Les empreses de Terrassa i de la comarca s'internacionalitzen

En el transcurs de 2013, més de 440 empreses han participat en el pla de sortida a l'exterior

La Torre
28 de gener del 2014
Un total de 440 empreses han participat en el transcurs de l’any 2013 dels serveis que conformen el pla integral d’assessorament i promoció a la internacionalització empresarial de la Cambra de Comerç i Indústria de Terrassa.

El pla d’internacionalització empresarial que promou la institució terrassenca comprèn accions directes de prospectiva comercial -missions comercials i el servei a mida d’accés a nous mercats-, les accions de suport a la iniciació en l’exportació, les sessions de prospectiva internacional, les sessions de benchmarking internacional i el servei d’assessorament Pel que fa a la dinamització internacional directa, un total de 62 empreses han participat en el pla de 7 missions comercials de prospecció que la Cambra ha organitzat a 21 mercats i que han generat 950 oportunitats de negoci.

Els mercats visitats l’any 2013 han estat Marroc, Algèria, Kazakhstan, Kirguizistan, Uzbekistan, Aràbia Saudita, Qatar, Kuwait, Romania, Moldàvia, Ucraïna, Geòrgia, Azerbaijan, Turquia, Angola, Namíbia, Sud-àfrica, Colòmbia, Equador, Perú i Bolívia.

Aquest pla d’internacionalització s’ha pogut desenvolupar gràcies a l’experiència, el coneixement dels mercats i la professionalitat de l’equip propi d’internacionalització de la Cambra de Comerç i Indústria de Terrassa que compta amb consultors-analistes de mercat en els mercats de destí, el recolzament de les entitats i institucions implicades en l’acció internacional i la col·laboració en les sessions de prospectiva d’entitats financeres, que aporten informació de l’operativa en els
mercats, i d’empreses, que exposen els seus casos concrets d’expansió internacional. En aquest sentit, el pla d’internacionalització 2014 seguirà.

Servei a mida d’accés a nous mercats
També en l’àmbit de la dinamització internacional, la Cambra ha dissenyat plans individualitzats i a mida de prospecció, penetració i de desenvolupament en nous mercats internacionals per a un total de 27 empreses. La Cambra va posar en marxa aquest servei l’any 2012 per donar resposta a aquelles empreses de qualsevol sector que tingui interès a establir relacions comercials amb qualsevol mercat del món amb un pla de prospecció de mercat individuals i a mida.

El paper de la Cambra se centra en facilitar l’entrada de l’empresa en un ventall ampli de mercats internacionals i, a partir d’un estudi previ, estableix contacte amb el mercat i prepara tota l’agenda de treball amb empreses locals, definint aspectes logístics, etc. A través d’aquest servei, la Cambra dóna cobertura a més de 42 països de tot el món.

Sessions de prospectiva internacional
La sessió de prospectiva internacional és una fórmula que combina informació i assessorament sobre un mercat determinat. La Cambra ofereix a les empreses conèixer de primera mà les oportunitats de negoci i inversió en mercats determinats de la mà de consultors analistes de mercat que col·laboren per a la institució terrassenca en els mercats de destí. Alhora, un representant d’una entitat financera explica l’operativa economico-financera en el mercat i un representant d’una empresa exposa el pla d’expansió que hi han dut a terme. En el marc de la sessió, les empreses participants també tenen l’opció de mantenir reunions individuals amb els consultors per avaluar
possibilitats d’iniciar relacions de prospectiva o de negoci en els mercats objecte de la sessió i amb el representant de l’entitat financera per aprofundir en el coneixement de l’operativa més idònia en cada cas.

En el transcurs de 2013, la Cambra ha organitzat un total de 10 sessions de prospectiva internacional que ha comptat amb la participació de més de 300 empreses i s’han desenvolupat 86 entrevistes de negoci. Aquestes jornades, que han rebut una qualificació de 8,5 punts sobre 10 per part dels usuaris, s’han orientat als mercats d’Angola, Rússia, Polònia, Alemanya, Brasil, Turquia, Ucraïna, Kazakhstan i Uzbekistan, Mèxic i Bangladesh.

Sessions de benchmarking de gestió internacional: casos d’èxit. En el 2013, la Cambra ha iniciat un cicle de sessions de benchmarking empresarial per a directius orientada a facilitar l’intercanvi d’experiències directives i empresarials i apropar models d’èxit en la implementació d’un model de gestió internacional.