La privacitat que promet Apple per diferenciar-se de Google i Facebook

Qui aconsegueixi protegir millor la intimitat dels usuaris, serà qui guanyi la seva fidelitat

Europa Press
12 de març del 2015
Actualitzat a les 6:54h
Apple ha identificat la privacitat com a avantatge competitiu.
Apple ha identificat la privacitat com a avantatge competitiu. | Benjamin Nagel (Flickr)

Foto: Benjamin Nagel (Flickr)


La privacitat segueix sent un valor en alça en una era digital on les empreses necessiten conèixer cada vegada més dades sobre els seus usuaris. El lloc on aquests airegen la seva vida a les xarxes socials, mentre desitgen que determinats hàbits de consum o informació no siguin utilitzats per les companyies per establir la seva estratègia de negoci. 

Apple ho ha sabut identificar: la privacitat com avantatge competitiu, davant d'una competència que s'alimenta precisament d'ell, com fan els gegants Google, Facebook o Microsoft. Apple creu que els consumidors no només valoren la privacitat, sinó que és un dels factors clau a l'hora de realitzar una compra a través d'Internet. 

El passat mes de setembre, la companyia de la poma va realitzar un nou i interessant moviment. El seu president, Tim Cook, va firmar la nova declaració de privacitat de l'empresa, amb alguna indirecta a Google, Facebook i semblants, encara que sense anomenar-los directament. 

Indirectes a la competència

"Fa uns quants anys, els usuaris de serveis d'Internet van començar a adonar-se que quan un servei online és gratuït, ells no són el client, sinó el producte. Però a Apple, creiem que l'experiència excepcional com a client no ha d'anar en detriment de la seva privacitat", va escriure Cook.

El CEO d'Apple va afegir que "nosaltres no construïm un perfil basat en el contingut del correu electrònic o dels hàbits de navegació per vendre'ls als anunciants. Nosaltres no monetitzem la informació que s'emmagatzema als iPhones o iClouds. I tampoc llegim els correus o missatges per obtenir informació de mercat". 

Més que una declaració de privacitat, va ser tota una declaració d'intencions. I també una subtil petició als usuaris, tant als actuals com als potencials. Llegit d'una altra manera: "Confieu en Apple, que aquí no mercadegem amb la vostra privacitat". 
 

Foto: Adrià Costa


Les bases d'Apple

- Els clients són els propietaris de les seves dades. Els proveïdors, incloent la pròpia Apple, han de demanar permís abans de recopilar les dades o deixar que ho faci un tercer. Tant iOS com OS X, pregunten a l'usuari abans d'enviar les seves dades a Apple. Els clients tenen el control. 

- Recull la menor quantitat de dades possible, les fa anònimes, i les elimina quan ja no les necessita. Per exemple, les dades de Siri s'associen a un número aleatori, no a un ID d'Apple, i les dades de veu s'esborren quan han passat sis mesos. 

- Xifra en la mesura del possible. Apple no llegeix els missatges de iMessage, de manera que aquests estan xifrats en la seva totalitat. En el cas de iCloud Mail i de iWork, també xifra les dades, però alguns d'ells sí que són visibles per part d'Apple, per permetre que els serveis en el núvol puguin treballar sense problemes. 

- Sense porta del darrere. Les dades de totes les aplicacions d'iOS estan xifrades amb la clau d'accés de l'usuari i una clau de 'hardware' única de cada dispositiu, que Apple no rastreja. 

- Protegeix els clients dels proveïdors de serveis. Les aplicacions no poden accedir a les dades personals o de localització, emmagatzemades en iOS o OS X, sense permís. L'usuari pot revocar el permís en qualsevol moment. 
 

Foto: Robert Scoble (Flickr)


 Estratègia oposada a Google o Facebook

El nucli del negoci de Google i Facebook depèn, en la seva major part, de la recollida de grans quantitats de dades dels seus usuaris. També en el cas de Microsoft, aquest prioritza les necessitats dels seus clients corporatius davant de les dels consumidors. 

Per Google resultaria quasi impossible deixar d'escanejar els correus electrònics, ja que la publicitat dirigida constitueix el seu negoci principal. Facebook tampoc accedirà a xifrar per complet tots els missatges que s'intercanvien a la plataforma pel mateix motiu. I Microsoft, no impedirà que els administradors controlin telèfons i ordinadors. 

És aquí on Apple ha sabut obrir una escletxa important amb els seus competidors que la diferencia de la resta. El seu model de negoci ataca un dels seus punts més dèbils, i només si descobreixen com fer front a aquest desafiament, podríem estar immersos en una batalla durant els propers anys. Mentre la xarxa s'estén a velocitats de vertiginoses i engoleix grans quantitats de dades, la companyia que aconsegueixi protegir millor la intimitat dels usuaris serà aquella que es guanyi la seva confiança i fidelitat.