Projecció exterior... dins del taxi

Bernat Ferrer
24 de març del 2013
L'estelada roja, en un dels taxis de Barcelona.
L'estelada roja, en un dels taxis de Barcelona. | JFB
L'estelada roja, en un dels taxis de Barcelona. Foto: JFB.

El sector del taxi, tradicionalment, s'ha associat a les emissores radiofòniques més hostils amb Catalunya i el catalanisme. Per això, quan va néixer la sectorial de l'ANC Taxistes per la Independència , a mitjan novembre, la notícia va ser rebuda en el si de l'independentisme amb un punt d'incredulitat. Ara, amb uns mesos de rodatge ja a l'esquena, el seu portaveu, Enric Baltasar, explica a Nació Digital: "Molts turistes s'enduen una o altra impressió del país en funció del taxista que s'han trobat. Som el primer contacte amb Catalunya que tenen, i a vegades potser l'únic, perquè només venen a Barcelona per reunir-se amb d'altres estrangers. Per tant, si els atenem bé, si no els enganyem, si els expliquem la situació econòmica de Catalunya..., marxen amb una idea molt millor del país."

Ara per ara, uns 200 professionals de 40 poblacions diferents -entre elles Terrassa- integren Taxistes per la Independència, comptant-hi l'àrea metropolitana com a una població. En aquesta, hi ha 87 taxistes independentistes, d'un total de 10.500 llicències. Tot i que la proporció podria semblar baixa, Baltasar insisteix: "És un èxit. Hi ha molts companys més que podrien sumar-s'hi, però que tenen por. Tot és qüestió de temps. A més, tots els adherits són companys actius, tots fem feina, escoltem ràdio en català i tenim premsa en català a l'abast del client."

A més, últimament, el taxi metropolità ha vist com molt dels conductors passaven a ser pakistanesos, que compraven les llicències als taxistes tradicionals. Actualment, l'associació PakTaxi agrupa uns 300 taxistes i, segons Baltasar, "estan amb nosaltres". "A tot l'Estat hi ha uns 45.000 pakistanesos, dels quals 40.000 viuen a Catalunya. I t'expliquen que viuen aquí perquè veuen que el poble català és més tolerant i obert. Ens donen suport", assegura Baltasar, que també és assessor cultural de l'associació, a la qual va ajudar a elaborar una guia de conversa català-hurdú-anglès-castellà.

La rebuda

Quan un client entra en un dels taxis independentistes, s'hi troba uns fulletons del CCN que els explica la situació fiscal de Catalunya, les inversions en infraestructures que s'hi han fet en relació a les que s'han fet a Madrid... "Té un impacte molt fort en l'usuari, tant en l'autòcton com en l'estranger. Un dia, dues senyores alemanyes, quan els vaig parlar de l'espoli i de la manca de pagament de l'Estat a Catalunya, em van dir que no s'ho creien i que si això era una dictadura", assegura.

Si algun dels clients rep els arguments amb hostilitat, els taxistes miren de reconduir la conversa amb calma. "Mai no parlem malament dels espanyols, només critiquem l'oligarquia estatal i el maltracte que pateix Catalunya. La nostra tasca és convèncer els indecisos, i algun acaba sortint del vehicle convençut", explica.

De l'experiència acumulada durant aquests mesos, Baltasar ja n'extreu una primera conclusió: "Ens falta fer molta feina a l'exterior, molts turistes arriben aquí sense saber què està passant. Els companys de Lloret i de tota la costa ho noten molt."

D'hostils a propers

Més enllà de la relació amb el client, els Taxistes per la Independència també s'han hagut de donar a conèixer en el conjunt del col·lectiu. "A les graelles de l'aeroport, allí on hi ha el nucli dur del taxi, hi estem fent feina. De moment, ens escolten. Això sí que és picar pedra, pur i dur -recalca-. Estem tocant el cinturó roig de Barcelona, que és on hi ha més feina a fer."

Paradoxalment, Baltasar s'ha adonat que, tocant un tema tan sensible com podria ser l'adscripció nacional, els Taxistes per la Independència estan aconseguint crear tota una xarxa de complicitats d'allò més interessant. "Gràcies a la independència, estem trobant sinergies amb d'altres grups. No busquem ni fotos, ni cadires, ni res. Volem lluitar i ajudar a lluitar per assolir la independència d'una vegada, però també volem millorar el servei del taxi i volem proposar com hauria de ser el taxi en la Catalunya independent", sentencia. Per això mateix, per aquesta voluntat altruista, "estem guanyant adhesions de gent contrària a la independència".