PAH: «L'obligació de l'Ajuntament és protegir les famílies i no ho està fent»

La Plataforma d'Afectats per la Hipotecade Terrassa posa cara i dóna veu als milers de famílies de la nostra ciutat que estan patint talls en els subministraments de l'aigua, llum i gas | Critiquen que el Consistori amagui el problema enlloc de buscar solucions i assumir responsabilitats

Lluïsa Tarrida
27 de novembre del 2014
Actualitzat el 28 de novembre a les 7:48h
Crit unànime de la Plataforma per fer visible el patiment de milers de famílies
Crit unànime de la Plataforma per fer visible el patiment de milers de famílies | Foto: Lluïsa Tarrida
Crit unànime de la Plataforma per fer visible el patiment de milers de famílies Foto: Lluïsa Tarrida

"No podem permetre que continuïn vulnerant drets humans. Les persones tenen dret a un habitatge digne i a tenir aigua i llum", aquest ha estat el clam dels membres de la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH) aplegats aquest dijous a la tarda a la Sala Muncunill de Terrassa. L'objectiu d'aquesta convocatòria era "fer visible, posant cara i nom, als centenars de famílies que a dia d'avui estan patint talls continuats en els subministraments bàsics". Hi posen èmfasi en aquest aspecte perquè afirmen que "ja n'hi ha prou que l'Ajuntament s'amagui, no doni la cara, i posi solucions a una situació que està afectant terrassencs. Prou d'amagar més el problema com si així no existís, exigim que s'actuï immediatament".

Creuen que el primer pas és reconèixer que hi ha un problema. No volen que es repeteixi el que ha passat amb els desnonsament, "no volem esperar cinc anys perquè les administracions actuïn, necessitem solucions ja". I interpel·len directament l'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, "diu vostè que es preocupa per les famílies, però això no és veritat. Per què els serveis socials no hi són quan es produeix un tall en el subministrament de l'aigua o la llum? Per què Mina d'Aigües, una empresa privada però amb una concessió pública, talla sistemàticament l'aigua d'aquelles famílies més vulnerables? Per què s'endú els comptadors?".

Les preguntes s'amunteguen una darrera l'altra. Són molts els interrogants que afirmen que ningú respon. No entenen la manca d'informació que els arriba des de Serveis Socials de l'Ajuntament referent a l'opció d'optar a bonificacions d'aigua. "Com és possible que ningú hagi informat de les bonificacions a una família abans de tallar-li l'aigua?", es demanen i subratllen, "l'obligació de l'Ajuntament és protegir les famílies i no ho està fent".

Cada cas és un món i té les seves peculiaritats, però rere cada tall de l'aigua, gas o llum hi ha una família que pateix. Hi ha egarencs que han hagut d'escollir quin subministrament paguen i quin deixen de fer-ho, que s'han vist obligats a deixar de pagar la llum per poder donar de menjar els seus fills, com la Katia. D'altres que es troben amb fills petits i que s'han trobat amb un deute inretornable, havent de fer front a factures acumulades, a haver de fer front a una quota per donar d'alta el servei i fins i tot a poder recuperar el comptador que s'han endut, com ha explicat la Paqui. La Tània, tenia el seu propi negoci quan tot es va torçar. Ara, sense cobrar d'enlloc, es troba que l'estan a punt de desnonar, i per si no fos poca l'angoixa de no saber quan la faran fora de casa li han tallat el gas.

El drama dels pisos ocupats 
 

La PAH ha volgut posar rostre a la situació de moltes famílies de Terrassa Foto: Lluïsa Tarrida


Són només tres exemples, però afirmen que n'hi ha centenars més. No a Catalunya, sinó a Terrassa. "Demanem a la gent que ens escolta que intenti posar-se al nostre lloc. Que intentin entendre la sensació de fracàs i tristesa que tenim quan som a casa i li intentes explicar els teus fills perquè no tenim llum o perquè l'aigua surt freda. Si us plau, us demanem que no ens jutgeu perquè aquesta situació no és fàcil", relata la Katia. 

Terrassa també té casos més extrems. Gent que ha hagut d'ocupar un habitatge per tenir un sostre i que es troba que li tallen l'aigua o la llum reiteradament. Lamenten que només en quatre casos, Mina d'Aigues ha accedit a fer un contracte a una família que es trobava en aquesta situació. "Les companyies no assumeixen la seva responsabilitat, al contrari, Mina està retirant comptadors de l'aigua a les famílies que no poden pagar el servei perquè no la puguin 'punxar'. Aquestes mesures són indignants i insensibles. Això no és una solució", criden des de la PAH. Per tot plegat creuen que ja és hora que "l'Ajuntament es mulli i no s'amagui" i doni respostes ràpides, ja que hi ha famílies que es troben que porten mesos pendents d'un lloguer assequible, fan mans i mànigues per sobreviure davant l'impagament dels rebuts bàsics.  

Una de les accions que té prevista la PAH és a partir d'aquest mes de desembre recollir signatures per una ILP catalana de Mesures Urgents per fer front a l'Emergència Habitacional i a la Pobresa Energètica.