Noves dades al portal Open Data

L'Ajuntament de Terrassa publica nous paquets per facilitar l’accés a la informació a les empreses i a la ciutadania

La Torre
31 d'agost del 2013
Gràfic sobre Terrassa Open Data
Gràfic sobre Terrassa Open Data | Open Data
Gràfic sobre Terrassa Open Data Foto: Open Data

L’Ajuntament de Terrassa ha ampliat el nombre de paquets de dades que es poden consultar a través del portal Terrassa Open Data amb l’objectiu de  facilitar encara més l’accés a la informació a la ciutadania i a les empreses.

Aquest portal es va posar en marxa el febrer passat, amb un total de 56 de paquets de dades, xifra que ha augmentat en els darrers mesos fins arribar a un total de 96, que estan disponibles actualment a través de la web municipal. L’Open Data recull un ampli catàleg d’informacions públiques sobre temàtiques molt diverses que fan referència a la vida econòmica, social, esportiva o cultural de la ciutat, que es poden consultar, reutilitzar i redistribuir lliurament per desenvolupar nous serveis i eines que generin nous beneficis per a l’usuari i per la ciutat.

Aquesta aposta ha situat Terrassa al capdavant dels ajuntaments més oberts, ja que ha estat pioner amb l’obertura de dades, a través de l’Open Data, i amb la màxima transparència, amb la creació del Portal de la Transparència el maig passat. Totes dues eines s’han unit, recentment, sota el paraigües del Portal de Govern Obert, per
facilitar l’accés a la informació des d’un únic punt.

D’aquesta manera, des de l’adreça http://governobert.terrassa.cat/ es pot accedir a la informació sobre el pressupost municipal, les ordenances, els calendaris laboral i fiscal, fotografies de diferents
indrets de la ciutat, dades sobre habitatge i població, plànols o el cens d’activitats econòmiques, entre d’altres.

El tinent d’alcalde d’Hisenda i Serveis Generals, Alfredo Vega, ha explicat que “estem treballant per incorporar més i més dades obertes, perquè volem ser transparents i accessibles a la ciutadania, però també perquè el seu ús lliure pot esdevenir un instrument d’innovació facilitador de nous projectes empresarials”.

Alfredo Vega recorda que “la transparència és un atribut de bona
governança i és el que volem”. Per aquest motiu, durant el mes de juliol, l’Ajuntament de Terrassa ha començat a publicar els resultats del seguiment de les actuacions municipals vincula des al Pla de Mandat.

Administració electrònica
A més de garantir l’accés a la informació a través d’internet, l’Ajuntament de Terrassa ha apostat per les noves tecnologies per portar a terme una gestió administrativa moderna i eficaç. En aquest àmbit, l’Ajuntament ha estat pioner en la implantació de la factura electrònica i de nous aplicatius que permeten gestionar tota la contractació íntegrament sense papers.

Actualment, totes les factures es tramiten de manera electrònica i es poden realitzar pràcticament tots els tràmits de manera no presencial, a través d’internet (Seu electrònica), amb un estalvi de temps i de diners tant per a l’Ajuntament, les empreses i la ciutadania.

En el cas de la facturació electrònica, el procés de tramitació és més curt i ha fet possible que s’estigui pagant als proveïdors a 30 dies: “hem aconseguit reduir el termini i pagar a 30 dies en plena crisi econòmica, i això és molt important, perquè l’equip de govern té molt clar que no podem fer recaure les conseqüències econòmiques en els proveïdors, molts d’ells de la nostra ciutat”, assenyala Alfredo Vega. A més, l’equilibri econòmic ha fet possible que l’Ajuntament de Terrassa “no ha tingut la necessitat de demanar ajut a l’Estat per fer front a les factures dels seus proveïdors, a diferència d’altres ajuntaments catalans de la seva grandària”.

Un altre servei que ofereix l’Ajuntament és la notificació electrònica, amb la qual les persones o empreses que realitzen gestions i tràmits amb l’Ajuntament sol·liciten que la comunicació sigui per correu, amb validesa de signatura electrònica. Aquesta
opció està sent cada cop més sol·licitada ja que, en el que portem d’any, s’ha superat el tota de notificacions electròniques realitzades durant el 2012.

L’any passat, es van realitzar 2.168 notificacions i aquest agost s’ha arribat a les 2.206, fet que permetrà finalitzar l’any amb un augment considerable d’aquest tipus de tramitacions.

La millora de la tramitació, els nous aplicatius de gestió interna i la simplificació dels processos ha fet possible també una reducció de la despesa pública. També s’ha assolit un estalvi important, d’entre un 20 i 50%, dels costos dels serveis contactats, en funció de les diferents licitacions, gràcies a la bona gestió de la política de compres. S’han centralitzat les licitacions, s’ha fet un seguiment automatitzat de la despesa i s’ha renegociat contractes amb proveïdors.

“El compromís amb la transparència, l’aposta per les noves tecnologies i l’esforç per l’equilibri econòmic i financer ens ha permès continuar treballant i anar reduint el deute municipal, malgrat que la Generalitat té pendent  d'abonar a l'Ajuntament més de 20 milions d’euros per actuacions ja realitzades o serveis prestats”, valora el tinent d’alcalde Alfredo Vega.

El nivell d’endeutament, que està vinculat exclusivament al finançament d’inversions, s’ha reduït en un 17,63% entre els anys 2011 i 2013, percentatge que representa uns 22,4 milions d’euros. Alfredo Vega destaca que, malgrat la caiguda d’ingressos, s’ha pogut
preservar els serveis municipals, tant en el seu nombre com en la qualitat de la prestació, i que aquest esforç “no ha suposat una major pressió fiscal per a la ciutadania més enllà de la derivada de les variacions de l’IPC”. Un recent estudi de la patronal CECOT ha posat de manifest que l’Ajuntament de Terrassa té uns nivells impositius per sota de la majoria dels ajuntaments de la seva categoria.