La Cambra de la Propietat torna a la càrrega contra les plusvàlues

L'ens critica durament l'Ajuntament de Terrassa perquè considera "injusta" l'aplicació d'un impost basat en una "realitat fícticia"

La Torre
24 de novembre del 2013
Cambra de la Propietat de Terrassa Foto: Lluïsa Tarrida

La Cambra de la Propietat ha formulat una reclamació contra l'acord del Ple municipal del mes d'octubre en el qual es va aprovar l'Ordenança municipal de l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana (plusvàlua municipal). L'entitat considera "injusta l'aplicació de l'impost i considera imprescindible oposar-se jurídicament per evitar que ciutadans que no haurien de pagar, paguin o es vegin abocats a reclamar judicialment".
 
Per tot plegat, la Cambra reclama que es modifiqui l'acord del Ple municipal relatiu  a aquesta Ordenança amb l'objectiu d'incloure expressament a l’article 2n de l’Ordenança la "no exigibilitat" de l’impost en els casos de transmissió de finques que van ser adquirides a partir de 2007, inclòs aquest any, per no haver existit, en termes econòmics i reals, cap increment de valor (incloent les derivades de les execucions hipotecàries quan el valor de transmissió forçosa no excedeixi del 60% del valor de taxació).
 
Així mateix també demanen "deixar sense efecte la modificació corresponent a les bonificacions fiscals previstes a l’Ordenança (oposant-se per tant la Cambra a què les bonificacions passin del 95% fins al 20%)".
 
En aquest sentit, la Cambra posa en evidència que l’entorn econòmic en què estem immersos "està comportant la disminució de valor de mercat dels actius immobiliaris, donant com a resultat unes minusvàlues, que s’acrediten precisament en el moment en què es transmeten els immobles". A Terrassa, del 2007 fins a l’actualitat la Cambra estima la davallada dels valors (i per tant també del valor del sòl) en un 55%.

I no obstant això, lamenten que "l’Ajuntament segueix exigint l’Impost sobre l’Increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana (impost de plusvàlua) quan es produeix la transmissió d’un immoble, perquè el mètode de càlcul no té en compte el guany o pèrdua real en la transmissió de l’immoble, sinó que el sistema legal parteix del supòsit que en tota transmissió de terrenys subjectes a l’impost hi ha sempre un increment de valor".
 
Tractant-se d’un impost potestatiu, la Cambra afirma que "no pot l’Ajuntament exigir-lo sobre una base imposable irreal i fictícia, i com a tal, contrària al principi de capacitat econòmica, doncs no hi ha increment de valor sinó disminució del mateix".
 
Segons les estadístiques oficials publicades pel Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat a partir dels estudis de mercat encarregats per la Secretaria d’Habitatge i Millora Urbana, el preu dels habitatges a la nostra ciutat (tant d’obra nova com de segona mà) estan baixant des del 2007 i, en canvi, l’evolució teòrica en el període de 2007 al 2013 segons l’Ordenança és un augment d’entre el 17 i el 19%. Des de la Cambra diuen que els serveis municipals de l’Ajuntament de Terrassa "són prou coneixedors dels fets" que ho acrediten en l’evolució del metre quadrat construït d’habitatge de segona mà en la seva evolució del 2007 fins a 2012.
 
En contra de la pujada de taxes
En relació a les bonificacions, que es rebaixen notablement, s’interessa es retorni a la situació prevista a la normativa vigent fins a 31/12/2013, doncs suposa agreujar, a criteri de la Cambra, la incidència fiscal a tots els ciutadans que poden veure reduïdes les bonificacions del 95% al 20%, per criteris aliens als que són propis del fet imposable de l’ordenança.
 
Finalment la Cambra, com a valoració general sobre els increment dels impostos municipals, considera que la decisió d’incrementar-la en un 1’5 % en termes generals i en el cas de la taxa de gestió de residus, que també té un caràcter general, en un 2%, "en uns moments que la ciutadania passa per dificultats que per òbvies i evidents no cal esmentar amb detall, hauria d’haver-se desestimat".
 
"Un increment d’aquest tipus, quan la inflació que en el mes que cada any es prenia de referència era el de setembre, hauria d’haver estat com a molt en el 0’3%. Per la qual cosa, incrementar de l'1'5%, al 2% i més en relació a liquidacions de plusvàlua, és excessiu i perjudicial per als ciutadans en general i per als propietaris en particular", això és el que va exposxar la Cambra d’aquesta Cambra a la trobada que va tenir amb el responsable d’Hisenda i Serveis Generals, Alfredo Vega, a mitjans d'octubre.