L'estació dels FGC a Vallparadís posa fre a l'expansió del trenet

El projecte d'ampliació del circuit previst pel Club Ferroviari Terrassa a les instal·lacions del Parc s'ha vist cancel·lat arran de les obres de soterrament dels Ferrocarrils de la Generalitat

Lluïsa Tarrida
07 de gener del 2015
Actualitzat el 14 de gener a les 19:31h
Aquest any, el club egarenc celebra els vint anys de la seva fundació
Aquest any, el club egarenc celebra els vint anys de la seva fundació | Foto: Lluïsa Tarrida

Aquest any farà 20 anys que el Club Ferroviari de Terrassa va construir un trajecte pel qual poguessin circular màquines de tren a petita escala. Aquest circuit es troba ubicat al Parc de Vallparadís i són molts els egarencs que al llarg de la seva vida hi hauran pujat almenys un cop. 

El període de màxima concurrència és pels dies de la Festa Major, moment en què pot acollir més de 3.000 viatgers, tot i que, tal com recorda Josep Miquel Bonet, president de l'entitat, en els primers anys de la seva existència l'afluència aquests dies podia arribar a les 6.000 persones. Durant la resta de diumenges de l'any, però, el trenet també funciona i ho fa amb prou èxit. 

Són en total 360 metres de vies principals —amb túnels i ponts i giragonses—, a més d'uns 100 metres llargs de vies auxiliars. Els carrils són tipus bignole amb barres de quatre metres i de cinc polzades, i com manifesta Bonet, "tot ens ho hem muntat nosaltres, no només el disseny del recorregut, sinó també la col·locació de les vies i, per descomptat, els trens que utilitzem". 

Un dels principals objectius del Club era ampliar el circuit. Però el soterrament de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat, amb la creació d'una estació al Parc de Vallparadís, sembla que ha posat fre a les seves aspiracions. "La nostra idea era d'aquí un temps ampliar-lo, ara bé, el tros que no hi ha desnivell ens l'han ocupat. Quan vam idear el circuit vam estar mirant diferents ubicacions, també a Viladecavalls", diu Bonet, que afegeix que "parlant amb l'aleshores alcalde Manuel Royes estava previst urbanitzar una primera fase del circuit. Nosaltres teníem ideat que arribés una mica més amunt d'ara, quasi fins a sota el castell i la idea era ampliar-ho fins a baix, a les piscines. Però ens van anar retallant, retallant, fins a quedar encabits on som ara. Tot i així, estem contents perquè és el lloc més bonic de Vallparadís", rebla.

Bonic però amb alguns pendents costeruts, com subratlla Argemí, que es mostra d'acord amb el president de l'entitat amb el fet que l'estació dels FGC fa molt complicat acomplir el somni d'allargar el recorregut del trenet. 

50 locomotores alhora
 

L'entitat posseeix màquines clàssiques, d'aigua i carbó Foto: Lluïsa Tarrida

Pel que fa a les locomotores, Ildefons Argemí, membre del Club Ferroviari, afirma amb orgull que "tenim una de les primeres locomotores de vapor, de mida petita i que representa un tren industrial, una locomotora que la vam comprar per anar estenent l'afició d'aquest tipus de modelisme ara fa 25 anys". 

En tenen també d'altres, com les clàssiques, de vapor, amb aigua i carbó, com les antigues, i fetes a escala, com una petita rèplica; n'hi ha que van amb bateries i motors elèctrics, i també en tenen de muntades amb motor de gasolina, d'explosió, que fan anar motors hidràulics a les rodes. Tot un ventall que fa les delícies no només de la dotzena de socis sinó també de tots aquells que passegen pel Parc.

De cara a aquest any, l'entitat terrassenca s'ha plantejat fer-ne una de grossa. "Fa vint anys de la inauguració el circuit i volem fer un recordatori de les primeres trobades, on teníem fins a 50 locomotores funcionant alhora", diu Bonet. 

En el seu moment, hi havia pocs circuits tripulats, i això feia del projecte de Terrassa tan engrescador també per a modelistes de fora del país. En els primers anys, venien experts d'Anglaterra, Suïssa o Itàlia a fer córrer les seves locomotores pels rails egarencs. L'any vinent, el Club vol intentar que tots els grups que van venir aleshores tornin a gaudir amb el trenet de Vallparadís.