Arquimedes i Galileu posen el semàfor vermell al trànsit

Els veïns i comerciants dels dos carrers de Ca n'Aurell es queixen de l'alta densitat de vehicles, del pas puntual d'autobusos, el fum, la brutícia i l'estretor de les voreres

Carles Batalla
14 de gener del 2013
L'inici del carrer Galileu, col·lapsat de bon matí
L'inici del carrer Galileu, col·lapsat de bon matí | C.B.
L'inici del carrer Galileu, col·lapsat de bon matí Foto: C.B.

"Per què vols una autopista gran si no tens àrees de servei?  Abans la gent podia parar, ara hi ha el doble de trànsit i sense aparcament." El propietari del taller Kia Motors, situat al principi del carrer d'Arquimedes, exemplifica una de les queixes més habituals dels comerços de Ca n'Aurell. La prohibició de circular amb cotxe particular per la Rambla (una decisió criticada per molts botiguers de la zona) ha col·lapsat Arquimedes i Galileu, les dues úniques vies que connecten el centre de la ciutat amb l'accés sud a la C-58.

La densitat de vehicles, el fum, la pols, el soroll i l'estretor de les voreres, així com les parades temporals d'autobús (per dates assenyalades com la Festa Major o la Fira Modernista, o bé per obres), han desfermat la indignació entre els veïns i molts dels 142 comerciants del barri.

Els que regenten establiments al darrer tram dels dos carrers, a prop de la carretera de Martorell, no els afecta tant però les protestes augmenten en la part central. Des de l'asseguradora Previcat (Arquimedes amb Col·lumela), a tocar de la plaça del Progrés, qualifiquen la situació de "dramàtica. A qui se li acut concentrar tot el trànsit en dos carrers?  I la Rambla tan tranquil·la. No sé què hi tenien, al cap, si volien adornar aquests carrers els han posat guapíssims, podien haver anul·lat les quatre places d'aparcament que hi ha o haver posat dos carrils".

A Galileu, una de les zones més afectades és la compresa entre Pare Llaurador i Volta, on s'ubica Matrioska. "Aquest lloc està mort, la zona de càrrega i descàrrega s'hauria de regular, hi ha poca policia per controlar el trànsit i la gent marxa per Volta." Al seu costat, el Ferran, de Tot Roba, proposa una reforma urbanística integral per no tenir una Terrassa "deixada" i posa deures al nou equip de govern encapçalat per Jordi Ballart: ampliació de voreres, millora de l'asfalt, modernització de les llambordes, més pintura de senyalització horitzontal i més llocs per estacionar. "Galileu i Arquimedes no semblen carrers sinó carreteres de poble", sentencia.

Una mica més avall, el Josep, de Xarel·lo, avisa que el comerç del carrer "s'està morint. S'han carregat la Rambla i haurem de plegar tots, aquí només aguanten les franquícies i els túnels de rentat". Segons ell, la manca d'aparcament se suma a l'actitud de la guàrdia urbana, "que s'endú els cotxes amb nocturnitat i traïdoria". A banda de la pols, "que ens obliga a tenir les portes tancades", l'amo de Xarel·lo també lamenta les dificultats per descarregar, una activitat que en el seu cas és contínua. "Cada setmana em vénen a portar 50 barriques de vi, ho vaig comentar a l'Ajuntament i em van contestar que fes una instància. Quan els vaig dir que n'havia de fer 50 em van preguntar si els prenia el pèl."

Més amunt, des del Delicity denuncien "el col·lapse permanent del carrer de Galileu tots els matins" mentre que la dependenta de Chus García explica que el caos té continuïtat de nit. "Quan pleguem és impossible circular, trigo 35 minuts fins a Rubí. Tampoc es pot aparcar i els comerciants ja paguem un local." La instal·lació de parades provisionals d'autobús tampoc se salva de les crítiques. "És problemàtic, perquè no deixen entrar ni sortir, això continuarà fins que no passi una desgràcia... I els clients, en veure gent a les voreres, no s'atreveixen a entrar", rebla el Paco, de Frankfurt Progrés.

Soroll, fum, pols i perills
L'alt índex de contaminació també comporta fortes protestes. "El gènere no té pols sinó fum", asseguren des de Domti, el propietari del qual també adverteix dels riscos derivats de les voreres. "Haurien de fer-les 20 o 30 cm més amples perquè, si hi passa un cotxet o una cadira de rodes, és perillós." La seguretat és un altre maldecap, tant denunciat com poc atès. "De soroll i fum, n'hi ha més del que t'imagines, i l'ambulància i la policia van per damunt de les voreres, has de vigilar quan surts de casa. Els carrers no estan preparats", indiquen des de Coral Bambú. "No sé com és que no hi ha més accidents", es pregunten a Finques Olvia. A Sagrup perceben "una boira".

