CiU porta al ple de Terrassa la defensa de la immersió

"La decisió sobre la llengua vehicular no l'han de prendre els jutges", diuen des de la federació

La Torre
21 de febrer del 2014
El grup municipal de CiU portarà al ple de dijous vinent una proposta de resolució en defensa del model educatiu i la llengua "davant les darreres interlocutòries del TSJC, que van cap a la eliminació de la immersió lingüística.

Exposició de motius
Una de les conseqüències més visibles de la sentència del Tribunal Constitucional (TC) de l’any 2010 sobre l’Estatut de Catalunya és l’ofensiva contra el sistema d’immersió lingüística a l’escola catalana. Des d’aquell moment s’han anat succeint interlocutòries del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), sentències del Tribunal Suprem (TS) i l’aprovació de la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE en castellà) per eliminar el model d’escola catalana en llengua i continguts. El darrer episodi prové de cinc interlocutòries del TSJC, que imposen una quota del 25% de castellà a l’escola.

El model d’immersió lingüística a l’escola catalana és una història d’èxit de més de 30 anys, que ha garantit i promogut un model de societat cohesionat i d’igualtat d’oportunitats. Ha estat el producte d’una voluntat política i del treball pedagògic de molts professors i professores, del compromís general de les famílies, que han posat en tot moment el benefici de l’infant per sobre de tot. Ha esdevingut el model educatiu més eficaç per a fer ciutadans competents en les dues llengües –l’avaluació feta l’any 2010 pel Ministeri d’Educació demostra que el nivell de coneixement del castellà per part dels alumnes catalans és superior al de la mitjana de l’Estat- i amb la garantia del coneixement d’una tercera llengua. També ha estat reconegut i posat d’exemple en nombroses ocasions internacionalment, per exemple, pel Consell de Ministres del Consell d’Europa o pel High Level Group on Multilinguism de la Unió Europea.

Per altra banda, la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) és la norma aprovada pel Parlament de Catalunya, escollit democràticament pels catalans i les catalanes i a qui correspon dissenyar el model educatiu que consideri més idoni per assolir els millors resultats acadèmics. Tant las sentència del Tribunal Constitucional, com les disposicions judicials que se’n deriven, laminen greument autonomia del Parlament de Catalunya en matèria educativa i limiten les possibilitats d’aplicació de la LEC.

Per tots aquests motius, es proposa al Ple de l’Ajuntament l’adopció dels següents

Acords
Primer. Denunciar el risc seriós de trencament social, desigualtat i discriminació que suposa aquest nou episodi judicial, així com rebutjar la politització que constantment es fa de la llengua i d’un conflicte que no és real ni existent.

Segon. Refermar el nostre compromís amb el model català d’immersió lingüística, que no només no pot aturar-se, sinó que cal que segueixi avançant en la seva contribució a la cohesió social i a la formació que qualitat dels alumnes, tenint en compte els reptes plantejats per la societat del segle XXI per un alumnat amb més de 100 llengües d’origen.

Tercer. Manifestar el nostre respecte per les interlocutòries dictades pel TSJC el 31 de gener del 2014 que imposen una quota lingüística del 25% en castellà, però, al mateix temps expressar la nostra disconformitat i la nostra perplexitat. La decisió sobre la
llengua vehicular a l’escola l’ha de prendre el poble de Catalunya, per mitjà dels seus representants electes al Parlament, no els jutges.

Quart. Donar suport al Govern de la Generalitat de Catalunya i, concretament, al Departament d’Ensenyament en el seu compromís de continuar mantenint el sistema d’immersió lingüística en llengua catalana, en el mecanisme legal de la presentació dels recursos als respectius tribunals i en la defensa de la legalitat de la llei catalana.

Cinquè. Donar suport al conjunt de la comunitat educativa del país i, de forma més particular, als cinc directors dels centres afectats per la sentència del TSJC. Encoratjar també als consells escolars a sumar-se al clam per defensar una escola catalana en llengua i continguts.

Sisè. Enviar aquesta moció al TSJC, al president del Govern espanyol, als portaveus dels grups parlamentaris del Parlament de Catalunya, a la consellera d’Ensenyament de la Generalitat, al Consell Escolar Municipal, al Consell Escolar de Catalunya, a l’entitat Somescola.cat i als directors/es de totes les escoles del municipi.