La vida de la fotoperiodista Biarnés, en un documental

El projecte compta amb l'aval de professionals com Joan Manuel Serrat i Josep Maria Pou

Lluïsa Tarrida
15 de desembre del 2013
 

Molt pocs coneixen el seu nom, però el seu llegat fotogràfic és el testimoni en primera persona d'una etapa clau del segle XX: la crònica gràfica i social del franquisme i dels inicis d'una jove democràcia. Es diu Joana Biarnés i és de Terrassa. Ara, des de REC videoproduccions, productora audiovisual creada pels directors, realitzadors i guionistes Xavier Baig i Òscar Moreno volen realitzar un documental per "reivindicar un personatge tan carismàtic i interessant com la seva extraordinària vida i contribuir a que la seva obra no quedi en l'oblit". I per fer-ho possible demanen l'ajut ciutadà. Per aquest motiu han impulsat una campanya de micromecenatge a Verkami. Es tractaria de fer un documental de 60 minuts per emetre a televisió, tot i que els seus impulsors no descarten fer una versió més llarga per estrenar a sales de cinema.

Per explicar la seva història i la magnitud de la seva obra, ja tenen lligada la participació de diferents personalitats que la van conèixer al llarg de la seva carrera com a fotoperiodista i cuinera. Totes elles són professionals de prestigi en els seus respectius àmbits. Entre aquests personatges hi ha Joan Manuel Serrat (cantant i compositor), Josep Maria Pou (actor), Juan Mari Arzak (cuiner), José María García (periodista), Nandu Jubany (cuiner), Carmen Rigalt (periodista), Raúl del Pozo (periodista), Colita (fotògrafa) i Sandra Balsells (fotoperiodista).

Aquest documental forma part d'un projecte molt més ambiciós, ja que en paral·lel s'està preparant una exposició i dos llibres. La finalitat d'aquests projectes és oferir a l'usuari diferents plataformes narratives al voltant de la vida i l'obra de Joana Biarnés.



La primera fotoperiodista 
Biarnés va ser la dona que es va colar a l'avió i l'hotel dels Beatles per aconseguir una exclusiva històrica, la que va enganyar Roman Polansky adoptant una identitat falsa, la que es va ruboritzar quan en Clint Eastwood li va fer un petó als llavis, la que va fotografiar un jove i desconegut Joan Manuel Serrat, la que va ser fotògrafa personal de Raphael i la que va revelar els negatius de la cerimònia dels Oscars de Hollywood al lavabo de la casa de Xavier Cugat....

La Joana és el testimoni d'una època, una fotoperiodista de fortes conviccions, que va deixar la càmera quan el sensacionalisme va envair la professió per reinventar-se com a cuinera a Eivissa. Per Cana Joana, el seu restaurant, passaren els personatges més populars dels anys 80 i 90. Fou el restaurant favorit de Don Juan de Borbón, on Sara Montiel va començar a fumar el seus famosos cigars i pel que va rebre tots els elogis de la crítica gastronòmica del país i de cuiners com Arzak o Nandu Jubany.

REC Videoproduccions creu que "és necessari que els professionals, les institucions i el públic en general coneguin una de las figures claus del fotoperiodisme català i espanyol. Mentre que l'obra de fotògrafs de la talla de Francesc Català-Roca, Joan Colom, Oriol Maspons, Carlos Pérez Siquier, Francisco Ontañón o Xavier Miserachs, entre altres, ha estat reconeguda i reivindicada, la figura de Joana Biarnés es manté oblidada malgrat la seva faceta de pionera i la seva extensa i variada obra fotogràfica".



Viladecavalls i Terrassa, en el rodatge
L'aportació dels col·laboradors aniran a parar íntegrament a la producció del projecte. El roadatge, que està previst a mitjans de gener i febrer de 2014, es realitzarà en diferents localitzacions (Barcelona, Viladecavalls, Terrassa, Calldetenes, Madrid, Eivissa i Donosti). Amb les aportacions es pretén cobrir les despeses de transport, allotjament, dietes de l'equip humà i tot el material tècnic de rodatge necessari.

El pressupost que es calcula necessari per produir i realitzar el documental i posteriorment promocionar-lo s'eleva a 69.211 euros. Fins ara ja han assolit reunir més del 50% del total ja que compten amb el suport i ajuda de la Fundació Photographic Social Vision, de l'Institut Català de les Dones i del Departament d'Igualtat i Ciutadania de la Diputació de Barcelona. A més, Televisió de Catalunya és coproductor del projecte. Però encara queden 10.000 euros que els volen reunir en aquesta campanya a Verkami corresponen al 14% del pressupost total.