400 mil euros anuals es malgasten en l'enllumenat

Investigadors de la UPC de Terrassa creen un dispositiu per mesurar la qualitat i la quantitat d'il·luminació dels carrers amb l'objectiu de reduir despesa innecessària

L. T.
28 de novembre del 2012
El dispositiu Polux serà de gran ajuda per intentar reduir la despesa en llum
El dispositiu Polux serà de gran ajuda per intentar reduir la despesa en llum
El dispositiu Polux serà de gran ajuda per intentar reduir la despesa en llum

Segons l'institut català d'Energia, la factura de la llum  d'una ciutat de 200.000 habitants frega de mitjana els 3,5 milions euros anuals. Les instal·lacions noves d'enllumenat públic aporten un 20 per cent més de consum del que es necessita, això per a una ciutat mitjana suposa un cost aproximat d'uns 400.000 euros anuals.

Per posar remei a aquest malbaratament de diner públic, investigadors del campus de la UPC a Terrassa han desenvolupat una nova tecnologia que serveix per mesurar l'enllumenat urbà. Es tracta de Polux, un dispositiu fotomètric mòbil que s'instal·la a qualsevol vehicle i que avalua la qualitat i la quantitat de llum aportada als carrers i vies urbanes i interurbanes per totes les fonts lumíniques possibles.

Aquest projecte, en el qual han intervingut les empreses Ilimit, Aido i Fibercom, s'ha presentat al saló Smart Cities Expo World Congress de Barcelona que ha tingut lloc aquesta setmana. L'eina farà possible que les ciutats puguin regular l'enllumenat urbà en funció del moment, l'espai i de l'ús.

A partir del mes de març del 2013 el sistema Polux ja funcionarà a ple rendiment en les vies públiques gràcies a la inventiva i efectivitat de Snelloptics, una empresa "spin off" sorgida del Centre de Sensors, Instrumentació i Sistemes de la UPC (CD6).
Per a Josep Arasa, un dels investigadors que han participat en la creació del dispositiu, "l'objectiu del projecte era disposar d'una eina objectiva que ajudés a conèixer quina quantitat i qualitat de llum estem emprant en les nostres ciutats". Fins ara, "es controlava molt bé el component elèctric, però la llum, en si mateixa, continuava essent intangible, i nosaltres hem estat capaços de fer-la tangible", explica Arasa.

COM FUNCIONA
Polux consta d'un sensor fotomètric direccional individual capaç d'operar al carrer, verificar i validar la tecnologia de mesura i comprovar que l'avaluació es realitza d'acord amb la normativa vigent. El dispositiu duu un capçal de lectura format per un conjunt de sensors individuals que cobreixen l'escena il·luminada a mesurar i que estan sincronitzats. A més, disposa d'un sistema de georeferència.

Tot el mecanisme s'allotja en un vehicle (pot ser un turisme convencional o un autobús urbà), amb un sistema especial de subjecció. El dispositiu recull les dades obtingudes del capçal de lectura i les emmagatzema temporalment per traspassar-les després a una unitat de gestió i de visualització. Finalment, aquesta informació es processa per poder elaborar els informes preceptius.

Segons els seus creadors, Polux serà especialment "útil" per avaluar la il·luminació d'instal·lacions en gran vies interurbanes, autovies, autopistes i túnels. Per tant, el sistema serà molt útil per a les administracions públiques, empreses concessionàries d'autopistes i empreses encarregades del manteniment d'infraestructures de comunicacions. De fet, com recorda Snelloptics, segons la Direcció General de Trànsit, una correcta il·luminació de les vies pot arribar a reduir un trenta per cent els accidents.

D'altra banda, la UPC també ha donat a conèixer en el marc de l'Smart Cities Expo World Congress les solucions innovadores que han ideat en les TIC (telecomunicacions, apps per a mòbils, robòtica, enginyeria òptica); l'energia (energies renovables, xarxes intel·ligents); medi ambient (prevenció i reducció de la contaminació de l'aire, de l'aigua i del sòl); nous materials i l'arquitectura (planificació urbanística i edificació sostenible)