La PAH irromp a Mina perquè s'acabin els talls d'aigua

La Plataforma d'Afectats per la Hipoteca dur a terme una acció de pressió aquest dimecres sobre l'empresa concessionària del servei d'aigua de Terrassa per tal que es modifiqui el protocol d'actuació

per La Torre , 11 de març de 2015 a les 17:58 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 11 de març de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Membres de la PAH Terrassa, davant de la seu de Mina Foto: Cristóbal Castro


La Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH) de Terrassa ha dut a terme aquest dimecres al matí una acció de protesta i de pressió contra Mina d'Aigües de Terrassa i l'Ajuntament per evitar que es produeixin més talls en el subministrament d'aigua de les famílies egarenques amb problemes per pagar els serveis més bàsics. Una trentena de persones s'han concentrat a les oficines que l'empresa té ubicada al carrer del Nord per denunciar que malgrat l'augment de la pobresa energètica, l'aigua i la llum han pujat un 60% des del 2008. 


L'acció ha consistit en empaperar l'entrada envidriada de Mina i reclamar una reunió amb el màxim responsable. Finalment, han aconseguit que unes hores després de l'inici de la protesta, a dos quarts d'una del migdia, es produís una reunió dels membres de la PAH amb el director general de Mina, Josep Lluís Armenter, i la regidora de Medi Ambient, Eva Herrero. L'objectiu de l'acció doncs s'ha acomplert a que era aconseguir aquesta reunió amb els agents implicats per tal de modificar el protocol i adequar-lo a la realitat de les famílies de Terrassa. 

La protesta pels talls en el subministraments va iniciar-se amb més intensitat el passat mes de desembre. Posteriorment, a mitjans de febrer van ser citats a l'Ajuntament per Serveis Socials i Medi Ambient per tractar els talls en el servei de l'aigua. En aquella reunió es van parlar de dues mesures per evitar-ho: el protocol de talls i la tarifa social de l'aigua, acordada el maig de 2013.

 

La PAH ha estat vàries hores a Mina per reclamar una reunió Foto: Cristóbal Castro

La PAH denuncia que segons el protocol quan es rep una notificació per carta d'impagament de la factura trimestral disposes de 20 dies per abonar la quantitat pendent. Si no s'abona en aquest període, es rebrà una carta avisant de la sol·licitud de suspensió del servei si no es paga la factura amb el corresponent recàrrec en els 20 dies posteriors. Dues cartes en un mes i deu dies després, el servei queda tallat. La plataforma recorda que Mina sempre passa les sol·licituds de suspensió mensuals del servei per l'Ajuntament i que és aquest qui acaba autoritzant els talls.

Si la família té la tarifa social de l'aigua autoritzada, l'Ajuntament denega el tall en el subministre. Però la plataforma lamenta que hi ha desconeixement per part de les famílies vulnerables que es poden acollir a aquesta tarifa ja que no es troba prou ben especificat en la primera carta d'avís de Mina. La PAH manifesta que en dos anys, la tarifa social s'hi han acollit 937 famílies quan a Terrassa hi ha set mil aturats sense prestació. 

"A més, la tarifa social triga massa a tramitar-se, fins a tres mesos, i té uns criteris d'accés massa limitats a part de suposar només una rebaixa de 3 euros al mes", afirmen membres de la PAH i lamenten que els fullets informatius no es troben físicament enlloc, no a serveis centrals ni a l'oficina d'habitatge de Terrassa. Per tot plegat, consideren que aquest protocol és "ineficaç, perquè no és garantistes, ni deté els talls i a més ignora les famílies que han ocupat pisos, ja que no existeixen a ulls de Mina ni de l'Ajuntament". 
 

La seu de Mina ha quedat plena de pancartes i reclamacions Foto: Cristóbal Castro
 

Després de quatre hores d'acció continuada, la PAH considera que n'ha tret força rèdit ja que s'han acordat diverses mesures per millorar les deficiències del protocol. Aquestes, han de ser concretades en un termini de 15 dies en una nova reunió a tres bandes.

A grans trets, algunes de les modificacions anirien encaminades a: 

- Els talls no es realitzaran en el moment en què se sol·liciti la tarifa social a Mina, a les oficines municipals o a serveis socials. Fins que aquest tràmit no es resolgui no es podrà tallar el subministrament.
- L'Ajuntament garantirà que a totes les oficines municipals es pugui accedir a informació sobre la tarifa social de l'aigua i altres ajudes per als subministraments. Especialment en punts clau com a serveis socials o habitatge.
- A partir d'ara s'avisarà a les famílies que estan ocupant pisos buits abans de procedir a cap tall (fins ara el procés era immediat, ja que es considera una situació de frau i no de vulnerabilitat). En aquest avís se'ls instarà a acudir als serveis socials perquè Mina conegui les situacions de vulnerabilitat. La forma concreta d'avís es tancarà en la propera trobada.
- S'estudiaran de forma urgent mecanismes de regularització de les famílies que han ocupat habitatges buits propietat de bancs i grans empreses que permeti a Mina i l'Ajuntament subministrar aigua encara que sigui de forma precària i de forma temporal fins que s'aconsegueixi un lloguer social.
 

Un membre de la PAH amb el manifest contra la pobresa energètica Foto: Cristóbal Castro


 

 

Participació