Lífting a les entranyes de l'empresa

La Cambra de Comerç presenta Responsible Med, una eina gratuïta que proposa les accions de responsabilitat social més eficients

Carles Batalla
31 de desembre del 2013
"No té una traslació automàtica en les vendes però ajuda a diferenciar-se, a millorar la imatge i a reduir la rotació de personal. És una inversió a llarg termini i no és costosa." Així defineix David Aguinaga, del departament de projectes de la Cambra de Comerç de Terrassa, el Responsible Med, una eina que analitza la responsabilitat social de les empreses (RSE) per millorar-ne la competitivitat. L'altre objectiu és augmentar la motivació i implicació dels treballadors.

Juntament amb vuit socis europeus (la Universitat de Girona, el Govern Regional de la Toscana i el d'Umbria, la Universitat Tecnològica de Xipre, la Cambra de Comerç de Marsella, la Prefectura de Larissa i l'Agència de Desenvolupament Regional de l'Alentejo, a Portugal), l'entitat egarenca ha participat des del gener del 2010 en el disseny del simulador, les enquestes (141) i les proves pilot del projecte, fetes amb Bidons Egara, Embamat, Exclusivas Egara, Extrapernil, ISS Facility Services, Leitat, Mina d'Aigües, Roche Diagnostics i Casamitjana, que ja l'estan usant.

La iniciativa, pionera a l'estat, es basa en una eina gratuïta  (http://csr.magentalab.it) que compara els efectes de les polítiques de RSE usant la ràtio de cost/benefici. Una enquesta d'autoavaluació "fotografia" l'empresa, que rep les propostes d'acció més eficients per ser més competitiva. "Hem fet una eina pràctica i flexible, no acadèmica", diu Aguinaga.

La Cambra farà al març un curset gratuït perquè les empreses coneguin l'eina i vegin que la RSE no és maquillatge ni filantropia "ni quelcom separat de l'activitat empresarial sinó una tasca d'organització". Aguinaga posa d'exemple les polítiques de conciliació de Casamitjana, gràcies a les quals "ha retingut el talent i ha obert una botiga a Barcelona".