Terrassa és massa sorollosa

El govern municipal aprova de forma inicial un pla amb 50 mesures per reduir la contaminació acústica a la ciutat, amb nivells superiors als permesos per la normativa

Lluïsa Tarrida
27 de juny del 2014
El trànsit és el principal causant (80% dels casos) que se superin els nivells permesos de soroll
El trànsit és el principal causant (80% dels casos) que se superin els nivells permesos de soroll | Foto: C.B.
El trànsit és el principal causant (80% dels casos) que se superin els nivells permesos de soroll Foto: C.B.

El ple municipal ha aprovat de forma inicial i amb els vots favorables de l'equip de govern el Pla de Reducció del Soroll 2014-18 de Terrassa, que conté el Mapa Estratègic de Soroll i el Mapa de Capacitat Acústica.

Per part del govern local, la regidora de Medi Ambient Eva Herrero s'ha encarregat d'argumentar el projecte. Aquestes han estat algunes de les seves reflexions:

"L'informe tècnic indica que el 8% de la població egarenca està exposada a nivells sonors superiors a la normativa permesa en la franja diària mentre que en la nocturna, els nivells superen el 15%"

"L'Ajuntament ha elaborat un pla amb una cinquantena de mesures en cinc àmbits diferents estructurats per ordre de prioritat i temporalitat: hi haurà, per exemple, actuacions en els espais públics, fonamentalment en la mobilitat, criteris per efectuar obres públiques o temes relacionats en la sensbilització i educació ambiental"

"La gran majoria de les actuacions que inclouen el pla estan enfocades especialment a l'àmbit de la mobilitat ja que l'informe tècnic realitzat afirma que el 80% dels nivells sonors superiors estan causats pel trànsit rodat".

"Valorem que la població cada cop està més conscienciada dels efectes negatius soroll per la seva salut i per això amb aquest pla volem donar resposta aconseguir disminuir aquestes superacions de nivell sonors".

"És un pla transversal, però el seguiment i avaluació el durà a terme el Servei de Medi Ambient. Cada fitxa d'actuació de les 50 mesures està quantificada la partida econòmica. El cost total és de 528 mil euros durant aquests cinc anys. És cert que sí que falten la concreció dels estudis concrets que encara s'haurien de realitzar. El context condiciona la intensitat de les mesures proposades però no la voluntat d'aquest govern d'acabar duent-les a terme".

Per part del Partit Popular , ha defensat la posició del grup municipal Juan Antonio Pereira:

"Ja insistíem fa temps que era necessària la combinació entre el pla de mobilitat i el pla de reducció del soroll. Però volem deixar clar que el trànsit i la mobilitat no és l'única font de contaminació elevada. Hi ha nombrosos elements que afecten al soroll ambiental com ara les zones d'oci nocturn o la  convivència veïnal, tot i que entenem que són aspectes sensibles"

"No compartim totes les actuacions que estan exposades al redactat, com per exemple, la proposta d'incrementar els carrils bus a la ciutat, i no ho hem si abans no es disposa d'una xarxa de mobilitat de trànsit particular adequada"

Quant al grup municipal de CiU -que s'ha abstingut en la votació de la moció- ha argumentat la posició dels convergents la regidora Eva Maria Salvador:

"Considerem que és prioritari treballar contra la contaminació acústica i ens alegrem que en el procés participatiu, el govern hagi tingut en compte les nostres esmenes i les hagi incorporat al redactat final"

"Tot i així, considerem que queden per resoldre diversos aspectes com per exemple, com solucionem o quines mesures farem per evitar els sorolls de la Rasa durant les nits i els dies festius? o com atenem les peticions veïnals de soroll produïdes per l'estació Renfe Est? i sobretot, com afrontem les queixes dels veïns en els actes puntuals de festes i activitats, com per exemple, el Jove tu també pots".

"Ens amoïna especialment la gestió que està fent l'equip de govern de les queixes de particulars davant aquests fets puntuals que es produeixen en determinades èpoques de l'any o dies i que en ocasions no han estat ateses o ben resoltes. Considerem que al govern li falta agilitat a l'hora d'actuar".

"Trobem que hi ha diverses accions o sol·licituds d'informes que no s'ha quantificat el cost global del Pla. Necessitaríem més concreció en les despeses o inversions. I en aquestes accions en què no s'han concretat, som conscients que pot ser a causa de la delicada situació econòmica, però aleshores potser ara no és el moment d'aprovar aquestes mesures".