Youtube, eina electoral poc usada entre els alcaldables

Malgrat que tots els candidats tenen perfils creats a Twitter o Facebook, en general, tenen poca confiança amb les potencialitats de la plataforma de vídeos | L'ús que fan de Youtube aquells que han obert un canal és poc creatiu o atractiu, apostant sobretot per actes de faristol

Lluïsa Tarrida
15 de maig del 2015
Alguns dels vídeos que es poden trobar en la xarxa de Youtube
Alguns dels vídeos que es poden trobar en la xarxa de Youtube | Foto: Fotomuntatge de La Torre

En els darrers anys, les xarxes socials han irromput en les campanyes electorals de manera fefaent. Una piulada fora de to o una fotografia enginyosa que es tornen virals poden acabar fent més mal o bé cap a un candidat que el llarg recital d'actes programats durant els quinze dies previs als comicis. 

Actualment, no hi ha persona que pretengui guanyar unes eleccions que no disposi de perfils almenys a Twitter i Facebook. A Terrassa, això tampoc és una excepció. Les dues principals xarxes socials bullen des de fa temps amb missatges que disparen els alcaldables.

En aquest reportatge però, ens hem volgut fixar en una altra de les armes que està a l'abast dels caps de llista i de partits polítics per arribar al màxim de població: Youtube. La plataforma de vídeos està sent utilitzada de manera dispar per als principals líders dels set partits que opten a entrar a l'Ajuntament egarenc. Jordi Ballart (PSC) i Miquel Sàmper (CiU) compateixen per liderar el rànquing de ser el més actiu. Per la resta de candidats, el canal de vídeos no mereix massa atenció. 

Resulta curiós que justament en unes eleccions municipals -on la televisió és un actor secundari per transmetre missatges impactants a totes les llars-, aquesta xarxa sigui menys usada que en les europees o les eleccions catalanes. En la resta de comicis dels darrers temps -a Catalunya però també arreu del planeta-, els partits s'han abocat no només a penjar els típics i rutinaris vídeos d'actes o rodes de premsa sinó que han fet un pas més en l'aposta per la creativitat fent peces còmiques o artístiques, visualment més atractives, amb personatges coneguts, espots divertits i perspectives més originals o diferents dels candidats.

A Terrassa, però, la confiança o l'interès cap aquesta xarxa és més aviat minsa, com es pot comprovar en el següent anàlisi:

PSC: Ballart en el centre

L'alcaldable pel PSC té un ús regular de Youtube. Per Ballart no es tracta de la seva xarxa preferida de comunicació -només cal veure el nombre de piulades o post que penja en comparació al nombre de vídeos- però no vol quedar-se enrere i compta amb una desena de vídeos arreplegats sota el paraigua "Ballart 2015". En aquest contenidor de continguts trobem des de l'acte de presentació de la candidatura a l'assemblea per aprovar el programa electoral, o visites als barris. Són vídeos curts, editats i en els quals l'alcaldable n'és el màxim protagonista.

Malgrat això, el PSC no està acabant d'explotar aquesta eina tenint en compte la gran quantitat de visites a entitats i barris i actes en els quals participa el seu candidat. Això sí, va ser un dels primers a posar-la en marxa amb motiu de les eleccions municipals i dels qui té més cura en l'ús que en fa.



Sàmper, la quantitat com a reclam

Més actiu però també més dispers és el canal que utilitza l'alcaldable de CiU, Miquel Sàmper, sota el títol "SamperTerrassa". El convergent té una trentena de vídeos penjats a la xarxa, una quantitat ingent i molt superior a la resta de candidats. Sàmper utilitza els vídeos per donar-se a conèixer -ja que parteix amb desavantatge perquè no prové del món de la política- mostrant-lo tant en actes més formals com en situacions més quotidianes. 

Malgrat que és el principal actor en els vídeos penjats també deixa marge de protagonisme a d'altres membres de la seva llista. En el seu canal es troben tots els discursos, rodes de premsa, debats i actes públics que s'han realitzat fins al moment. A diferència del PSC, els convergents opten per peces més llargues, també editades, amb els talls o declaracions que consideren més importants o a ressaltar. La darrera incorporació ha estat un debat amb esportistes de renom de la ciutat i amb Ivan Tibau sobre l'esport a Terrassa.

 
Terrassa en Comú, un vídeo i gràcies

Terrassa en Comú no ignora el potencial de Youtube però no és ni de bon tros la seva principal xarxa de comunicació. Molt més procliu en llançar missatges des de Twitter, els responsables de comunicació de la candidatura tan sols han penjat un vídeo: l'acte de presentació a Faktoria d'Arts de la llista encapçalada per Xavi Matilla. Un acte quan encara ni tan sols havia estat proclamat formalment alcaldable.

