Lluitant sempre contra l'estigma social

Lluïsa Tarrida
06 de març del 2013
L'alt percentatge de nens immigrants fa tirar enrere molts pares
L'alt percentatge de nens immigrants fa tirar enrere molts pares | Pau Moya
El centre celebra 25 anys que no han estat gens fàcils Foto: Pau Moya

Els inicis van ser molt durs, per la problemàtica social i familiar que es vivia entre els alumnes i per la dificil convivència a les aules" explica Sebastià Viedma, director de l'escola Font de l'Alba des de l'any 2004. El centre d'ensenyament va néixer ara fa 25 anys al barri de Can Tusell, fruit d'una queixa veïnal i la seva creació no va ser gens fàcil.

Gràcies a un grup de professora molt motivat i amb il·lusions, uns anys més tard, l'escola va començar a canviar la dinàmica negativa i de conflicte permanent a què es trobava sotmesa. Poc a poc va anar "normalitzant" el sistema pedagògic i les relacions entre estudiants ja són com les que es troben en qualsevol altra escola del municipi.

Malgrat tot, Viedma reconeix que encara pesa "la mala imatge que tenim entre els terrassencs, fet que repercuteix amb la baixa preinscripció de nou alumnat". Una imatge que ha anat tradicionalment lligada a l'alt percentatge d'estudiants immigrants i amb dificultats econòmiques.

Des del centre "lluitem contra aquest estigma enquistat amb bona feina, tant la que es pot comprovar feta en el passat com la que estem fent en el present".Si bé és cert que "tenim un 50% d'alumnat provinent de fora del país, ni mestres ni pares ho vivim com un problema sinó com una cosa beneficiosa, ja que el món és totalment globalitzat".

Ràtio inferior
L'escola té docents formats i sensibles amb la multiculturalitat i el centre ha encetat diversos reptes amb molta il·lusió i professionalitat. Per exemple, entre els projectes iniciats hi ha l'hort escolar però també la progressiva digitalització de les aules i l'aposta ferma per les noves tecnologies amb un programa de televisió, de ràdio o una revista digital. També, als darrers anys dins del marc de promoció estrangera, els menuts aprenen plàstica en anglès

L'alt percentatge
de nens immigrants
no es veu com un
problema sinó com
una oportunitat

L'escola Font de l'Alba integra com un recurs més a les seves assignatures la informàtica i gràcies a ser un Centre d'Atenció Educativa Preferent gaudeix d'una ràtio d'alumnes per professor inferior a la resta i per això poden fer grups reduïts en les classes dedicades a les llengües o a les matemàtiques. "Malgrat les retallades que estem patint, estem intentant mantenir com sigui aquests serveis, que considerem essencials", diu el director del Ceip. Amb 36 mestres i 265 alumnes, l'escola Font de l'Alba presenta il·lusions renovades per fer front un 25è aniversari amb diversos actes (conferències la que es preveu amb Arcadi Oliveres, però també activitats esportives o un sopar d'exalumnes i professors). Des de la direcció es mostren "satisfets i contents amb els resultats aconseguits i a dia d'avui, 25 anys després dels complicats inicis, els reptes educatius es fonamenten en termes purament pedagògics i no ja socials.

Interior del centre escolar Foto: Toni Fages