a eix vertebrador de la nostra ciutat, per tal d’assolir una Terrassa que asseguri la igualtat d’oportunitats i la plena ciutadania sense distincions. Mobilitzar el parc d’habitatges buits que estan en mans de les entitats financeres i immobiliàries, per tal d’evitar els desnonaments que s’estan produint a la ciutat, intercedint i activant totes les possibles solucions per a evitar-los. Treballar per fer de Terrassa una ciutat lliure de desnonaments. Augmentar la borsa de pisos de lloguer social. Adaptar els serveis socials bàsics municipals, d’acord amb un nou model d’atenció que s’ajusti millor a les característiques i necessitats de les persones, i fomenti la seva participació i autonomia personal. Això passa per una major i millor coordinació entre totes les administracions competents i amb el Tercer Sector, i en la planificació transversal dels serveis socials amb els de salut, educació, habitatge, urbanisme, promoció econòmica, etc. Prioritzar les clàusules socials en les licitacions tant de l’Ajuntament com de totes les societats municipals, consorcis, fundacions, etc. per tal de facilitar la inserció laboral a col·lectius amb dificultats i/o risc d’exclusió social i contractes a centres especials de treball. Reforçar els serveis de mediació i els ajuts d’urgència per donar suport a les famílies que pateixen risc de ser desnonades, evitant especialment els casos de famílies amb fills a càrrec i que una mateixa família pateixi un segon desnonament. Garantirem el reallotjament temporal immediat a totes les per- sones i famílies que, per dificultats econòmiques, acabin essent desnonades, minimitzant el seu impacte en els infants: evitant la seva presència i els canvis forçats d’escola i municipi, i ajornant el llançament al final del curs escolar. Treballar per fer de Terrassa una ciutat compromesa amb els seus ciutadanes i ciutadans, que aspiri a fer real la dignitat i la qualitat de vida per a tothom sense distinció per motiu de gènere, orientació sexual i identitat de gènere, origen i pertinença cultural, edat, capacitats diverses i, creences. Impulsar un Pacte amb la ciutadania per una Terrassa Inclusiva com a espai de participació i d’acció conjunta entre institucions i organitzacions de la ciutat perquè totes les persones tinguin les oportunitats per participar de manera plena en la vida econòmica, social i política. Volem treballar per construir una Terrassa més inclusiva i amb major qualitat de vida per a tots els terrassenques i terrassencs. Crear l’Oficina dels Drets Civils i la No Discriminació de Terrassa (ODCT) amb la col·laboració de la Sindicatura Municipal de Greuges i el Col·legi d’Advocats de Terrassa, amb l’objectiu de defensar i garantir el dret de les persones, en especial el dret a la igualtat i a la no discriminació de cap tipus. Per això l’ ODCT treballarà en xarxa i de forma transversal per l’atenció a les persones que es troben en les situacions de risc de discriminació i, al mateix temps, promourà la difusió dels drets civils, especialment els reconeguts per la Declaració universal dels drets humans.

b) Per la creació de nous llocs de treball: Definir una política industrial ambiciosa, creant una agència de promoció econòmica exterior especialitzada en el sector industrial. Reindustrialització i reactivació del comerç per generar llocs de treball i atacar fermament el drama de l’atur a la ciutat. Terrassa ha de recuperar el seu lideratge industrial i el seu potencial d’ocupació. A banda de consolidar els sectors tradicionals, potenciarem la implantació de noves empreses en aquells sectors emergents, que ens han de permetre de participar en l’economia global i crear llocs de treball que redueixin l’atur, especialment entre la gent jove.

