Terrassa aposta pel reforç educatiu per a nens i famílies

El projecte pretén intervenir en el reforç educatiu fora de l'horari escolar amb alumnes de primària i secundària del Districte 2 i del barri de La Maurina

La Torre
08 de juny del 2014
El regidor d'Educació, Manel Pérez, visitant una classe de reforç escolar Foto: A.T.

L’Ajuntament de Terrassa està desenvolupant un projecte de reforç educatiu a sis centres d’ensenyament del Districte 2 i de La Maurina. Aquesta iniciativa s’emmarca en el programa Treball als Barris, impulsat pel Departament d’Empresa i Ocupació de la Generalitat, el Servei d’Ocupació de Catalunya, el Fons Social Europeu i l’empresa municipal Foment de Terrassa.

El projecte de reforç es va posar en marxa el passat febrer amb la contractació de quatre persones a través dels plans d’ocupació municipals, i acabarà a finals de juliol, després del reforç d’estiu. Es tracta de quatre professionals d’àmbits relacionats amb la pedagogia, l’antropologia i la sociologia que es trobaven en situació d’atur i sense percebre cap prestació.

L’objectiu general del projecte és intervenir en el reforç educatiu fora de l’horari escolar amb alumnes de primària i secundària del Districte 2 i del barri de La Maurina i les seves famílies, seguint la línia de treball del Pla Educatiu d’Entorn que integra els diferents àmbits escola, família i territori en una intervenció coordinada i enfocada cap a l’èxit educatiu i la cohesió social. Des d’un inici s’ha tingut en compte les diferents iniciatives de reforç impulsades des d’altres serveis (districte jove, centre obert, esplais diaris, projecte CROMA de la Fundació Autònoma Solidària) per apropar el recurs a l’alumnat que no té altra cobertura.

Els centres educatius implicats són l’Escola Antoni Ubach, l’Escola Les Arenes, l’Escola Montserrat, l’Escola Salvador Vinyals, l’Institut Mont Perdut (D2) i l’Institut les Aimerigues (La Maurina). Els centres han facilitat la selecció d’alumnes, els espais i material per realitzar les activitats, han fet propostes de formació per a les famílies i han obert les portes als agents col·laboradors.

Objectius dels tallers

El projecte s’estructura en dues accions diferents: els tallers d’estudi assistit i els tallers per a famílies. Els tallers d’estudi assistit s’adrecen a aquell alumnat que no té a casa les condicions per fer deures i a qui li falta acompanyament de continguts i d’hàbits. Els assistents arriben recomanats pels tutors i es comprometen a assistir amb regularitat al taller. Tenen l’objectiu de:
- Donar suport a l’estudi i fer un reforç efectiu de les matèries on hi hagi més dificultats
- Adquirir un hàbit de treball diari fora de l’escola
- Afavorir el coneixement i el respecte mutus entre participants

Els tallers per a famílies s’adrecen a totes les famílies dels centres i en particular les que tenen els nens i nenes al taller d’estudi assistit. Cada centre determina l’àmbit de treball a partir del qual es parlarà de com reforçar l’estudi des de casa Tenen l’objectiu de:
- Acostar i vincular les famílies al centre educatiu
- Potenciar el suport que la família ha de facilitar als seus fills i filles en el procés educatiu

El projecte compta amb la col·laboració d’altres serveis de l’Ajuntament (Serveis Socials, Joventut, Ciutadania, Salut i Polítiques de Gènere) i del territori (CAP EST, Mossos d’Esquadra) i de persones voluntàries que donen suport en les tasques de traducció i interpretació. També s’ha buscat la implicació de les AMPAs per a organitzar i difondre les activitats i fer més visible el rol de l’entitat dins el centre educatiu. Fins ara, han participat en el programa 139 alumnes i 137 pares i mares.

A partir del 9 de juny comença la jornada intensiva i en els centres de primària només es farà dinamització de famílies als matins. Després de Sant Joan, començarà el reforç d’estiu que en funció del centre acabarà la segona, tercera o quarta setmana de juliol.