El jazz més florit arriba a Terrassa

La Nova Jazz Cava acull aquest maig nous projectes que abracen des del jazz a la música balcànica, passant pel swing manouche, la cançó, el flamenco o la música negra

La Torre
04 de maig del 2015
Actualitzat a les 7:32h
Cesare Dell’Anna actuarà aquest maig a Terrassa
Cesare Dell’Anna actuarà aquest maig a Terrassa

Cesare Dell’Anna actuarà aquest maig a Terrassa


Dues propostes internacionals destaquen a la programació prevista el maig a la sala terrassenca. D’una banda, la del compositor i trompetista Cesare Dell’Anna amb una interessant fusió de la cultura musical popular de la zona de l’Adriàtic i el jazz en el seu debut a la Nova Jazz Cava al capdavant d’explosiu quintet (dv 15). OPA CUPA és el títol del tercer disc de l’artista italià, un àlbum caracteritzat per la riquesa i eclecticisme del repertori musical dels Balcans, sons que es creuen amb les sonoritats del jazz i les bandes típiques de la tradició de la regió del Salento, al sud d’Itàlia, esdevenint una proposta original i genuïna.

D’altra, un concert exclusiu (ds 23) on els estàndards de gypsy swing mostren l’agermanament d’il·lustres representants de l’escena manouche i la guitarra be bop a banda i banda dels Pirineus: Christian Escoudé, d’extensa trajectòria des de Stan Getz, Lee Konitz, Elvin Jones, Aldo Romano…o les orquestres de Slide Hampton, Michael Portal i Martial Solal; de nacionalitat nord-americana i instal·lat a Barcelona des de 1989, Dave Mitchell és un dels guitarristes de jazz més brillants de l’escena, avalat per una tècnica sorprenent i un marcat sentit del ritme i la melodia.

I completa el trio de guitarres solistes el mallorquí Biel Ballester, el representant internacional del gitane swing dels països catalans més destacat. Ballester ha aconseguit fer-se un lloc gràcies a la seva tècnica i, especialment, a un discurs original que veu de la tradició de Django Reinghardt i en modernitza el repertori.

 La veu i noves propostes discogràfiques protagononistes

La commemoració del 50 aniversari de carrera de Pedro Ruy-Blas amb la presentació del cd “El Americano” és motiu de celebració (ds 16). Cantant de culte per a molts, compromès amb les tendències artístiques del seu temps i considerat un dels grans innovadors de la història musical recent a Espanya: des de la seva participació de molt jove al llegendari grup Los Canarios, la creació i fundació del mític grup de fusió Dolores, el seu periple com a actor i cantant de l’època daurada del teatre musical, i especialment, creixent dia a dia com a autèntic cantant de jazz que mai ha perdut el seu nexe d’unió amb el blues. Tindrem el plaer d’escoltar els temes recollits en el darrer àlbum “El Americano”  (Dulcimer Songs, 2014), de Pedro Ruy-Blas en formació  de quartet i amb destacats jazzmen de l’escena madrilenya.

A la presentació a la seva ciutat del nou disc "Si canto enrere" (Satélite K, 2015) hi podreu trobar dotze bocins de Gemma Humet en forma de cançó que acaben sent una veritable obra d’orfebreria musical (dv 22). Un viatge des de les platges de l'Empordà fins, per exemple, els carrers del barri gòtic de Barcelona on l’artista ha volgut homenatjar alguns dels seus referents literaris incorporant al disc adaptacions musicals de poemes de Miquel Martí i Pol (Petita Suite, musicat pel seu pare) o Federico Garcia Lorca acompanyades de la peça de la Nova Cançó Quan érem infants de Miquel Porter o Si te me’n vas del seu tiet, el ja desaparegut Joan Baptista Humet.

El flamenco també té el seu espai (dv 29) amb el primer treball discogràfic en solitari del cantaor i guitarrista Agujetas Chico, "Los Cuchillos del Tiempo". Antonio Dorrey de los Santos, neix a Jerez el 1980 fill de Dolores “La Agujeta” a qui ja acompanyava pels escenaris als 11 anys. Tanmateix la presentació de “República Bananera”, —debut discogràfic de la jove banda vallesana de fusió Factor Kiwi formada per antics membres de The Swing Factory i on la música tropical i refrescant va de la mà del funk, la rumba, el reggae i el jazz, amb un estil renovat i més ballable—, és apte per a tots els públics (dg 31).