Campanya en favor dels afectats per les preferents

Arrenca una iniciativa veïnal perquè els ajuntaments obrin serveis d’assessorament

La Torre
27 de juny del 2013
Amb la finalitat que les 22 federacions veïnals sòcies i les 522 associacions veïnals (AV) vinculades a la Confederació d’AV de Catalunya (CONFAVC) pressionin als ajuntaments per a què aquests promoguin mocions per obrin oficines d’informació a escala local per assessorar i reparar als 300.000 veïns i veïnes afectades per les obligacions subordinades i les participacions preferents, la CONFAVC ha iniciat una campanya dotant a les federacions i associacions veïnals sòcies d’un model de moció.

El text de la moció també insta a que els equips directius de caixes d’estalvi i bancs, gestors d’aquestes participacions, renunciïn a cobrar indemnitzacions i aquestes partides siguin orientades a pagar un fons per ajudar a les persones afectades per aquests productes d’alt risc, o d’alguna manera, els sigui reparat el prejudici provocat per la comercialització d’aquests productes.

A principis de mes, en un comunicat, la CONFAVC ja va aplaudir la iniciativa de l’Ajuntament de Mataró, i va instar a la resta de municipis a obrir oficines d’informació i arbitratge pel veïnat afectat. Però veient la nul·la resposta de les administracions locals, la Confederació ha optat per a pressionar-les a través del teixit veïnal del territori.

En aquests moments de greus problemes per les economies familiars, l’organització veïnal creu que es fan més necessaris que mai serveis d’assessorament i reclamació davant dels nombrosos casos de perjudicis econòmics derivats, per exemple, de les clàusules sòl, el cobrament per devolucions d’impagaments amb quantitats desproporcionades, serveis no prestats on es cobren permanències, i altres males pràctiques.  

Per exemple, segons dades de l’Agència Catalana del Consum (ACC) només les reclamacions dirigides a les entitats financeres han augmentat més d’un 1733% des del 2011 al 2012.

Davant d’aquesta realitat quotidiana, des de la CONFAVC es reclama amb urgència prioritzar aquests serveis des dels municipis i facilitar l’actuació de les associacions que vetllen pels drets de les persones consumidores i usuàries.