La propietària de Patch Fil d'Or precisa que les parets de casa seva, al carrer d'Arquimedes, estan "negres" i a l'establiment Espiral parlen d'un còctel letal entre "el fum i el merder, en una zona comercialment morta sense aparcament". El Josep Maria, de De Cuina, no entén per què no es fa prou neteja per treure la pols i lamenta que ell hagi d'escombrar la via pública. A Bisnobe no aprecien cap avantatge en la combinació de "més soroll i més trànsit".

Per contrarestar la teoria de la visibilitat, a la perruqueria Ureña matisen que la gent "passa però de passada" i que Arquimedes s'ha convertit en un "lloc de grua i multes". El panorama que dibuixen a Casa Records encara és més pessimista. "Per la gent que hi circula encara sobra vorera, el centre de Terrassa és mort, qui ha de venir aquí si poden aparcar com vulguin a les grans superfícies?"

A l'armeria La Perdiz proposen reobrir la Rambla als cotxes i Ricardo, de Sarsa Vallès, diu que a la gent "li fa més mandra venir" al concessionari i que a partir de les cinc de la tarda el carrer de Galileu queda embussat. El contrapunt realista el posa la responsable de Calquer. "És veritat que s'embruta molt però volem qualitat de vida i que els comerços funcionin i tot no pot ser.

La poca tradició de queixa de Ca n'Aurell
Els autobusos, combinats amb la morfologia de les vivendes d'Arquimedes i Galileu, no resulten precisament idonis per a un barri com Ca n'Aurell. "La senyora gran que surt de casa en una vorera estreta no hi és a la Rambla, en aquests dos carrers les cases són baixes i les voreres, estretes, amb el model de reixa i porta.", diu Antoni Falgar, president de l'Associació de Veïns de Ca n'Aurell.

 Per això, no estan disposats que els autobusos hi passin "més del que sigui necessari" i, en aquest sentit, hi ha idees antigues que més val no rescatar. "Hem parlat amb en Ballart i li hem fet saber que no estem d'acord amb allò que va dir Pere Navarro que els dissabtes desviaria els autobusos per Arquimedes i Galileu. Ell ens ha dit que no ho farà. Som a la comissió de dinamització de la Rambla, la seva dinamització no ha de voler dir fer barraquetes de consum." Falgar admet que els veïns ja s'han resignat al trànsit i als sots de les voreres, quelcom normal tenint en compte que Ca n'Aurell "no és un barri reivindicatiu, és tipus centre, 'benestant', no hi ha tradició de queixa ni de reivindicació".

Gargonells: "Si s'amplien les voreres, es perd aparcament"
   Una de les veus "autoritzades" per analitzar l'afer és Josep Gargonells, vicepresident de l'AAVV de Ca n'Aurell i antic president de l'associació de comerciants del barri. Diu que ha rebut diverses queixes, especialment pels autobusos. "No tolerarem que passin si no és en dies puntuals com la Fira Modernista o la Festa Major, però no els caps de setmana." Pel que fa al trànsit, fum i sorolls, ho veu com quelcom associat a les vies "amb fluxos densos de circulació".

Segons Gargonells, eixamplar les voreres agreujaria el dèficit d'aparcament de la zona. "Si treuen places, acabarem deixant els cotxes a les teulades de la Maurina." El vicepresident de l'AAVV de Ca n'Aurell proposa que els tècnics facilitin l'aparcament o de fer més econòmics els pàrquings subterranis. "No sé si l'Ajuntament tenia un pla però això costa diners i ningú en té ara." Gargonells es queixa que carrers com Doctor Ullés o Torrella hagin quedat "inutilitzats".

Les excepcions de la visibilitat
No tot els establiments d'aquests dos carrers veuen amb mals ulls la presència d'autobusos. En aquest cas, les excepcions a la regla es justifiquen per un sol motiu: la visibilitat. Així ho entén el Fredi de Led Terrassa, que ja li interessa que els cotxes "passin per davant de l'aparador a poc a poc, perquè d'aquesta manera se'l miren", o des de les botigues Trama, Lampisteria Artés, Plus Habitat o Tot Quick, del carrer d'Arquimedes. Pel que fa a Galileu, MRP Computer, el Celler del Cava, Tope Ofis o Vidre Pla ho veuen de manera positiva.

Fins i tot des de Cartridge World voldrien que els autobusos passessin tot el dia. D'altres parlen de perjudicis amb la boca petita, alguns només perceben la nosa en hora punta i alguns tampoc aprecien massa molèsties. D'altra banda, des de Bubu Motos la protesta se centra en la brutícia de terra, originada per les escombraries. El seu responsable explica que ja ha trucat diverses vegades a l'Ajuntament per intentar solucionar aquest tema però que, de moment, encara no s'ha fet res.