1 de 10

El comerç aporta molt més a l'economia del què es pensa

ESCODI ha fet un informe sobre el pes real del comerç en l'economia per encàrrec del Grup de Treball de Retail del Col·legi d'Economistes de Catalunya

per La Torre, 19 de novembre de 2013 a les 13:10 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 19 de novembre de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
ESCODI, escola universitària de comerç, ha realitzat l’estudi Avaluació del pes real del comerç sobre l’economia per encàrrec del Grup de Treball de Retail del Col·legi d’Economistes de Catalunya amb l’objectiu de fer una anàlisi  de com el sector comerç és una peça clau en el desenvolupament de l’economia del nostre país, no només pel volum de negoci i llocs de treball que genera, sinó perquè cada vegada té més influència sobre la industria i connexió amb el turisme. El comerç aporta 1,5 vegades el nombre de llocs de treball directes que se li atribueixen.

Els resultats més destacats de l’estudi apunten que un canvi de tendència, en el sentit que el Retail representa a Catalunya quasi el 30% del PIB, situant-se en primer lloc. En segon lloc trobaríem la Indústria Manufacturera amb el 18%. En el conjunt de l'Estat, el Retail suposaria el 25% del total del PIB del país. En segon lloc es situaria l’Administració Pública (amb el 18%) i en


Malgrat que la despesa per càpita s’ha reduït tant a Catalunya com a la Península, s’observa que la despesa en el capítol d’alimentació i quotidià continua sent més alta en el cas català. Pel que fa a l’oferta, es confirma la tendència de que les empreses del sector que “aguanten la crisi” han tendit a guanyar tamany.

A Catalunya, s’observa un cert manteniment dels llocs de treball (directes i indirectes) relacionats amb el sector.


La despesa turística internacional en targeta de crèdit a Barcelona ha augmentat de forma significativa en els darrers 8 anys. Els resultats apunten també que el posicionament de Barcelona com a ciutat turística internacional es una oportunitat pel comerç local i per la promoció internacional de les marques de retail catalanes. La despesa efectuada e el comerç amb tarja de crèdit per part dels turistes internacionals, a Barcelona ha crescut de tal manera en els darrers anys que ha passat a ser mes del doble que a Madrid".

L’equip de treball

Aquest ha estat un estudi realitzat per un equip format per dos membres de la comissió del retail del Col·legi, 2 professors d’ESCODI i dos estudiants del Grau de Direcció de Comerç i Distribució, Sara Roselló i Robert Vives. Ha estat una feina d’anàlisis de fonts de dades primàries i secundàries de diferents anys per detectar evolucions i tendències tant a Catalunya com a Espanya. S’han agafat indicadors de l’oferta i de la demanda.

 

Participació