El comerç de Vacarisses, un gran maldecap

Lluïsa Tarrida
18 de desembre del 2012
Un dels carrers del casc antic
Un dels carrers del casc antic | A. S.
Un dels carrers del casc antic Foto: A. S.

La regidoria de promoció Econòmica, Comerç i Turisme ha engegat una nova via per a la promoció del comerç i les activitats comercials del municipi. Es tracta del concurs Coneix el teu comerç. Es tracta d'una nova secció a la revista municipal El Terme que ha aparegut per primer cop al número de novembre, i que neix amb l'objectiu de "donar a conéixer tots aquells serveis que hi ha a Vacarisses".

Segons la regidora de l'àrea, Eva Arambarri, "hi ha molta gent a Vacarisses que no fa vida al poble i per això volem mostrar tots aquells serveis i comerços que ja tenim al nostre municipi" i afegeix: "Hem cregut que El Terme és el millor espai per promocionar les nostres empreses ja que arriba directament a totes les cases i, utilitzant aquesta via de comunicació que ja tenim, els donem suport facilitant la promoció des de l'Ajuntament".

Així doncs, a partir d'aquest mes, cada cop hi apareixeran dues noves activitats comercials. A l'espai hi ha una breu ressenya del que s'hi ofereix i quines són les particularitats d'aquell comerç o servei. Però a més de donar a conéixer l'empresa, es planteja com un concurs. La pregunta la proposa el mateix comerç o servei, que també és qui ofereix el premi per als encertants. El funcionament és senzill: el comerç planteja una pregunta i les respostes s'han d'enviar a El Terme o bé en un sobre tancat adreçat a El Terme, a l'Ajuntament. Entre tots els que encertin les respostes es farà un sorteig per triar-ne un guanyador.

Des dels partits de l'oposició, la resposta a la campanya de comerç ha estat ambivalent. Des del PSC, la seva portaveu Laura Sánchez considera que "estem d'acord amb qualsevol campanya que tingui per objectiu el coneixement i difusió del comerç local,  tot i que en el cas de l'actual govern, trobem a faltar un projecte que defineixi una planificació estratègica". Els socialistes reconeixen que "sabem que la dinamització del comerç no és gens fàcil en un municipi dispers com el nostre i menys encara en l'actual context de crisi".

Afirmen que l'actuació "ha de ser molt transversal i involucrar el màxim de població possible". Millorar els accessos, infraestructures viàries i senyalització; potenciar Vacarisses com a porta d'entrada al parc natural de Sant Llorenç; reforçar l'activitat econòmica industrial i comercial potenciant noves activitats, i  afavorir la cohesió social i cultural per integrar nous vilatans són els quatre eixos estratègics que el PSC diu que cal dur a la pràctica.

Entre les solucions, els socialistes veuen amb bons ulls "convertir en zona de vianants exclosa al trànsit al nucli històric" i també aposten perquè "el petit comerç local faci un esforç d'innovació i ofereixi algun tipus de producte específic i atractiu". El PSC es recolza en les conclusions del Pla de Desenvolupament i Comerç Local que va fer mentre era a l'equip de govern. "Un dels factors que fa que el comerç no acabi de funcionar és la dispersió geogràfica", expliquen, i tampoc hi ajuden els hàbits d'una gran majoria de població que "compra en mitjanes i grans superfícies fora del municipi". Potser per tot això, els socialistes manifesten que les botigues de productes alimentaris "són les que es mantenen malgrat les adversitats, perquè el que millor funciona és el producte fresc i de primera necessitat".

"CAVALL DE BATALLA"
Per CiU, el comerç a Vacarisses sempre "ha estat un cavall de batalla" per a totes les corporacions municipals. Segons el seu portaveu, Ricard Reollo, "és escàs en un territori tan extens com el nostre el nombre de botigues existents que no satisfan la demanda dels habitants. Per tant, molts es desplacen per comprar". A més, recorda que recentment l'Associació de Comerciants s'ha dissolt, "per falta de suport, cosaque complica encara més aquesta situació ja de per si deficitària". Per això, els nacionalistes consideren que "les idees, impulsos, accions que pugui fer el govern municipal resten curtes, tenen poca fondària".

CiU proposa "crear un mercat de qualitat els dissabtes al matí al nucli històric format pels nostres comerciants amb una doble intenció: donar sortida als seus productes i a la vegada rebre visitants de poblacions veïnes" i també creuen important "la creació i donar a conèixer la marca "Vacarisses" fora del municipi, distintiu dels nostres productes i del nostre comerç"

Des d'ERC valoren la campanya "Coneix el teu comerç" com "a insuficient i que arriba molt tard.Cal pensar que és la primera acció que es fa en favor del comerç amb un any i mig de govern". El seu portaveu, Toni Masana, considera que "la regidoria està encapçalada per una persona que va de bona fe, però que desconeix el comerç de Vacarisses perquè no n'és usuaria i així és molt difícil trobar els problemes i resoldre'ls".

Els republicans consideren que el comerç vacarissenc, principalment el del nucli, "necessita polítiques que afavoreixin el seu coneixement no només a dins el municipi sinó també a fora". Per ERC, les accions a prendre passen per "vianalitzar el nucli, ja que afavoreix que la gent hi passegi i que per tant conegui el comerç i hi compri. Aquesta mesura l'hauríem tirat endavant però l'actual govern va preferir destinar els diners (del PUOSC) a soterrar contenidors". Per promocionar el comerç, els republicans manifesten que el futur ha de passar perquè "gent de fora vingui a Vacarisses, i per això cal promocionar el poble a nivell turístic".

D'altra banda, pel Partit Popular, el comerç és "un element essencial tant en la vida social com econòmica del municipi". El seu portaveu, Mariano Méndez, afirma que "som conscients que la poca població i la seva dispersió pel territori fan un trist favor als comerciants de Vacarisses". No obstant, pels populars "el comerç   és al mateix temps un element d'integració de la població", per això "defensem que des de l'Ajuntament s'afavoreixi aquesta activitat econòmica i per això apostem per la creació d'un Consell Municipal del Comerç en el qual participin tots els agents".   

Respecte a la campanya endegada per l'Ajuntament, Méndez afirma que "considerem positiva la posada en marxa de totes les campanyes informatives i de foment del comerç local" però també veuen bàsic "la unitat dels comerciants a l'hora d'exposar i defensar les seves necessitats i fer-les arribar a l'Ajuntament". Així mateix, creuen que "s'han de fer activitats que fomentin el desplaçament dels vilatans cap al comerç", i això suposa "facilitar l'aparcament al nucli urbà".