La Cecot relativitza l'eufòria sobre les exportacions

Segons Vila i Cirera, "el creixement de les exportacions espanyoles, que Madrid ens ven com quelcom espectacular perd tota la seva brillantor quan es compara amb el dels socis de la zona euro"

La Torre
02 de març del 2013
576_1263207576importacio
576_1263207576importacio

El president del Club Cecot Internacionalització, Eliseu Vila, i l'assessora en comerç internacional de la Cecot, Asun Cirera, han elaborat un informe que qüestiona el triomfalisme oficial regnant vers l'èxit de les exportacions espanyoles.

Segons Vila i Cirera, no hi ha motius suficients per al triomfalisme oficial ja que "el creixement de les exportacions espanyoles, que el Govern central ens ven com quelcom espectacular perd tota la seva brillantor quan es compara amb el dels socis de la zona euro, que també han crescut. La taxa de creixement de les exportacions a l'Estat (4% actualment) és inferior al de Portugal, França, Holanda o fins i tot el de Grècia que, "immersa com està en una brutal devaluació interna, està creixent en les seves exportacions un 13%".

D'altra banda, i segons Vila, "s'ha de tenir en compte que l'espectacular millora en la balança comercial espanyola, que en els onze primers mesos de 2012 retrocedeix fins als 29.463,3 milions d'euros, un 29,5% inferior al del mateix període el 2011, no es deu tant al creixement de les exportacions com a la caiguda brutal de les importacions provocada per la recessió i subseqüent enfonsament de la demanda interna".

L'informe també detalla que en l'e-commerce el balanç espanyol encara és menys favorable. "Els llocs web espanyols van exportar béns i serveis per uns escassos 394,5 milions d'euros, tres vegades menys que el que els espanyols van importar de l'estranger en les seves compres a través d'Internet. Això suposa un dèficit anual per comerç electrònic d'uns 2.400 milions d'euros que el més probable és que ni tant sols estiguin reflectits a les dades oficials". De moment no són encara xifres massa significatives, però revelen una tendència, "i resulten més preocupants si tenim en compte el creixement exponencial d'aquesta forma d'activitat. Tal és la incidència en el futur que el Govern ja ha aprovat l'anomenada Agenda Digital Espanyola que pretén augmentar les xifres d'e-commerce d’ara fins el 2015".

Pel que fa a Catalunya, l'informe afirma que l'any 2012, les exportacions catalanes han crescut, en el conjunt de l'any, un 4,51% respecte al mateix període de l'any anterior i segueixen tenint un pes significatiu en el conjunt de l'Estat (26,24%). I fa èmfasi en algunes dades que no poden passar per alt: "les exportacions al nostre principal mercat, és a dir la Unió Europea, experimenten un retrocés de l'1,74%. D'aquestes, les que més baixen (10,27%), són les vendes a França, principal mercat per a moltes pimes catalanes exportadores. No obstant, aquesta davallada quedaria compensada per l'increment de les vendes a Alemanya, un 20,42%. També s'han incrementat les vendes a Bulgària, Regne Unit, Letònia i Lituània.

Una altra dada a destacar és el fort increment que han experimentat les exportacions a fóra de la Unió Europea, un 16,96%. Això porta l'informe a concloure, tal i com reflectia l'informe del Club Internacionalització de l'any 2011, que les exportacions estan creixent de la mà dels grans exportadors mentre que les pimes exportadores estan tenint més problemes per mantenir la seva quota d'exportació en els mercats europeus que són els més assequibles per a elles. "Sigui com sigui, celebrem que les exportacions a fóra de la UE hagin pujat de forma significativa", afirma Vila.

Pel que fa a les perspectives per al 2013, l'informe comença afirmant que "si ens deixem enlluernar, no ja tan sols pel triomfalisme governamental, sinó també pel dels responsables europeus, així com per la positiva reacció dels mercats financers, arribaríem a la conclusió, no hi ha dubte, que les coses estan realment millor i van a millor. L'euro no ha saltat a trossos Estats Units ha evitat l'abisme fiscal, Xina continua creixent, i el món no s'ha enfonsat de nou en la recessió com es preveia".

I en el cas d'Espanya "cal dir que el veritable problema no és la ressaca de la bombolla immobiliària. El problema d'Espanya és que no té un model econòmic creïble que estableixi les bases d'un creixement a mig termini i permeti pensar que si el PIB torna a créixer per damunt del 2% serà capaç de donar ocupació, en un termini raonable als sis milions d’aturats".

Malauradament, com s'explica al llarg de l'informe del Club Internacionalització, tot i la bonança econòmica aparent, la situació conjuntural d'Europa i d'Espanya, "en els seus fonaments, poc ha canviat de la que plantejàvem en el nostre informe de l'any anterior, tancat a desembre del 2011. En algunes coses fins i tot  es podria dir que han empitjorat”.

"La principal diferència és que les nostres empreses s'estan adonant, cada vegada més, que el mercat interior planteja poques esperances de futur, poques possibilitats de millora a mig termini, i que si volen subsistir, la seva única sortida són els mercats internacionals: exportar, exportar i exportar. I això és molt important i molt encoratjador, per les pròpies empreses i per al país", conclou Eliseu Vila.