Lluís Ristol: «Sense cap tret distintiu, el negoci tancarà»

El president del Gremi d'Hostaleria de Terrassa i Comarca afirma que "només hi ha una solució per tirar endavant: adaptar-se al nou context"

Laura Pinyol
29 de setembre del 2014
​Lluís Ristol és director de Ristol Restaurants (Ristol Viladecavalls, Sant Lluís, Ristol Càtering i Golf El Prat)
​Lluís Ristol és director de Ristol Restaurants (Ristol Viladecavalls, Sant Lluís, Ristol Càtering i Golf El Prat) | Foto: Laura Pinyol

Lluís Ristol és director de Ristol Restaurants (Ristol Viladecavalls, Sant Lluís, Ristol Càtering i Golf El Prat) Foto: Laura Pinyol

Lluís Ristol (Viladecavalls, 1962) va començar a treballar a l’empresa familiar i ja va quedar-s’hi. Va passar per totes les facetes del restaurant, des de la cuina a la sala, fins a ser-ne el director.  Actualment és el director de Ristol Restaurants, el grup que aplega Ristol Viladecavalls, Sant Lluís de Ristol, Ristol Càtering i Real Club de Golf El Prat. Fa cinc anys va arribar a la presidència del Gremi d’Hostaleria de Terrassa i comarca i des de llavors ell i el seu equip han revolucionat el calendari d’activitats i han obert noves finestres per adaptar-se a les demandes del segle XXI. L'última proposta, la V Ruta i el concurs De Tapa en Tapa Terrassa, tanca amb un èxit indiscutible. 

Ofertes com la V Ruta i el concurs De Tapa en Tapa posen a l’abast propostes atractives i assequibles per als establiments de restauració de la ciutat, la cohesionen i generen afluència. És el camí o cal potenciar-ne altres aspectes?
Aquest és un dels camins, però cal potenciar el que calgui. La nostra missió com a gremi es posar eines perquè els nostres agremiats les facin funcionar, evidentment cada agremiat en fa el seu ús. Qui millor les treballa treu més bons resultats. Fem un balanç impressionant de les activitats realitzades.

Quines propostes es podrien fer en el conjunt de la comarca? Una ruta gastronòmica que lligués els pobles de la comarca?
És realment complicat, però seria una gran tasca poder ajuntar els tres gremis d’hostaleria que hi ha al Vallès Occidental i fer una gran ruta. Ens donaria molta més visibilitat arreu i també més pes a la proposta.

El Gremi d’Hostaleria és una entitat molt implicada amb la ciutat de Terrassa. Les activitats organitzades per la Festa Major o la col·laboració amb la Fira Modernista així ho demostren. I a la resta de la comarca?
Com a Gremi ho enfoquem a Terrassa i a la nostra petita comarca, Viladecavalls, Matadepera, Ullastrell i Castellbisbal, que es a on tenim els agremiats. Per exemple, en la Ruta de les Tapes hi participaven establiments de Viladecavalls. O en les jornades del Cigró Menut o les Jornades de Caça i bolet, on s’hi sumen altres restaurants que s’afegeixen a les ofertes del programa. 

La restauració ha estat un dels sectors que la crisi ha afectat per la baixada de públic. Com responen a aquesta situació? Han tancat molts establiments? O es  compensa amb els que s’obren de nou?
En aquests moments ja no hem de parlar de crisi, és un nou context que viu el món. A parer meu, i des de l'experiència que tinc en el sector, només hi ha una solució per tirar endavant: adaptar-se a aquest nou context. També és el moment de reflexionar i mirar el que cal millorar i no deixar d’innovar. Si no, n'ets un més, i si n'ets un més, sense cap tret distintiu, acabaràs tancant el teu negoci.

Quins són els reptes de futur del Gremi egarenc? 
No podem assolir nous reptes, cada dia tenim un calendari més complet i això s’ha de traduir en més beneficis per als establiments associats. 

Què vol dir?
Fa cinc anys, quan vam accedir a la presidència, es feia un acte anual. Avui la programació del Gremi d'Hostaleria és molt completa i variada, amb propostes noves per a cada temporada de l’any.

Com per exemple?
Les jornades gastronòmiques del Cigró Menut; la Menjazz, la ruta gastromusical coincidint amb el Festival de Jazz de Terrassa; Day Night, la ruta de combinats de Terrassa; les activitats de la Festa Major com l’elecció del millor cuiner de l’any; el concurs de les cassoles d’arròs o la carrera de cambrers, entre d’altres; la ruta de tapes EmBARca’t, la Terrassa de Vins, etcètera. No pararem, aquesta és la nostra recepta! I totes les propostes tenen una acceptació molt bona. 

La gastronomia es troba en un punt àlgid al nostre país. És un reclam turístic per a Terrassa? Cal reforçar el binomi gastronomia-Terrassa? Com podria fer-se?
Actualment ja estem treballant per unir esforços tant amb l’Ajuntament de la ciutat com amb el Consorci de Turisme del Vallès Occidental, dues institucions molt potents de la comarca que ens ajudaran a millorar tot el nostre potencial. Hi confiem molt. 

Ja hi ha resultats palpables?
El primer fruit del treball és el que s'ha anomenat la “Terrassa gastronòmica”, que engloba el Gremi, els mercats, Turisme de Terrassa, el Gremi de Cansaladers, el Gremi de Forners i els productors. Ja disposem ara per ara d’una llista de productes del municipi de Terrassa i, properament, es presentaran els 26 establiments que hi donen suport i que ofereixen aquests productes.