Els peatges catalans, a examen al «30 minuts» d'aquest diumenge

L.Montaner
30 de novembre del 2012
576_1335870906IMG_01
576_1335870906IMG_01 | Lluïsa Tarrida
Peatge de Les Fonts de Terrassa Foto: Lluïsa Tarrida

Símbol d’un greuge per part de l’Estat espanyol, la lluita contra els peatges ressuscita periòdicament, sense haver avançat gaire. El programa de TV3 30 minuts d'aquest diumenge pretén explicar el desequilibri actual, com les diferents polítiques d'infraestructures han anat condicionant la xarxa viària i repassar l'origen històric dels peatges catalans.

Un anàlisi que pretén veure què en queda de les campanyes antipeatge dels anys noranta −quan es van renegociar i allargar els terminis de les concessions de les autopistes i van començar els moviments de protesta− i en quin punt del debat estem ara. El reportatge també es fixarà en el cas de les autopistes radials de Madrid, la Madrid-Toledo i la Cartagena-Vera, totes elles en concurs de creditors, un forat econòmic que es pot analitzar com a part de la bombolla de les infraestructures.
 
Totes aquestes vies ràpides combinen una autovia gratuïta i una de pagament que fan el mateix trajecte i que tenen característiques tècniques molt semblants. Aquest últims anys, Espanya ha desenvolupat la xarxa viària de gran capacitat més extensa d'Europa i, d'altra banda, és l'únic país europeu amb un sistema tan desequilibrat entre vies de peatges i vies gratuïtes.