«Catalana, háblame en español»

Dolors Moreno, tinent d'alcalde de Rellinars, denuncia una conversa amb un operador de telefonia mòbil en la qual "a més de fer publicitat enganyosa" s'ha vist insultada per parlar en la seva llengua

Lluïsa Tarrida
12 d'agost del 2014
De tots és conegut que les companyies de telefonia duen a terme campanyes publicitàries agressives. Tothom rep diversos cops al mes trucades d'aquestes empreses oferint ofertes exclusives, mòbils d'última generació o banda ampla sense límits.
 
Els vilatans de Rellinars no són una excepció. La diferència és que ells per la seva orografia i per ser un poble petit, no totes les companyies tenen antena pròpia i per tant no totes poden assegurar no ja un bon servei d'internet sinó ni tan sols cobertura telefònica. 
 
Dolors Moreno, tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Rellinars, se les té sovint amb aquestes companyies. Sabedora de com està la situació de telefonia al municipi -ja que ella és la persona interlocutora entre les empreses i l'administració local, i controla quines antenes funcionen i quines no, qui ha demanat permisos per instal·lar-ne i quines no- ha volgut denunciar la seva darrera "conversa" amb un operador de Jazztel.
 
"Aquest dilluns m'han trucat des de Jazztel. El treballador m'ha començat a vendre una oferta quan l'he interromput i li he dit que si us plau, comprovés la meva cobertura a través del codi postal i que després em digués si encara em podia oferir el que m'estava venent", ha dit Moreno a La Torre.
 
Moreno continua explicant que "això és sempre el que faig. Normalment em pengen un cop veuen que a Rellinars no tenen antena i si no ho fan els demano parlar amb un superior. Sé quines companyies tenen cobertura al poble i quines no per això m'indigna quan aquestes truquen i et volen vendre una cosa que els és impossible. D'això se'n diu publicitat enganyosa i quan insisteixen a vendre'm-ho els adverteixo que els interposaré una denúncia".
 
Normalment aquí s'acaba la història. Aquest dilluns però ha estat diferent. Moreno relata que "jo sempre els parlo en català. L'operador m'anava dient que no m'entenia fins que cansat que jo li contestés en la meva llengua m'ha engegat un 'no la entiendo, y si es usted catalana tiene la obligación de saber i hablárme en español'. Evidentment li he contestat que era millor deixar-ho córrer i l'he penjat. Però aquesta resposta m'ha semblat insultant. Ja és la gota que fa vessar el got".
 
Moreno ha volgut denunciar a nivell personal aquesta discriminació i no amaga la seva indignació per aquestes empreses que truquen a totes hores venent fum -com és en el cas de Rellinars-, i que a sobre "s'enfaden o t'insulten quan parles amb la teva llengua. Hem de dir prou".