Portàtils: quina marca escollir?

Quina marca és més fiable? Quina ens ofereix millor atenció al client? Intentem respondre a aquestes preguntes

Jordi Masachs
27 de maig del 2014
El camí que mena cap a la compra d'un ordinador no és pas fàcil. Primer de tot hem de pensar si en necessitem realment un, o si la tasca que hi volem fer la pot fer una tauleta. Si finalment ens decidim per un ordinador, hem d'escollir un sistema: PC, Mac o Linux, principalment. I quan finalment ens hi hem decidit, hem de pensar en quin model comprar. La marca és, arribats a aquest punt, un aspecte crític.

L'adquisició del portàtil significarà al cap i a la fi desembutxacar xifres que parteixen dels 400-500€. I d'aquí cap amunt. Donades aquestes quantitats respectables... quina marca comprar, que no ens falli? Són totes igual de fiables? En podem esperar un bon servei postvenda? Anem a respondre algunes d'aquestes preguntes.

Avaries 

Si bé avui en dia totes les marques pasen per uns exhaustius controls industrials, l'estadística apunta que algunes són més fiables que d'altres. Aquests són els resultats de l'estudi independent realitzat per SquareTrade (una companyia d'extensió de garanties nord-americana) sobre aquesta qüestió. Les xifres representen el percentatge d'equips avariats durant un període de tres anys, sobre una base mínima de 1.000 unitats per marca:

1- Asus (15,6%)
2- Toshiba (15,7%)
3- Sony (16,8%)
4- Apple (17,4%)
5- Dell (18,3%)
6- Lenovo (21,5%)
7- Acer (23,3%)
8- Gateway (23,5%)
9- HP (25,6%)


Els portàtils Asus i els Toshiba són els portàtils que menys s'avarien, segons l'estudi de SquareTrade. Els segueixen de prop Sony i Apple. Al contrari, HP és la que presenta més problemes, amb una quarta part dels ordinadors avariats. Tot i que simplement són dades d'un estudi, i que probablement us compreu un ordinador HP i no us passi res, són dades que podem tenir en compte a l'hora d'escollir.

Atenció al client

No només és important conèixer si una marca és més o menys fiable sinó quina serà la seva resposta en cas de produir-se la temible avaria. Aquí entra en joc el servei postvenda o d'atenció al client, que tenen totes les marques. Vegeu les xifres d'una llista publicada per Toms Guide de l'any 2013 (100 és el màxim):

1- Sony (95)
2- Apple (93)
3- Samsung (89)
4- Asus (88)
5- Acer (87)
6- Dell (82)
7- Toshiba (78)
8- Lenovo (77)
9- HP (75)

Basada en aquesta llista, Sony és la que ofereix millor suport tècnic, seguida a tocar d'Apple. En aquestes xifres s'hi valora tant el suport telefònic (i el temps de trucada en aquest cas) com on-line, a través del web o d'un xat, davant de dues preguntes realitzades (les mateixes) a tots els serveis tècnics.

Conclusions

Si hem de refiar-nos d'aquestes xifres (en podem trobar moltíssimes més a la xarxa), Sony i Apple són les que obtenen un millor resultat combinat. És a dir, són les que ofereixen un valor afegit més alt de cara a la durabilitat del portàtil, a banda d'aspectes més relacionats amb el mateix aparell (prestacions, construcció, experiència d'usuari, etc.). 

Donat, però, que Sony abandona el mercat dels portàtils, el futur de la marca Vaio és incert. En aquest escenari, Apple es posiciona com a marca de referència en l'aspecte d'atenció a l'usuari. HP, per contra, tanca les dues llistes en l'aspecte negatiu. Cal deixar clar, però, que sempre hi ha excepcions, i no hem de prendre les estadístiques al peu de la lletra. Són un indicador més que ens pot ajudar amb una decisió tan complicada com escollir la marca del nostre proper portàtil.