Cecot inicia 29 pimes en l'exportació

El 73% de les empreses catalanes que s'han internacionalitzat gràcies a l'assessoria de la patronal egarenca i agents econòmics se centren en els productes industrials

Joan Manel Oller
26 de febrer del 2013
Antoni Abad.
Antoni Abad. | Adrià Costa

Antoni Abad. Foto: Adrià Costa

La Cecot i altres agents econòmics van iniciar fa un any la primera fase del projecte Iniciació a l'Exportació promogut per ACC1Ó i consistent en la realització d’un programa per a pimes. Aquestes primeres accions buscaven adaptar la mentalitat de les empreses catalanes incorporant l'element de la internacionalització en el seu dia a dia.

La Cecot va realitzar diferents sessions del programa amb més de cent empreses entre els mesos de març i desembre i d'aquestes ja n'hi ha vint-i-nou d'associades a l’entitat que s’han iniciat en l'exportació i que ja estan desenvolupant o bé que des-envoluparan durant un any de la mà de tres figures concretes: un assessor d'internacionalització, un assessor de màrqueting digital i un tècnic en comerç exterior, que garantiran l’èxit en l’execució del pla d’internacionalització.

Resultats en un any
L'equip de professionals que s'assigna a l'empresa treballa amb una metodologia que permet assolir resultats en la majoria de casos a un any vista. Si bé algunes comencen a tenir comandes abans de l'any, el més normal és que sigui després que es comencin a veure els primers fruits.

Els sectors de les empreses associades a la patronal que s'han adherit al programa són força variats. No obstant això, el 73% són de productes industrials, tot i que també n'hi ha de serveis, de mecanitzats, d'arts gràfiques i d'informàtica. D'aquestes, l'1,5% són autònoms i la resta, pimes. Això corrobora el fet que l'exportació està a l‘abast de qualsevol empresa que tingui motivació i vulgui créixer en els mercats exteriors.

Amb aquest programa s'intenta combatre el que és una de les principals dificultats amb què s'enfronta l'empresa, les barreres mentals. I també posar fi a un  dels principals errors que cometen les que s’inicien en l'exportació, la manca de planificació.

Contra barreres mentals
Les barreres mentals limiten l'actuació en considerar que no s'és capaç de competir en el mercat exterior, i la manca de planificació desencoratja l’empresa, que si bé s’atreveix a sortir ho fa sense un pla previ que l’ajudi a focalitzar les seves actuacions.

El programa serveix per transferir les eines de gestió i de comerç internacional que serveixin per sortir a l'exterior, però també per ajudar a incrementar els contactes comercials i vendes generats a través de canals digitals i aconseguir que es tingui una presència a Internet orientada al seu públic i mercats objectius.

La Cecot considera que els programes són una bona eina perquè empreses que mai s'havien plantejat exportar o establir relacions comercials amb altres països puguin conèixer el procés i també plantejar-se aquests altres mercats com una oportunitat de negoci.

Amb l'estancament del mercat intern, les empreses catalanes busquen alternatives i exploren nous camins per continuar la seva activitat. Per a aquest any 2013, la patronal es marca ajudar 30 pimes a fer el seu camí d'inici a l’exportació amb el suport d’ACC10. "Desitgem que aquestes vint-i-nou empreses siguin les primeres de moltes altres a tot el territori català", ha afirmat Asun Cirera, assessora en comerç internacional de la Cecot.