El més fàcil és perdre's per Terrassa

El RACC analitza les indicacions per arribar al Museu de la Ciència, a la UPC i a l'Hospital; l'auditoria ressalta la manca de senyalització a les vies de circumval·lació

Lluïsa Tarrida
09 de novembre del 2012
Rotonda de la Rambleta
Rotonda de la Rambleta | Joan Manel Oller
Rotonda de la Rambleta Foto: Joan Manel Oller

El RACC ha presentat l'estudi Senyalització d'orientació al Vallès Occidental, que detecta si la senyalització d'orientació compleix les funcions per a les quals està prevista. La institució demana als responsables de la senyalització que tinguin en compte la importància d'aplicar polítiques específiques i criteris homogenis que assegurin l'objectiu fonamental: orientar de forma segura els usuaris de la via.
Des del RACC s'han analitzat 15 destinacions diferents, de les quals tres afecten directament Terrassa. Dins de la categoria de centre urbà hi ha l'itinerari Terrassa-Museu de la Ciència; dins la tipologia centres universitaris,  Terrassa-Universitat Politècnica de Catalunya, i dins dels centres sanitaris, l'Hospital de Terrassa.

La puntuació de la ruta fins al Museu és de 57,7 (la més baixa respecte a la resta d'itineraris urbans analitzats com Sabadell-centre i Sant Cugat-Monestir). Al detall, obté un 25% en continuïtat, és a dir, es valora que l'usuari pugui arribar a la destinació de manera senzilla. En la categoria de comprensió (que s'entengui el que està senyalitzat) s'enfila fins al 91%, el mateix percentatge que obté amb visibilitat (que es vegin els senyals amb claredat i a prou distància). En manteniment (que els senyals estiguin en bon estat) li donen un 56%.

L'accés a l'Hospital té una puntuació de 66,4 (molt per sobre dels itineraris de l'Hospital Parc Taulí de Sabadell, que suspèn, i de l'Hospital General de Catalunya). És el recorregut que té menys percentatge en continuïtat, amb un 35%, però contrasta amb el 97% i el 96% en comprensió i visibilitat, respectivament. En manteniment, els senyals cap al centre sanitari obtenen un 71%.

Finalment, l'itinerari a la UPC rep una puntuació del 58,3 (millor que el CIM Vallès però inferior a la UAB). Aquí, el RACC li dóna un percentatge del 36% a la continuïtat i l'itinerari també suspèn quant a visibilitat (42%). La valoració millora en comprensió (93%) i manteniment (92%).

Aspectes a millorar
Els tres itineraris terrassencs suspenen en continuïtat, un aspecte molt valorat pel RACC ja que és fonamental perquè l'usuari no es perdi o dubti a les diferents cruïlles o punts de decisió. En comparació amb les altres 15 destinacions analitzades, aquestes tres són les que pitjor resultat obtenen en aquest apartat.

El RACC lamenta que el criteri de senyalitzar la destinació a les vies de circumval·lació de Terrassa perquè l'usuari pugui escollir la sortida oportuna sigui nul. Aquest fet genera incertesa a l'hora de decidir l'itinerari i en bifurcacions on cal prendre decisions en poc temps. També en aquest punt es destaca negativament l'itinerari que relaciona l'AP-7 amb la UPC de Terrassa.

Quant a l'itinerari cap al Museu, el RACC descriu que des de la C-58 fins a la plaça del Doré la senyalització cap al centre de la ciutat és completa, però la prohibició de circulació de vehicles privats a la Rambla provoca el desviament pel carrer d'Arquímedes, on no es troba cap més indicació del Museu. També indica que en el cas de la UPC la senyalització comença massa a prop de la destinació final.

Igualment, ressalten que en l'àmbit estudiat no s'han trobat indicacions referents a aparcaments de dissuasió a la zona. Asseguren que l'aparcament no s'ha integrat encara com una mesura més d'estratègia de mobilitat per dirigir el trànsit de vehicles a zones d'aparcament amb intercanvi modal. Tot i així, valoren positivament que Terrassa tingui senyalització variable dels aparcaments amb informació sobre el nivell d'ocupació.

D'altra banda, ja que la finalització de molts itineraris es produeix en l'àmbit urbà, també han analitzat la inclusió del nom del carrer per on s'està circulant. És una indicació molt útil per a la continuïtat i manifesten que, en general, a Terrassa no es facilita aquesta informació al conductor. En manteniment, on es busca que els senyals estiguin fets malbé, per desgast, accident o vandalisme, els tres itineraris terrassencs passen del 50% i es troben a la part mitjana de la taula comparativa.

El RACC considera que la majoria dels senyals estan en bon estat. Només en alguns casos s'hi han detectat pintades o amb una part del contingut  esborrat (per exemple, un dels senyals de la N-150 direcció Terrassa està tapat per adhesius).

Quant a visibilitat, el RACC destaca que en itineraris com el de Terrassa-Museu de la Ciència s'han detectat senyals amb poca visibilitat, ja sigui perquè hi ha elements que n'obstrueixen la visibilitat o per les reduïdes dimensions. El problema de la mida també s'ha detectat a la ruta cap a l'Hospital de Terrassa. Malgrat això, la puntuació és elevada i les tres destinacions analitzades se situen en el top 5.

Però no tot és negatiu. En l'apartat de comprensió, les tres destinacions analitzades a Terrassa ocupen tres de les quatre millors posicions. En primer i segon lloc hi ha l'Hospital i el Museu, respectivament, mentre que la UPC es troba en quart lloc, al darrere del CIM Vallès.

Així doncs, bona nota en el nombre d'elements per senyal (massa informació no en permet la comprensió ràpida i pot generar situacions de risc al conductor) però també per la seva uniformitat i amb els desviaments correctament indicats.