L'Ajuntament no vol casc obligatori pels ciclistes

La Torre
22 de març del 2013
Una bicicletada organitzada pel BACC a Terrassa
Una bicicletada organitzada pel BACC a Terrassa | BACC
Una bicicletada organitzada pel BACC a Terrassa Foto: BACC

L’Ajuntament de Terrassa és partidari que continuï sent voluntari l'ús del casc per als
ciclistes que circulin per vies urbanes, tal i com preveu l'actual Reglament General
de Circulació. La Dirección General de Tráfico està treballant en un avantprojecte
per modificar aquest reglament i una de les novetats seria l'obligatorietat de circular
amb casc per als ciclistes a tots tipus de vies. El posicionament del Consistori egarenc és el mateix que defensa la Red de Ciudades por la Bicicleta, una xarxa
que representa a més d'un centenar de municipis d'Espanya i que té previst
presentar les al·legacions al nou avantprojecte de manera conjunta.

La proposta de la xarxa de ciutats és mantenir la recomanació de l'ús del cas per als
ciclistes que circulin per les vies urbanes, però que continuï sent voluntari, ja que els
estudis actuals no demostren que aquest element de seguretat representi realment
una reducció dels accidents o morts per lesió cranioencefàlica. En canvi, sí que s’ha
constatat que l'obligatorietat del cas pot fer disminuir el nombre de persones que
utilitzin la bicicleta com a mitjà de transport i aquest fet sí que comporta una reducció
de la seguretat. Segons la Red de Ciudades por la Bicicleta, s'ha comprovat que a
major nombre de ciclistes circulant, més gran és la seva seguretat, per la qual cosa
aposten per mesures que fomentin l'ús de la bicicleta.

Limitació a 30km/h
La reforma del Reglament General de Circulació planteja una novetat que referma
l'aposta de l'Ajuntament de Terrassa per limitar la circulació a 30k/h en determinades
zones de la ciutat. L'avantprojecte inclou la limitació a 30k/h en les vies en què
només hi hagi un carril de circulació o bé on n'hi hagi dos, però que cadascun
correspongui a un sentit de circulació diferent. En aquest cas, s'aplicarà per defecte
la velocitat màxima de 30 km/h enlloc de 50km/h com hi ha actualment.

L'Ajuntament de Terrassa també està d'acord amb la nova normativa pel que fa a la
regulació de la circulació de bicicletes per les voreres i zones per a vianants. En els
cas dels menors de 14 anys, es permetrà que vagin en bicicleta per les voreres
sempre que la densitat de vianants ho faci possible. Un adult també podrà
acompanyar un o més menors circulant en les mateixes condicions. Pel que fa al
conjunt de la ciutadania, el nou Reglament General de Circulació diu que es podrà
autoritzar (mitjançant ordenances municipals) la circulació de bicicletes per les
voreres sempre que la seva amplada sigui superior a tres metres i que es respecti la
distància mínima d'un metre respecte la façana de l’edifici.

La Red de Ciudades por la Bicicleta, creada l'any 2009, és una associació que
treballa per facilitar i fer més segura la circulació de ciclistes, especialment en el
mitjà urbà. Per això, impulsa iniciatives per millorar la seguretat en els
desplaçaments en bicicleta, així com promoure el seu ús. Així mateix, reclama més
infraestructures per a l'ús de la bicicleta, un mitjà de transport que defensa com
alternativa al cotxe i la motocicleta en els desplaçaments curts.