Es tracta d'un vídeo -penjat tot just la setmana passada malgrat ser de fa temps- focalitzat en la figura de l'enginyer i en el discurs que va realitzar. Des d'aleshores, TeC no ha actualitzat més el seu canal malgrat mostrar-se actiu amb actes i rodes de premsa. Sorprèn que aquesta formació, tota tenyida en aires de renovació, no aposti per una xarxa terriblement eficaç en la viralització i la propagació de missatges revolucionaris.

Orientada en un principi cap al jovent però actualment d'ús generalitzat, Youtube és una eina que sí que han sabut utilitzar altres formacions o entitats que formen part de Terrassa en Comú o que en són simpatitzants. Millor ho ha sabut veure la candidata a l'alcaldia de Barcelona, Ada Colau, que justament aquest mateix dimarts ha penjat a la xarxa Youtube un vídeo on se la veu cantant les consignes de la seva candidatura



ERC, la xarxa abandonada

ERC fa molts anys que va obrir el seu canal ERCTerrassa però, de moment, acumula la pols. Amb una trentena de vídeos penjats, només dos es remunten als darrers dos mesos, un dels quals no és ni propi. La resta queda molt enllà de les municipals 2015. El partit utilitzava bàsicament la plataforma per retransmetre els actes públics a on participa (diades, acte de la república, etc), i ara que hauria de donar a conèixer qui hi ha darrera de la formació, la seva coalició amb Més, o els seus candidats estrella, ha desaparegut.

Les dues darreres incorporacions estan focalitzades en la figura del cap de llista, Isaac Albert, el qual en dos intervencions breus -de menys d'un minut- l'alcaldable et convida a participar en una enquesta per elaborar el programa electoral i explica el motiu que els ha empès a signar el compromís de l'ANC.

Sorprèn, en primer lloc, que a hores d'ara, els republicans no hagin tret cap dels dos actes de presentació de la candidatura, sobretot el realitzat al Teatre Principal amb Oriol Junqueras. I, en segon lloc, el paper residual que li donen a Youtube, perquè ERC és un dels partits que aposta fortament per les noves tecnologies -com es pot veure en els seus perfils a Twitter o Facebook.
 


C's sense perfil propi

Resulta paradoxal que una de les formacions municipals que més utilitzi Youtube, com és C's, no tingui un perfil propi creat en aquesta xarxa social i depengui exclusivament de la recerca manual de l'usuari. Ciutadans Terrassa ha optat per incorporar tots els seus vídeos -quatre en els darrers mesos i una desena més en els últims anys- dins del canal del partit nacional.

Així, sense una identitat pròpia, quan l'elector busca dins del perfil generalista de C's li resulta complicat accedir a veure el candidat a l'alcaldia de Terrassa -que és el protagonitza absolut dels vídeos-. La solució més ràpida és buscar al cercador de Youtube per C's Terrassa i aleshores és quan apareix Javi González explicant alguns dels seus punts del programa electoral o l'acte de presentació de la candidatura en aquestes municipals. 



La renúncia de la CUP

L'ús de Youtube per la CUP Terrassa és merament simbòlic. Sí que tenen obert un canal propi -CUPTerrassa Vallès Occidental- però l'utilitzen escassament. De fet, actualment no hi ha penjat cap vídeo ensenyant qui és l'alcadable ni tan sols qui forma part de la candidatura. Cap vídeo de presentació, ni de rodes de premsa. Només un corresponent a una de les primeres assemblees per elaborar el programa electoral -i cal dir que el nombre de visualitzacions que té, prop de 400, no és gens menyspreable. El darrer vídeo penjat al web és una peça musical d'un artista internacional.

Cal dir que la formació local sí que fa un parell o tres d'anys aprofitava el potencial de Youtube per donar a conèixer les seves accions o reflexions, fins i tot, n'hi ha un del 2011 presentant la candidatura per als comicis municipals d'aquell any. D'un temps ençà, la CUP però ha decidit abandonar aquesta xarxa per centrar-se en altres punts d'interès malgrat que justament la plataforma de vídeos és una de les eines més "assembleàries" i democràtiques que hi ha.



PP i la ignorància total

Pel PP de Terrassa, Youtube no existeix. Hem buscat per la plataforma algun vídeo de la formació municipal o del seu candidat a l'alcaldia i no n'hi ha. Els populars, doncs, consideren que aquesta arma electoral és residual i no val la pena dedicar-hi esforços.
 
 

Resultats eleccions municipals 2011