Quan pensem en reindustrialització també estem parlant del comerç, amb les implicacions resultants d’ajudar a empreses terrassenques fabricants de béns de consum (alimentació, tèxtil, etc.) a crear els seus propis canals de distribució (cadenes de botigues dins i fora de Catalunya, canals on-line) com a oportunitat de continuar fabricant a Terrassa i vendre arreu del món. I per crear cadenes de botigues que tinguin èxit, s’hi ha d’entendre de comerç (gestió, expansió, disseny del concepte de botiga, canals on-line, ...). Per tant, aprofitarem el lideratge de l’ESCODI com a referent del coneixement en aquest àmbit. Creació d’un programa específic per a la promoció dels polígons industrials de la ciutat, potenciant-ne les xarxes empresarials i el seu manteniment. Concertar recursos i serveis amb les entitats, institucions i sindicats. Cooperació publicoprivada. Seguir apostant, amb un esforç renovat i un nou impuls, per la Innovació com a actitud i estratègia d’acceleració econòmica i transferència del coneixement, consolidant el projecte del Parc Científic i Tecnològic de Terrassa Orbital’40, creat amb la UPC i el LEITAT, i la plataforma Innointegra que li dóna força, com a referència destacada que ja és en el seu sector a Catalunya i l’Estat. Desenvolupar programes vinculant l’ocupació i la rehabilitació d’habitatges. Impulsar programes adreçats a les persones emprenedores i a les activitats econòmiques per construir noves oportunitats per l’economia i el treball.

c) Per l’ètica, la transparència, la proximitat i la participació ciutadana: Impulsar una renovació a l’Ajuntament tot seguint els criteris d’eficiència, proximitat i qualitat del servei públic. Un Ajuntament obert i nítid que respecti la diversitat d’opinions i faciliti les iniciatives de la societat civil. Ens comprometem a fer de l’Ajuntament una institució amb “parets de vidre”, que respongui en temps i forma les demandes dels ciutadans, que respecti la diversitat d’opinions, que faciliti la feina als col·lectius socials, sense ingerències ni tuteles. Una institució molt més propera al ciutadà, oberta de bat a bat, que sàpiga cridar a consultes les terrassenques i els terrassencs quan hagi de prendre grans decisions que afecten el nostre futur. Fer una auditoria de l’organització municipal que ens permeti aprofundir en allò que ja es fa bé i corregir i replantejar allò que no funcioni. Elaborar un codi ètic de bones pràctiques de l’Ajuntament de Terrassa, que involucri a polítics, directius tècnics i funció pública que, més enllà del compliment de la llei, impliqui una actitud, amb els valors de l’eficàcia, integritat, honestedat, prudència, transparència, austeritat i compromís efectiu amb la ciutat i la seva ciutadania. Adaptar les estructures de gestió i de relació de l’Ajuntament amb la ciutadania, implementant un sistema que sigui més àgil, accessible, participatiu i transparent. La utilització de les noves tecnologies és fonamental per tal que es pugui fer més amb menys recursos. Impulsar aquest nou model en el que els equips de treball transversals puguin donar resposta als nous reptes de l’Administració pública. Introduir els ciutadans i ciutadanes en el seguiment i supervisió dels serveis públics bàsics. Transparència absoluta en els comptes i pressupostos municipals, creant un comitè pressupostari amb participació ciutadana. Revisar del Reglament Orgànic Municipal. Impulsar noves eines de participació ciutadana que permetin que la ciutadania sigui subjecte actiu en l’activitat municipal. Signar el contracte ètic amb la ciutadania per part dels regidors i regidores, amb el compromís de revisar anualment els objectius i el balanç de gestió. Aquest codi ha d’incloure també el pacte de publicar l’agenda de l’activitat municipal, la no percepció de dietes, fer pública la declaració de patrimoni i les retribucions, i complir el programa electoral. Impulsar la segona gran descentralització municipal al territori. Revisar l’estructura territorial i els districtes. Dotar de més capacitat de decisió i de gestió als òrgans de participació dels districtes.

