Basté dóna 5 idees clau per al bon funcionament d'una fundació

La Torre
23 de juny del 2014
Basté ha estat una de les ponents en el fòrum sobre gestió d'entitats sense ànim de lucre Foto: Palau i Rius

El grup assessor Palau Rius ha celebrat la 3a edició del Fòrum Professional, una trobada amb professionals de l’àmbit de les fundacions i associacions amb l’objectiu de reflexionar sobre els reptes del sector, sobretot en un context en què les subvencions públiques s’han reduït i aquest tipus d’entitats necessiten atraure finançament privat per assegurar la viabilitat dels seus projectes.

Els ponents han estat l’exdirectora de la Fundació de La Marató de TV3, Carme Basté, i el soci director de Palau·Rius, Enric Rius, que han plantejat diverses qüestions al voltant de la gestió de les fundacions, la responsabilitat del patronat, el marc legal d’aquestes entitats, la importància de la comunicació i la necessitat de ser transparents.

Després de l'èxit de la primera i la segona edició del fòrum, relacionats amb la competitivitat fiscal a Andorra, Palau Rius ha abordat un altre sector en el qual hi té llarga experiència, ja que la gestió d’entitats sense ànim de lucre és una de les especialitats del grup.

Enric Rius ha estructurat la seva ponència en base a la importància del patronat de les fundacions i ha concretat aspectes importants com les retribucions dels patrons, la seva vinculació amb la fundació i/o amb altres empreses, incidint en un factor clau: una fundació no és de ningú en concret, ni tan sols del fundador, sinó que respon a una voluntat social i, per tant, un cop arrelada al seu entorn, es pot considerar patrimoni de la societat.

eguint la línia plantejada per Rius, Carme Basté, exdirectora de la Fundació de La Marató de TV3, amb una llarga trajectòria en l’entorn de la responsabilitat social corporativa de la Corporació Catalana dels Mitjans Audiovisuals, ha plantejat 5 idees clau per al bon funcionament d’una fundació: dissenyar projectes socials concrets, estudiar bé el mercat per cercar finançament, comunicar de manera eficaç les activitats de l’entitat i gestionar-la amb transparència i rendició de comptes. Per últim, ha destacat la importància de tenir un equip motivat que se senti com a seu el projecte de la fundació.

Els dos ponents han volgut destacar que la comunicació és clau per a la viabilitat d’una fundació. Les activitats socials que desenvolupa han de donar-se a conèixer, generar vincles amb la societat, i això també acaba traduint-se en una major confiança, tant en la fundació com amb les empreses que hi col·laboren. Enric Rius ha defensat la gestió transparent i la no instrumentalització d’aquestes entitats, i Basté ha corroborat la necessitat d’establir connexions entre els projectes socials concrets i l’entorn local, comarcal o de país, en funció del tipus de fundació.