Clau d'èxit de l'empresa familiar: bona gestió en el relleu generacional

per Lluïsa Tarrida, 20 de març de 2015 a les 06:06 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 20 de març de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Els ponents van parlar de la seva experiència professional i personal Foto: Cambra de Terrassa


En el marc del debat Cambractiva centrat en el paper de l’empresa familiar en el context de la recuperació econòmica que va tenir lloc aquesta setmana, la Cambra de Comerç i Indústria de Terrassa va reunir tres ponents amb enfocaments diferents i experiències personals: Manuel Pavón, soci de Garrigues i responsable del Departament de Consultoria d’Empresa Familiar, Modest Guinjoan, doctor en Economia per la UAB i soci-director de la consultora Barcelona Economia i Raúl Díaz-Varela, conseller delegat de Kern Pharma SL i vicepresident del Grup Indukern. El director del Diari de Terrassa, Pedro Millán, va exercir de moderador del debat, presidit per Marià Galí, president de la Cambra.


Pavón va fer esment a la importància de la confiança a l’hora de tirar endavant les empreses familiars. En aquest sentit, va subratllar la importància del bon lideratge; “és crucial conèixer l’estratègia de l’empresa i, si cal, iniciar un procés per separar la gestió de la propietat i traspassar el lideratge externament”. Va destacar que un dels aspectes principals de debat a les empreses familiars és el traspàs entre generacions i el canvi de model empresarial que això implica; “les generacions antigues tendeixen a l’estancament mentre que les joves són partidàries del canvi”. Per garantir una bona gestió i un correcte relleu generacional es va referir a la importància dels professionals no familiars, que representen una eina potencial per a l’empresa.

Manuel Pavón va apuntar la necessitat de potenciar la internacionalització, la innovació en la gestió i la inversió tecnològica per garantir el creixement de les empreses familiars. Pavón va finalitzar la seva intervenció i va concloure que “l’empresa familiar és quelcom molt bo i que val molts diners, per això la segona generació l’ha de cuidar i convèncer a la primera de la importància dels canvis que permetran fer créixer l’empresa i mantenir el seu prestigi”.

Els cinc atributs

Modest Guinjoan va iniciar la seva intervenció contextualitzant l’empresa familiar dins del marc de la globalització i la recuperació econòmica actual. Seguidament, Guinjoan va afirmar que “parlar d’empresa familiar en general és inconcret” ja que existeixen moltes situacions i matisos diferenciadors com: la seva dimensió, la generació que hi ha al capdavant i el sector en el que opera.


Fent referència a una enquesta realitzada per la consultora KPMG, l’economista va mencionar cinc atributs específics de l’empresa familiar: la fortalesa de la marca; la fidelitat i el compromís dels empleats, emfatitzant que es tracta d’estructures humanes més sòlides i més personalitzades; els processos de presa de decisió més ràpids i flexibles; els valors compartits i l’ètica; i per últim, i segons Guinjoan molt específic de l’empresa familiar, l’adopció de perspectiva a llarg termini.

L’informe mostra que un 46% de les empreses familiars espanyoles han augmentat la seva plantilla i que tres quartes parts d’aquestes preveuen incrementar les inversions. Guinjoan va subratllar, també, que un 72% de les empreses familiars tenen encomanada la gestió a directius externs. Visualitzant el futur, va afirmar que tant a nivell espanyol com europeu es parla de la importància de les bones estructures de govern de l’empresa familiar i del relleu generacional, i va sentenciar que “cal cultivar les relacions entre els propietaris i la línia successòria”.

Va concloure la seva intervenció subratllant tres reptes de l’empresa familiar: la professionalització de la direcció; la bona gestió per part del govern empresarial en la gestió de conflictes, ja que quan l’empresa creix en dimensió ho fa també en complexitat; i, per últim, la gestió de la successió, que és un procés que s’acabarà donant en un moment o altre.

Una empresa que valgui la pena

Raúl Díaz-Varela va enfocar la seva ponència des de la seva pròpia experiència personal i laboral. Va parlar de la relació entre la primera i la segona generació a la seva empresa i va explicar els diferents rols de cada generació; la primera, i fundadora, molt més intuïtiva, llançada, visionària i creativa mentre que la segona tendeix a aportar canvis, treballar l’estratègia i orientar-la a resultats. En aquest sentit, va afirmar que “dins l’empresa familiar cadascú ha de trobar el seu espai”.

L’empresari va parlar dels valors de l’empresa familiar. En primer lloc, va citar la visió a llarg termini afirmant que “mai pensem en el següent trimestre, cerquem que l’empresa perduri en la següent generació”. Va afegir també la importància de la prudència i el fet de ser conscients de les capacitats financeres de l’empresa i de les seves línees d’actuació. Díaz-Varela va sentenciar que “el patrimoni és l’empresa”.

També va parlar de la visió estratègica, element clau que l’empresa familiar ha de tenir sempre present i de la passió ja que, segons Díaz-Varela, “no hi ha lideratge sense passió”. I per últim, va afirmar que “les empreses familiars som de proximitat i, encara que tinguem empreses a l’estranger i filials internacionals no entenem de deslocalització”.

En aquesta sessió de debat, que compta amb la col·laboració de CaixaBank, hi van participar una quarantena d’empresaris, directius, professionals, representants institucionals i periodistes.

 

Participació