El primer Seat català té ADN de Terrassa

Carrocerías Costa va rebre l'encàrrec de convertir l'esquelet de l'utilitari més carismàtic de la societat espanyola dels anys seixanta en un cotxe familiar de quatre portes

Gemma Aguilera
30 de gener del 2014
El 800 va ser el primer vehicle de Seat dissenyat i fabricat a Catalunya, entre el 1964 i el 1967.

Camions carregats amb carrosseries nues del Seat 600 surten de la fàbrica de Zona Franca en direcció a l’empresa Carrocerías Costa de Terrassa, que ha rebut l’encàrrec de convertir l’esquelet de l’utilitari més carismàtic de la societat espanyola dels anys seixanta en un cotxe familiar de quatre portes capaç de competir amb Citroën i Renault. Els operaris faran un treball gairebé artesanal: tallaran per la meitat la carrosseria del 600 i l’allargaran 18 centímetres, després escurçaran les portes davanteres i prepararan la part posterior de la carrosseria per a afegir-hi dues portes extra i una finestreta. La nova carrosseria tornarà a la fàbrica barcelonina, on s’hi incorporarà la mecànica, els circuits elèctrics i els entapissats del 600 D. El resultat serà el Seat 800, el primer cotxe dissenyat i fabricat exclusivament a Catalunya, que sortirà al carrer el gener de 1964. De fet, l’estratègia d’aprofitament de l’estructura del 600 ha estat idea de Carrocerías Costa. 
 
El seu preu de venda, 75.000 pessetes més 15.000 pessetes de l’impost de béns de luxe, representarà un encariment de 10.000 pessetes respecte del darrer model de Seat 600 de dues portes, que tot just fa un any que es comercialitza. Fins ara, la companyia propietat de l’Instituto Nacional de Industria havia comprat les llicències a la italiana FIAT per poder fabricar i comercialitzar els vehicles d’aquesta marca sota el nom de Seat a l’Estat espanyol. 
 
Necessitat o lluita de marques?
 
Per què Seat ha decidit embarcar-se en el disseny d’un vehicle propi, si pot replicar els FIAT? “La companyia va decidir fabricar el 800 perquè el mercat espanyol demandava cotxes més familiars que el 600 i alhora més econòmics que el Citroën 2CV i el Renault 4. El 600 era un model bàsicament urbà que havia servit per motoritzar tot un país, però es quedava petit per a les famílies. El 800 seguia essent econòmic i el fet de tenir quatre portes donava un plus de comoditat i d’espai substancial”, argumenta l’Isidre López, responsable de la Col·lecció de Vehicles Històrics de Seat.  
 
En aquella època, però, el Seat 800 va ser rebut amb escepticisme per part de la premsa especialitzada. La revista Cuatro Ruedas, després de veure el prototipus presentat a la Fira de Mostres de Barcelona el juny de 1963, considerava que el nou model no responia a una demanda de la societat espanyola, sinó a la pressió de la competència francesa: “Probablement, la producció d’un 600 a quatre portes ha estat estimulada per l’anunci de llançament al nostre país del nou Renault 4L, que té quatre portes i es pot convertir, sense cap mena de dubte, en una competència molt molesta per al 600D. Pensem que el llançament del nou Seat no significa una exigència del mercat, sinó a una petita lluita de prestigi que és, com a mínim en aquests moments, inoportuna”. Els autors del reportatge es preguntaven si no hauria estat millor “concentrar totes les energies en la producció del 600 D, per reduir costos i temps d’espera –el client havia d’esperar 8 mesos- per comptes de crear un nou model?”