Cecot favorable a la reforma horària si cobreix les necessitats del consumidor

La patronal exposa el seu parer davant de la Comissió d'Estudis i assegura que es poden acordar canvis però tenint en compte els costums i la realitat geogràfica del nostre país

La Torre
18 de gener del 2015

Pilar Gomà (a l'esquerra), representant de la patronal egarenca Foto: Cecot


Pilar Gomà, assessora en Comerç Interior de la patronal Cecot va participar en el debat sobre l’organització del temps per millorar la qualitat de vida familiar, social i laboral de Catalunya, organitzat en sessió ordinària per la Comissió d'Estudis de la Reforma Horària, al Parlament de Catalunya.

Gomà va basar la seva intervenció en la proposta de treball elaborada pel Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya (CADS). Aquesta proposta parteix d’un anàlisi comparatiu entre els costums i usos horaris de Catalunya en relació a la resta d’Europa i n’enumera les diferències i les conseqüències que aquestes tenen en l’organització horària, tant a nivell familiar, com social o laboral.

“La patronal Cecot aposta per fórmules que permetin la conciliació de la vida familiar i personal en benefici de tota la societat, i això inclou el sector comerç. Però aquestes fórmules han de garantir que les necessitats de la població siguin ateses d’acord als seus usos i costums”, va comentar l’Assessora de Comerç.

L’estudi també constata que l’horari del nostre país continua diferenciant-se de la resta d’Europa fonamentalment per la durada de la pausa del dinar i l’allargament de la jornada laboral fins al vespre. Com a conseqüència, els comerços s’adapten a l’horari de la població i tanquen dues hores més tard al vespre. "Comparar-se amb Europa és encertat i un objectiu a assolir, però hem de tenir en compte les diferències de temperatura en relació al nord d’Europa i els hàbits socials del nostre país", manifesta la Cecot.

Les hores de major afluència

Així mateix, l’estudi també afirma que l’hora de màxima activitat del comerç és a partir de les set del vespre i que les franges horàries amb més afluència de clients són de 12h a 14h i de 19h a 20h. Per tant, “qualsevol reforma que es proposi ha d’anar en relació a la demanda dels nostres consumidors. I qualsevol adequació horària caldria que es fes de manera conjunta. Seria un gran error aplicar canvis per llei en l’àmbit de l’administració i/o l’educació si aquests no van acompanyats de canvis en els horaris laborals del conjunt de la societat”.

Per Gomà és bàsic realitzar un pacte global entre administracions, sindicats, patronals, empreses, món de la cultura, el comerç, l’oci, el món de la salut, educatiu etc... “per acordar fórmules que millorin l’organització del temps de treball tenint en compte els nostres costums i la nostra realitat geogràfica”.

“Al sector empresarial que representa la Cecot no ens fa por adaptar-nos al que calgui. L’adaptació al canvi és el nostre dia a dia empresarial. Per la qual cosa, donarem suport a propostes d’adequació dels horaris comercials, quan aquestes responguin a les necessitats dels consumidors, tenint presents totes les excepcionalitats que calguin”, va concloure Gomà.