ETSEIAT Terrassa organitza un concurs d'avions de paper

Els participants han hagut de presentar prèviament els seus dissenys als organitzadors ja que no es tracta d'un certamen de papiroflèxia

La Torre
16 de desembre del 2013
Un avió de paper Foto: Trencalòs

El primer concurs d’avions ‘Paper Air Challenge’ se celebra a l’ ETSEIAT. Les aeronaus han de complir amb uns exigents requeriments tècnics: no es poden fer servir gasos i l’èxit del vol ha d’estar basat en el disseny i la construcció de l’avió. Aquest ha d’estar realitzat amb paper, cartró, film transparent i cola adhesiva.

L’associació d’estudiants ‘Trencalòs Team’ de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeries Industrial i Aeronàutica de Terrassa (ETSEIAT) organitza el primer concurs ‘Paper Air Challenge’ d’avions construïts amb paper, cartró, escuradents, film transparent i cola adhesiva. En el concurs, que tindrà lloc el dia 18 de desembre al recinte exterior de la mateixa Escola, participen 12 equips amb els seus prototips que podran guanyar el concurs segons la suma de punts d’aquestes tres mesures: els metres de vol que assoleixin; el millor disseny i estructura, i la millor aproximació en la predicció de paràmetres tècnics (distància de vol, rigidesa i pes estructural).

Requeriments tècnics rigorosos
Els participants han hagut de presentar prèviament els seus dissenys als organitzadors ja que  no es tracta d’un concurs de papiroflèxia. De fet, els participants han de complir tota una sèrie de rigorosos requeriments. Per exemple, l’aeronau no pot pesar més d’1Kg i ha de suportar una prova estructural mínima de càrrega que han de provar mitjançant un assaig de flexió. L’objectiu del concurs és dissenyar i construir un avió de vol lliure que arribi el més lluny possible impulsat, inicialment, per un dispositiu mecànic a quasi tres metres d’altura i que sigui estructuralment eficient, complint amb aquests requeriments. Les aeronaus no poden comptar amb cap font d’energia i tampoc es permet l’ús de cap gas més lleuger que l’aire. Igualment, no es poden utilitzar rodes, dispositius similars ni lubricants que redueixin la fricció amb el terra. L’èxit del vol ha d’estar basat, únicament, en l’eficiència del disseny i de construcció realitzat amb paper, cartolina o cartó de cel·lulosa, film de cuina transparent, escuradents plans, cola i cinta adhesiva.

Puntuació
Els guanyadors del concurs seran aquells que presentin millor puntuació en tres mesures.
La primera és la de distància comptabilitzada de vol, mesurada en el punt on l’avió es deté a terra. La segona puntua l’estructura i es valorarà mitjançant un assaig de flexió en tres punts de l’avió. Es realitzarà recolzant els extrems de les ales on s’aplicarà una força al centre de gravetat d’una peça d’acoblament que els organitzadors faciliten per subjectar l’avió abans de ser enlairat. En aquesta part el jurat tindrà en compte el pes propi, l’envergadura i la fletxa de sota càrrega. Finalment, la darrera categoria puntuable serà la de predicció de vol. Aquí obtindrà millor puntuació l’equip que s’apropi més a les dades de disseny facilitades per cada equip en el formulari de congelació.

Trencalòs Team
L’Equip Trencalòs de l’ETSEIAT nasqué a finals de l’any 2006 amb l’objectiu de dissenyar, construir i fer volar un avio ràdio-controlat d’altes presentacions per participar a competicions universitàries internacionals. Des de les seves primeres experiències, Trencalòs Team han assolit, per exemple, el primer vol universitari d’un avió solar no tripulat de l’Estat i un palmarès notable a les competicions a les que s’han presentat.