d) Per la Cultura i l’Esport com eixos de qualitat de vida i projecció de la ciutat: El patrimoni històric, el jazz i la cultura popular com a targeta de presentació de l’orgull de ciutat. Retornar el protagonisme cultural a la gent, considerant-la com a agent-actor de la cultura i no simplement com a consumidora. Col·laborarem amb la societat civil en l’àmbit cultural i no la substituirem ni li farem la competència. Treballarem de la mà dels agents de la cultura: entitats, creadors, empreses i públic. Relligarem cultura amb educació, integració i dinamització econòmica. Potenciar la Indústria Cultural de Terrassa com a generadora d’activitat econòmica, llocs de treball i noves oportunitats, consolidant alhora el projecte que compartim amb la Generalitat del Parc Audiovisual de Catalunya i que ha esdevingut ja la infraestructura pública de producció audiovisual de referència al país. Treballarem per reorientar el projecte en tots els aspectes que calgui per tal de garantir-ne la sostenibilitat. Treballar per aconseguir millorar l’ impacte del turisme en l’economia local, especialment pel que fa al nostre comerç, el sector hoteler i de restauració i el nostre sector cultural. Tirar endavant la candidatura de la Seu d’Egara com a Patrimoni de la Humanitat i impulsarem la creació d’un centre vertebrador i expositor de la cultura popular de la ciutat. Reviure l’impuls que havien tingut sempre les múltiples pràctiques esportives en la ciutat més olímpica del món. Potenciar l’esport pels valors formatius de disciplina i de treball en equip, pels beneficis en termes de salut que aporta, per la seva funció de relació social i de cohesió, i per les oportunitats que ofereix de dinamització econòmica i d’atractiu per a la nostra ciutat. L’esport és una activitat que pot generar riquesa i ser un actiu important de promoció de la ciutat

e) Per la conservació de la ciutat i el nostre entorn: Una Terrassa neta i cívica amb la figura dels supervisors de qualitat dels espais públics. Millorar la neteja de la ciutat cercant el consens d’un Pacte per la neteja, i crearem la figura dels supervisors de qualitat que garanteixin el manteniment dels espais públics. Convertir els carrers i les places de la nostra ciutat en veritables llocs de convivència, on les persones puguin gaudir-ne, transformant-los en punts de trobada i convivència. Adoptar un protocol de seguiment i control de totes les obres públiques de la ciutat per tal d’evitar generar despeses afegides per mala execució. Iniciar el procés de decisió sobre el futur model de gestió de l’aigua, amb informació i transparència, que haurà de culminar amb una consulta ciutadana per a la definició del model de gestió de l’aigua, garantint la qualitat, eficiència i control públic del servei sense incrementar-ne el cost. Un entorn natural protegit i sense problemes ambientals com la qualitat de l’aire i la contaminació acústica. Promoure una gestió sostenible de la ciutat amb la combinació d’accions preventives, de control i de restauració, i amb l’educació ambiental com a factor fonamental de cara al desenvolupament i a l’aplicació d’una política ambiental rigorosa. L’Ajuntament de Terrassa actuarà com a agent actiu contra el canvi climàtic. Protegir el nostre entorn treballant conjuntament amb les associacions i entitats en l’ordenació i la preservació dels espais naturals i els espais lliures que complementen les zones residencials i d’activitat econòmica. Volem cooperar en la resolució dels problemes ambientals comuns, en especial la qualitat de l’aire i la contaminació acústica.

f) Per la revisió del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal: Compromís d’impulsar una nova transformació de la ciutat basada en un nou urbanisme en el qual els ciutadans i ciutadanes són els i les protagonistes, els agents i l’eix central. Un nou urbanisme en el qual interaccionen el projecte urbà de petita escala, l’aplicació de les noves tecnologies al servei de l’eficiència i la qualitat, la mobilitat sostenible, la millora ambiental i la salut, l’equitat a l’espai públic, la recuperació de la memòria urbana i la seva incorporació com un atribut essencial a la diversitat d’usos i funcions, la qualitat de l’habitatge. La revisió del POUM s’ha d’articular a partir d’un ampli procés de participació ciutadana, en el que la població tingui tota la informació que ha de ser debatuda. Aquest procés ha d’incloure també la revisió d’usos dels equipaments tot adaptant-los a la nova realitat demogràfica.

