Terrassa suma una eina per salvar vides en accidents

L'Ajuntament de Terrassa s'adhereix a la campanya Full de rescat del RACC

La Torre
10 de maig del 2013
Presentació a Terrassa de la campanya Full de Rescat
Presentació a Terrassa de la campanya Full de Rescat | A.T.
Presentació a Terrassa de la campanya Full de Rescat Foto: A.T.

L’Ajuntament de Terrassa, amb l’objectiu de fomentar la seguretat viària i reduir la gravetat per accidents de trànsit, s’ha adherit al projecte “Full de rescat”, que el RACC porta desenvolupant des de l’any 2011. A partir d’avui, el conjunt de la flota municipal de Terrassa portarà els fulls de rescat per a tots aquells als vehicles que en disposen. Els vehicles municipals que portaran aquesta fitxa de suport són: 22 Via pública (policia, protecció civil); 2 Mobilitat; 2 Medi Ambient; 1 Ingressos i recaptació; 1 Participació ciutadana, i 3 SOMUHATESA (Societat Municipal d'Habitatge)

El Full de rescat és un fitxa de suport per als equips de rescat en el moment d’atendre un accidentat de trànsit. Gràcies a aquesta fitxa, que mostra tota la informació tècnica necessària del vehicle de forma molt visual, els equips de rescat poden accedir-hi amb la màxima rapidesa, i garanties de seguretat.

El principal objectiu és facilitar el rescat (l’excarceració) de l’accidentat de trànsit amb el menor temps possible, i les màximes garanties. Disposar del Full dins del vehicle permet als equips determinar el fabricant i el model exacte del vehicle i localitzar els components crítics per obrir un cotxe i extreure els ferits. És especialment adequat per a vehicles de nova generació, per la seva major complexitat tècnica.

Coixins de seguretat, carrosseries reforçades, ABS, ESC,... Els cotxes d’avui en dia són més segurs que 10 anys enrere. Nous i futurs sistemes de propulsió, com ara híbrids, elèctrics, d’hidrogen, gas natural contribueixen a què els vehicles siguin més respectuosos amb el medi ambient. Tanmateix, aquestes sofisticacions compliquen l’atenció dels equips de rescat, ja que, en cas d’accident greu, el que abans eren 10 minuts per extreure els ferits, ara pot ser molt més llarg. És recomanable que el temps transcorregut entre que es produeix un accident greu i els ferits arriben a l’hospital sigui inferior a 1 hora, per tal de garantir un índex de supervivència elevat. Així doncs, és clau extreure ràpidament l’accidentat de dins del vehicle.

En un 25% dels rescats no s’identifica o s’identifica malament al fabricant, en un 45% el model, i en un 65% l’any de fabricació.  Fins el 63% de tots els problemes que es poden trobar els equips de rescat es podrien reduir amb el Full de rescat (identificar el vehicle, bateries, coixins de seguretat i extracció)

Què necessiten els equips de rescat? Informació clara i precisa del vehicle amb què treballen: on són els components d’alta tensió, on són les càrregues dels coixins de seguretat, quin tipus de combustible utilitza el vehicle, quin són els millor punts de tall de la carrosseria, etc.

Què proposa el RACC? Que el propi vehicle incorpori la informació tècnica; que tingui un format estàndard i molt visual, fàcil d’utilitzar per part de qualsevol cos de seguretat o rescat i que  el propi usuari incorpori aquesta informació al seu vehicle.