El món digital, eina bàsica de les empreses per millorar

El model de màrqueting d'avui està trencat, diu l'experta Joana Sánchez

La Torre
22 de febrer del 2013
Prop d’una vuitantena d’associats de la patronal Cecot van participar ahir a la tarda de la conferència que l’experta Joana Sánchez va realitzar en el marc del Club de Màrqueting i Vendes sobre les noves tendències del Màrqueting Digital i Social Media. L’acte va estar moderat per Joan Carles Sanjosé, president del Club i per Santi Rius, assessor en màrqueting per a internet i xarxes socials de la Cecot.

Les noves tecnologies avancen tan ràpid que l’única forma d’estar al dia és anticipar-se coneixent les noves tendències que ens dicta la xarxa des d’un punt de vista pràctic. I és en aquest punt que Joana Ortega, amb més de 25 anys d'experiència en la direcció d'equips i en el desenvolupament i gestió de noves àrees de negoci, en els sectors d'internet, editorial-comunicació, financer, oci-turisme i comerç electrònic, va poder oferir una ràpida visió als assistents estructurada en deu tendències principals.

Segons Sánchez: "cal tenir clar que tots aquests canvis tecnològics que estem vivint tenen un impacte directe en les marques, així que les que tinguin un millor enfocament i sàpiguen utilitzar les xarxes socials de manera efectiva, tindran una diferència competitiva".

Durant tota l’exposició, Joana Sánchez va insistir en la necessitat que les pimes tinguin clar que entrar en el món digital el principal factor a tenir clar és que la tecnologia és una eina que ens ha d´ajudar a aconseguir objectius i que tota empresa, de qualsevol grandària o sector pot ser digitalitzable, "qualsevol empresa que entri en el procés digital, millora. No hi ha cap sector que no pugui digitalitzar, com a mínim una part de la gestió, segment, processos..., per exemple la digitalització de catàlegs en paper o una xarxa social interna o corporativa".

També va emfatitzar que durant la seva experiència professional, el més difícil que han detectat en el procés de transformació digital d'una empresa és la resistència al canvi dels propis equips interns. "Sigui com sigui, l’empresa ha de tenir clar què vol fer i ha de tenir gent preparada per fer-ho. Si no, és preferible que no entrin al món digital".

Sánchez va exposar múltiples exemples d’empreses properes, del nostre entorn, que estan desenvolupant plans de social media amb èxit i en algun cas amb èxit inesperat. "La part més positiva de treballar en social media és que tot és quantificable, mesurable i monitoritzable. Per tant pots anar corregint accions sobre la marxa, pots fer prova-error i corregir a un cost baixíssim". "Quan una empresa defineix un pla de social media dins del pla de màrqueting, ha de tenir clar que no pot marcar com a principal objectiu augmentar les vendes. Això arribarà com a conseqüència d’accions prèvies que han d’estar dirigides a aconseguir una bona reputació digital. Un dels indicadors, de fet l’indicador per excel·lència és que els consumidors recomanin la teva companyia o els teus productes o serveis. Hem de pensar que les xarxes són terreny dels usuaris, on es relacionen, on comparteixen coneixements, continguts, opinions i són ells qui tenen el poder de recomanar-te o de criticar-te. Per tant, hem de tenir clar que a la xarxa, la reputació no es paga, es guanya".

L’altre gran aspecte que va emfatitzar la presidenta executiva d’incipy.com durant tota la seva exposició és la passió. La passió per allò que estem fent marca la diferència, és la clau de l’execució de l’estratègia: la polivalència, la flexibilitat, la visió de client, el compromís, el lideratge i la capacitat per prendre decisions i assumir riscos.

Sánchez va finalitzar la seva intervenció amb una recomanació. "Hem de tendir a la individualització la personalització ja que cada client és diferent. I no els facis pensar, fer-los sentir".