g) Per la capitalitat, el lideratge territorial i la generació d’oportunitats: Posicionar Terrassa arreu per tal que no perdi cap oportunitat d’atraure inversió i nova empresa. Treballar per tal que el nostre municipi esdevingui un pol d’atracció inversora del món de l’empresa, aprofitant la situació estratègica, les comunicacions i el caràcter essencialment innovador del nostre teixit empresarial. Traurem profit de la nostra condició de frontissa entre la Catalunya metropolitana i la Catalunya interior per generar riquesa i que permeti als nostres emprenedors vincular el seu futur a la nostra ciutat. Treballar incansablement perquè el IV Cinturó sigui una realitat al més aviat possible. Aplicar una orientació estratègica centrada en la innovació i l’economia del coneixement, potenciant les sinergies entre els centres universitaris, científics i tecnològics, especialment amb l’arrencada de la nova emprenedoria de base tecnològica. Elaborar un Pla Estratègic Territorial, amb una àmplia base participativa, que ens permeti reformular el posicionament de Terrassa en el debat territorial i en la dinamització de projectes com l’Arc Metropolità de Barcelona i l’Eix de l’E9, i amb l’objectiu d’estar permanentment presents en les taules on es prenguin en consideració les opcions de transformació i desenvolupament metropolitanes a nivell nacional. Els serveis i equipaments de Terrassa s’han de pensar i gestionar ja en dimensió metropolitana. Dins d’aquest procés de revisió i actualització del model de capitalitat terrassenca i el seu lideratge en l’articulació del territori metropolità, ens proposem també estudiar detingudament els diferents models de gestió del transport públic.

h) Pel posicionament consensuat de la nostra ciutat en l’actual procés de reivindicació nacional: Som conscients que Catalunya es troba en un moment excepcional de la seva història i que l'Ajuntament de Terrassa haurà d'estar a l'alçada d'aquest desafiament, tot seguint de forma democràtica i consensuada el camí que marqui el poble català. Amb aquest objectiu que, amb el present pacte pren una importància ben especial, fem explícit, inequívocament, el nostre compromís a favor del Dret a Decidir. Per això volem una Terrassa amb un Ajuntament que defensi el futur de país que la seva ciutadania decideixi lliurement. Fer possible una ciutat governada des del catalanisme, compromesa amb el futur de la nació, que contribueixi a reforçar la nostra identitat, la nostra llengua i la nostra cultura, essent respectuosament integradora. Conseqüentment, si aquest procés de posicionament ho fa necessari, les dues formacions que subscriuen el present pacte facilitaran l’adhesió de l’Ajuntament de Terrassa a l’Associació de Municipis per la Independència.


Tercer.- Tot i que, sempre de comú acord entre ambdues formacions, la distribució de les delegacions i competències polítiques podrà variar al llarg del mandat per tal d’adequar-se a les circumstàncies que així ho demani cada moment, en l’inici del nou govern municipal que avui es crea, i amb relació al cartipàs que havia quedat establert en data 19 de juny de 2015, el Grup Municipal de CiU assumirà les següents delegacions:
• 2a Tinença d’Alcaldia de Desenvolupament Econòmic, Indústria i Ocupació
• Regidoria d’Esports
• Regidoria de Ciutadania i Qualitat Democràtica
• Regidoria de Capacitats Diverses i Accessibilitat
• Presidència del Consell Municipal del Districte 1

I en prova de conformitat i voluntat d’acompliment, els portaveus dels grups municipals del PSC i CiU de Terrassa signen el present document, per duplicat exemplar, el 31 de juliol de 2015 Alfredo Vega i López Miquel Sàmper i Rodríguez Portaveu del Grup Municipal del PSC Portaveu del Grup Municipal de CiU a l’ Ajuntament de Terrassa a l’ Ajuntament de Terrassa Jordi Ballart i Pastor Alcalde de Terrassa