Sempre els toca el rebre

L'oposició vol que el govern escolti els veïns i comerciants d'Arquimedes i Galileu per solucionar el trànsit

J.M.Oller/C.Batalla
24 de gener del 2013
d
d
El carrer de Galileu Foto: C.B.

El tancament al trànsit de la Rambla ha tingut danys colaterals a les dues vies adjacents, Arquimedes i Galileu, cada cop més carregats de trànsit, soroll i pols. Les molèsties s'incrementen amb la instal·lació provisional de parades d'autobús, que converteix el col·lapse en caos. Els veïns i botiguers de la zona ja s'han queixat i els polítics locals ja han pres nota de la problemàtica i han posat fil a l'agulla per buscar-hi solucions.

CiU de Terrassa dóna tot el suport a les queixes dels veïns i comerciants dels carrers d'Arquimedes i Galileu". Josep Rull, líder dels nacionalistes egarencs, considera que cal un replantejament global de les dues vies cèntriques per aconseguir millorar-ne tots els problemes. Des de CiU pensen que abans d'actuar s'ha de conèixer de primera mà què es demana per part dels afectats, i els seus responsables estan fent contactes directes.

Sí que tenen clar que s'ha de millorar la qualitat de vida dels residents i dels botiguers, que al seu parer pateixen alts graus de contaminació per culpa de l'elevat volum de trànsit, "col·lapses repetits dia sí i dia també i perill d'accidents i tenen uns carrers poc agradables per a passejar-hi i per entretenir-se a entrar als comerços". Segons Rull, Arquimedes i Galileu "mereixen un tracte preferent i diferenciat del de la Rambla, tot i que bona part de les situacions desagradables actuals tenen el seu origen en el semitancament del que un dia va ser la llera de la riera del Palau".

Josep Rull considera que és el moment d'acabar amb els greuges històrics dels dos carrers i posar fi a que "rebin danys col·laterals de manera permanent". El cap de l'oposició pensa que cal buscar una imatge més amable, que podria passar per la col·locació d'arbrat i actuacions a les voreres i solucionar les dificultats per aparcar en superfície. I sense oblidar, rebla, "la necessitat de trobar vies alternatives" a Arquimedes i Galileu que permetin una redistribució del trànsit per altres vies ciutadanes. Rull recorda la gran potencialitat comercial de les dues vies, augmentada si se'ls hi suma el que aporten tots els carrers adjacents. "Tenim l'obligació de contribuir a dinamitzar-les".
 
Atendre les queixes

De la seva banda, Manel Pérez, portaveu d'ICV-EUiA, reconeix que la semipeatonalització de la Rambla ha carregat encara més Arquimedes i Galileu. L'ecosocalista pensa que ha estat "una opció de ciutat" però que és evident que la decisió ha colpejat altres vies de la ciutat i que cal escoltar les seves queixes i cercar solucions. Però Pérez creu que no s'ha de mirar només Arquimedes i Galileu per fer front a les dificultats que pateixen.

Pel líder d'Iniciativa s'ha de pensar tot dins un marc molt més general de reordenació del trànsit a Terrassa. "La Rambla havia estat històricament l'eix de comunicació nord sud i ara bona part de la seva funció la fan Arquimedes i Galileu, encara que els conductors ara per ara podrien trobar alternatives a aquestes vies congestionades". Sobre la contaminació, acústica i ambiental, diu que no té dades i que s'hauria de comparar amb la que pateixen altres vies molt transitades com les avingudes.

Gabriel Turmo, portaveu del grup municipal del PP, és conscient de l'existència d'un problema greu en els dos carrers, però pensa que no s'ha d'anar ràpid i abans de deixar anar idees sobre les possibles solucions el primer és parlar directament amb tots els afectats per veure la magnitud del problema i les seves opinions respecte a les solucions.

El president d'ERC Terrassa, Isaac Albert, diu que la seva formació és partidària del tancament de la Rambla al trànsit (com a molt, té alguna objecció en quant al disseny arquitectònic) però creu que es va cometre un greu error de planificació. "La decisió es va prendre quan no hi havia alternatives per distribuir el trànsit, perquè aquest no hagués de passar per Arquimedes i Galileu". Albert apel·la a analitzar l'afer amb tranquil·litat com a pas previ per buscar les solucions més adequades.

Juan Jiménez Cárdenas, candidat a l'alcaldia de Terrassa per Ciutadans, anima el Consistori a "estudiar i escoltar els veïns i comerciants de la zona, que són els qui saben què els està passant i què els fa falta. L'Ajuntament hauria de dir alguna cosa en aquesta qüestió". Jiménez Cárdenas admet que hi ha "poques alternatives" i creu que és obvi que la prohibició de circular per la Rambla en vehicle privat ha augmentat considerablement el trànsit dels carrers Galileu i Arquimedes i posarà en perill de mort el comerç de la Rambla.