Aparcar sense tiquet a la zona blava sortirà molt car

L'Ajuntament de Terrassa ha presentat un Pla de Millora en què es preveu l'eliminació de més d'un centenar de places d'aparcament rotatori | L'equip de govern aposta per reduir les tarifes a partir d'1 hora d'ocupació i penalitzar més durament la indisciplina

Lluïsa Tarrida
10 d'octubre del 2014
Actualitzat el 17 d'octubre a les 6:58h
Terrassa té 2.286 places de zona blava repartides en tres zones tarifàries. Una xifra que en les properes setmanes canviarà, a la baixa. Aquest divendres, l'equip de govern ha presentat el seu "pla de millora" respecte a l'aparcament rotatori de la ciutat en funció dels resultats obtinguts d'un estudi en què s'ha analitzat l'ús i abús de les places d'estacionament amb limitació horària. La idea exposada per l'alcalde Jordi Ballart i la tinent d'alcalde de Planificació Urbanística i Territori Carme Labòria se sustenta en tres pilars: eliminar places de zona blava, abaixar les tarifes a partir d'1 hora d'estacionament i sancionar més durament als infractors i/o incívics. "Sabem que és un tema delicat i que resulta molt difícil trobar un equilibri entre totes les peticions i demandes divergents: veïns, comercials i usuaris, però la nostra responsabilitat és gestionar-ho de la millor manera possible", ha subratllat Ballart. 

Sobre aquestes tres premisses, l'Ajuntament eliminarà 164 places de zona blava, ubicades a diferents zones on s'ha detectat una ocupació inferior al 45%. S'eliminaran 33 places ubicades al carrer de Salvador Busquets i les 30 situades al costat oest del carrer de Faraday. Igualment, desapareixeran una cinquantena de places de zona blava dels carrers Montserrat, Torres Garcia i Cervantes així com les 38 places de la zona infant Martí i Nicolau Talló. 

A més, 110 places veuran reduït el seu horari d'actuació: 80 places de la carretera de Castellar deixaran de funcionar els dissabtes a la tarda, i 30 places de l'avinguda Abat Marcet que abans funcionaven tot el dia ara seran de pagament només a la tarda. També cal afegir en el camp de novetats, el canvi de zona tarifària del carrer de Puig i Cadafalch que passarà a ser de zona 2 i no zona 1 com estava registrada actualment.

Més rotació i més indisciplina

El motiu d'aquestes supressions i modificacions és perquè l'estudi ha detectat que hi ha "una major rotació però també una menor ocupació en aquestes àrees, i per tant, considerem que no és necessària la presència de zona blava", ha subratllat Labòria. L'Ajuntament ha vist com la utilització de la zona blava passava del 55% l'any 2011 al 38% aquest 2014 mentre que al mateix temps creix la indisciplina i infraccions dels conductors (del 15% al 19%). 

El govern municipal portarà al ple per a la seva aprovació dins de les ordenances fiscals una proposta que contempla la reducció de preus les zones 1 i 2 (els barris més cèntrics de la ciutat). A la zona 3, les tarifes ens congelaran mentre que apareix una nova zona, la 4, focalitzada als nous Jutjats. La rebaixa però només afectarà a les estades a partir d'una hora, la raó esgrimida és que "havíem apujat en el seu moment les tarifes de llarga estada perquè pensàvem que així afavoriríem que els ciutadans anessin als aparcament soterrats però hem vist que això no és així, o bé fan estades més curtes o bé posen el tiquet per una hora encara que sàpiguen que no hi seran a temps", ha explicat Labòria. Així, si abans, per exemple, un tiquet a la zona 1 vàlid per 1:30h costava 3,45 euros, un cop s'aprovi la proposta del govern municipal (sent efectiva al gener de 2015) passarà a ser de 3 euros. 

Finalment, el Pla de millora contempla també un major control de la zona blava, arran el fet que l'estudi realitzat enguany fa palès un augment dels casos de conductors que estacionen sense obtenir el tiquet corresponent. En aquest sentit, el tiquet d'anul·lació de denúncia passarà de cinc a sis euros, i la sanció per estacionar sense tiquet passa de 20 a 30 euros, tot i que la sanció per sobrepassar el temps es manté en 20 euros. Aquesta diferenciació obeeix al fet que es considera més greu no posar tiquet que sobrepassar el temps estacionat després d'haver-ne posat, segons ha argumentat la tinent d'alcalde..