Terrassa fa un Pla de risc per jornades electorals

Pioner a l'Estat, té l'objectiu de preveure un protocol d'actuació en cas d'incidents o emergències durant uns comicis

Redacció
28 de gener del 2013
Un col·legi electoral, al matí.
Un col·legi electoral, al matí. | Adrià Costa
Un col·legi electoral, al matí. Foto: Adrià Costa

L'Ajuntament de Terrassa ha elaborat un Pla Específic Municipal per risc durant la
Jornada Electoral amb l'objectiu de preveure l'organització i els procediments
d'actuació en cas que hi haguessin incidents o emergències en el desenvolupament
d'uns comicis a la ciutat.

Aquest és el primer pla d'aquestes característiques que s'ha fet a Catalunya i a Espanya i s'activarà en situacions de riscos i emergències derivades de la jornada electoral, que està qualificada com a activitat multitudinària. La Comissió de Protecció Civil de Catalunya ha notificat a l'Ajuntament de Terrassa l'homologació d'aquest pla pioner, així com de la revisió del Pla Bàsic d'Emergència Municipal i del Pla d'Actuació Municipal en cas d'Inundacions.

El Pla Específic Municipal per risc durant la Jornada Electoral és de redacció
voluntària per tractar un tipus especial de risc que no s'engloba dins cap Pla
Especial de la Generalitat de Catalunya. Elaborat per la Unitat de Protecció Civil del consistori, inclou els procediments i actuacions a realitzar per al desenvolupament de les eleccions al govern local, al de la Generalitat de Catalunya i a les de l'Estat. En aquests actes, l'Ajuntament de Terrassa ha tingut en compte tant el risc especial per a les persones com per als béns.

Els objectius principals d'aquest Pla són l'organització i els procediments d'actuació
del propi municipi en cas d'emergència derivada de la jornada electoral,
especialment:

- Zonificar el territori en funció del risc: col·legis electorals, Correus, Junta
Electoral, seus de partits polítics, Ajuntament, etcètera.
- Preveure l'estructura organitzativa i els procediments per a la intervenció
en emergències derivades de la jornada electoral, dins el territori del
municipi.
- La possible limitació d'efectius policials, destinats a tasques derivades de la
jornada electoral i l'ordre públic, comporta preveure l'organització dels grups
locals d'auxili immediat on ha de quedar enquadrat el personal voluntari.
- Especificar els procediments d'informació a la població.
- Catalogar els mitjans i recursos específics.

Aquest document forma part del Pla de Protecció Civil de Terrassa i es basa en les
directrius generals del Pla Bàsic d'Emergència Municipal. En el cas que s'hagués
d’activar a nivell supramunicipal, quedaria englobat en el Pla Territorial o
PROCICAT.

Revisió de dos plans
La Comissió de Protecció Civil de Catalunya també ha homologat el treball de revisió
del Pla Bàsic d'Emergència Municipal i del Pla d'Actuació Municipal en cas
d'Inundacions. Aquests documents, que s'han d'actualitzar cada quatre anys,
planifiquen les actuacions a realitzar en les possibles emergències derivades dels
riscos als quals està sotmesa la ciutat. Així mateix, estableixen quina ha de ser la
coordinació amb els diferents grups d'intervenció per poder actuar en les millors
condicions possibles.

Terrassa també va ser un dels primers municipis de Catalunya en dotar-se de plans
d'emergència per risc de fallida elèctrica i per risc sanitari, aprovats tots dos el
desembre del 2010. Aquests també són de redacció voluntària.